- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

پیام نوروزی باراک اوباما برای ایران

در حالی که دولت آمریکا و همپیمانان غربی‌اش طی سال گذشته تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران را تشدید بخشیدند، “باراک اوباما”‌ رئیس جمهور آمریکا طی پیامی به مناسبت نوروز گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران و آمریکا از یکدیگر جدا باشند.

“باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا طی این پیام به مناسبت سال نوی ایرانی گفت که دو ملت با وجود تنش‌ها “مشترکات بشری” دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی در این پیام گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که آمریکا و ایران از یکدیگر جدا باشند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد که مردم ایران از دسترسی آزادانه اولیه به اطلاعاتی که خواستار آن هستند، منع شده‌اند.

وی افزود: برای مردم ایران، این تعطیلات در زمانی می‌آید که تنش‌ها بین دو کشور ادامه دارد. اما همانطور که مردم گرد خانواده‌هایشان جمع می‌شوند و سال نو را تبریک می‌گویند ما مشترکات بشری را که به اشتراک داریم یادآور می‌شویم.

تنش بین ایران و آمریکا به دلیل فشار این کشور بر تهران برای توقف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ایش است. در حالی که آمریکا بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان را داراست و تنها کشوری است که از بمب اتم علیه بشریت استفاده کرده است اما اصرار دارد که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است را متوقف کند.

باراک اوباما اضافه کرد: دولت ایران سیگنال‌های ماهواره‌ای را مختل می‌کند تا رادیو و تلویزیون‌ها را خاموش کند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: اینترنت را سانسور می‌کنند تا آنچیزی را که مردم ایران می‌توانند ببینند و بگویند کنترل کنند. حکومت ایران کامپیوترها و تلفن‌های همراه را با هدف حفاظت از قدرت خود نظارت می‌کند و در هفته‌های اخیر، سختگیری‌های اینترنتی شدیدتر شده به گونه‌ای که ایرانیان نمی‌توانند آزادانه با دیگران در داخل یا خارج در ارتباط باشند. فناوری که باید شهروندان را قدرتمند کند برای سرکوب آنها استفاده می‌شود.

اوباما در حالی از سانسور اینترنت در ایران و کنترل کامپیوترها و تلفن‌های همراه صحبت می‌کند که رسوایی کنترل تلفن‌های همراه و ایمیل‌ها در این کشور در زمان ریاست جمهوری‌اش به یکی از بزرگترین جنجال‌های رسانه‌ای تبدیل شد.

آمریکا در حالی دم از آزادی اینترنت در ایران می‌زند که طرح‌های این کشور تحت عناوین PIPA و SOPA که با هدف اعمال محدودیت در اینترنت تدوین یافته‌اند، در خود آمریکا با اعتراض مواجه‌اند.

از سوی دیگر دولت آمریکا تلاش دارد با استفاده از برخی سایت‌های اجتماعی اینترنتی و سایت‌های خبری وابسته و با استفاده از تکنیک‌های خبری و خبرسازی، اقدامات علیه ایران را تشدید کند.

اوباما در ادامه سخنانش گفت که به دلیل اقداماتشان، پرده‌ای الکترونیکی در اطراف ایران کشیده شده است، سدی که مانع از جریان ‌آزاد اطلاعات و ایده‌ها در کشور می‌شود و مانع از آن می شود که باقی جهان از منافع ارتباط با مردم ایران بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: من می‌خواهم مردم ایران بدانند که آمریکا به دنبال گفت‌وگویی است تا دیدگاه‌های شما را بشنود و آرزوهایتان را درک کند. این دلیل آن بوده است که سفارت مجازی را تاسیس کردیم تا شما بتوانید خود آن چیزی را که ‌آمریکا می‌گوید و انجام می‌دهد را ببینید. ما از زبان فارسی در فیس‌بوک، توئیتر و گوگل پلاس استفاده کرده‌ایم.

در حالی که واشنگتن تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرده است، اوباما گفت که دولتش چارچوب‌های جدیدی را طراحی کرده تا فراهم کردن نرم‌افزارها و سرویس‌های که مردم ایران بتوانند راحت تر به اینترنت دسترسی پیدا کنند را آسان کند.

اوباما در اولین سال ریاست جمهوری‌اش نیز در پیامی نوروزی خواستار کنار گذاشته شدن اختلافات بین ایران و آمریکا و آغاز فصلی جدید در روابط این دو کشور شد.

رهبر معظم انقلاب نیز طی سخنانی این پیشنهاد آمریکا را رد نکرد اما گفت که آمریکا باید در عمل نشان دهد که رفتارش نسبت به ایران تغییر کرده و از مداخله در امور این کشور امتناع کند.

اما رفتارهای آمریکا طی سال‌های ریاست‌جمهوری اوباما نشان داد که این کشور از هر فرصتی برای ضربه زدن به ملت ایران فروگذار نبوده و همواره به دنبال مداخله در امور این کشور است.

فارس