- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

لاوروف:سازمان سیا از نظامی نبودن برنامه هسته‌ای ایران اطلاع دارد

به گزارش فارس، “سرگی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با رادیو “کامرسانت” روسیه هشدار داد در صورتی که ایران از سوی آمریکا یا اسرائیل مورد حمله قرار گیرد هیچ گزینه‌ای به جز توسعه تسلیحات اتمی نخواهد داشت.

لاوروف تاکید کرد که سازمان جاسوسی آمریکا و دیگر مقامات این کشور تایید کرده‌اند که هیچ اطلاعاتی در این باره ندارند که مقامات ایران تصمیم سیاسی برای تولید تسلیحات اتمی اتخاذ کرده‌اند.

وی ادامه داد: اما من تقریبا مطمئن هستم که اتخاذ چنین تصمیمی قطعا بعد از [هر گونه] حمله به ایران اتخاذ خواهد شد.

مصاحبه از پیش ضبط شده‌ لاوروف اندکی پس از سخنرانی رهبر ایران، “آیت‌الله علی خامنه‌ای” منتشر شد. رهبرا ایران هشدار داد که کشورش ‌آماده است تا به هر گونه حمله از سوی آمریکا و اسرائیل در همان سطح پاسخ دهد.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد که روسیه در حال دفاع کردن از یک متحد [ایران] نبوده بلکه در تلاش برای جلوگیری از یک درگیری گسترده یا مسابقه تسلیحات اتمی در منطقه است.

وی افزود که تهدیدات اسرائیل علیه ایران تنها باعث خواهد شد که دیگر کشورها که در شرایط ضعیفتری در برابر غرب قرار دارند، به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی باشند.

لاوروف گفت: اگر این [حمله به ایران] اتفاق بیفتد کشورهای جهان سومی اطراف ایران توقف کرده و به این درک می‌رسند که اگر بمب هسته‌ای داشته باشند هیچ کس نمی‌تواند به طور واقعی این کشور هارا آزار دهند.

وزیر امور خارجه روسیه به نمونه کره‌شمالی اشاره کرد که تصمیم این کشور برای توسعه و آزمایش تسلیحات اتمی با هیچ تهدیدی از سوی آمریکا مواجه نشد. اما همه به طور مسئولانه در قبال کره‌شمالی رفتار کردند. وبمباران کره‌شمالی را مطرح نکردند. همه فقط بر از سرگرفته شدن فوری مذاکرات و یافتن راه‌هایی برای ایجاد مذاکراتی مفید تاکید داشتند.

وزیر امور خارجه روسیه به تحلیل برخی از کارشناسان نظامی غربی اشاره کرده که حمله به ایران فقط می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را با تاخیر مواجه کند اما نمی‌تواند برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را که ممکن است امروز دارای آن است را نابود کند.

وی تاکید کرد: دانشمندان تمامی کشورها با این موضوع موافقند که حمله علیه ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای این کشور را آهسته کند اما آیا باعث تعطیل شدن آن می‌شود یا باعث نابودی آن می‌شود، هرگز.