- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تولید روزانه ۲ میلیارد فوت‌مکعب گاز در فاز ۱۹ پارس جنوبی

مدیر منطقه‌ای شرکت نفت و گاز پارس از تولید روزانه ۲ میلیارد فوت‌مکعب گاز در فاز ۱۹ پارس جنوبی خبر داد.

خبرگزاری فارس: تولید روزانه 2 میلیارد فوت‌مکعب گاز در فاز 19 پارس جنوبی

 

 

مهدی یوسفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در عسلویه اظهار داشت: شرکت نفت و گاز پارس در سال ۹۰ عملکرد بسیار خوبی داشت و به ویژه در توسعه فازهای در دست احداث شاهد موفقیت قابل توجهی در این منطقه بودیم.

وی افزود: بسیاری از فازهای در دست اجرا از برنامه زمان‌بندی جلو هستند و البته برخی از فازها نیز از برنامه عقب هستند که به زودی و با تامین اعتبارات لازم به برنامه نزدیک می‌شوند.

مدیر منطقه‌ای شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اهمیت فاز ۱۹ پارس جنوبی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین بررسی‌ها این فاز بیش از ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به فضل خدا روز به روز به سمت پیشرفت فیزیکی بیشتر حرکت می‌کند.

یوسفی از تولید روزانه ۲ میلیارد فوت‌مکعب گاز در فاز ۱۹ پارس جنوبی خبر داد و تصریح کرد: تولید روزانه ۲ میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش به وسیله سکوها و انتقال آن با خط لوله به خشکی و تبدیل به روزانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز شیرین از مهم‌ترین تولیدات این فاز است.

وی اضافه کرد: تولید روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن اتان، تولید روزانه ۲ هزار تن پروپان و همچنین تولید روزانه هزار و ۲۰۰ تن بوتان نیز از دیگر تولیدات فاز ۱۹ است.

مدیر منطقه‌ای شرکت نفت و گاز پارس از تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در این فاز خبر داد و گفت: تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد نیز از دیگر تولیدات فاز ۱۹ پارس جنوبی است.

یوسفی با بیان اینکه ۲۱ حلقه چاه در این فاز احداث می‌شود یادآور شد: حفاری ۱۵ حلقه چاه جدید به انضمام شش حلقه چاه سکوی SPD2 فاز یک چاه‌های این فاز را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به سکوهای دریایی این فاز نیز بیان کرد: این فاز چهار سکوی دریایی دارد که شامل دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری است که سکوی موجود SPD2 فاز یک به عنوان یکی از دو سکوی اقماری است.

یوسفی همچنین اظهار داشت: خطوط لوله اصلی این فاز شامل دو خط ۳۲ اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی جمعاً به طول ۲۶۰ کیلومتر به همراه دو رشته خط ۵/۴ اینچ تزریق MEG است.

وی در ارتباط با خطوط لوله Infield نیز تصریح کرد: دو رشته خط ۱۸ اینچی پوشش‌دار انتقال گاز از سکوهای اقماری به ورودی سکوهای اصلی به طول ۱۲ کیلومتر این خطوط را تشکیل می‌دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپارس، پتروپارس ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به رهبری شرکت پتروپارس، مسئولیت توسعه فاز ۱۹ میدان گازی پارس جنوبی را به عهده دارد.

یوسفی گفت: باید از تمام ظرفیت موجود برای رشد و توسعه فازهای در دست اجرا بهره برده و نباید فرصت را هدر دهیم.