- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

معتادان دنیای مجازی بخوانند!

امروزه میلیون ها نفر در سراسر جهان روزانه از اینترنت استفاده می کنند تا احتیاجات خود از قبیل سرگرمی، تجارت، یادگیری، تحقیقات و ارتباط با دیگران را برطرف کنند، استفاده روزانه ای که در برخی موارد با مضراتی هم روبروست.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران [1]، از اوایل قرن بیستم با توسعه رسانه های جمعی میزان ارتباطات میان فردی کاهش یافته است و در سازمان ها، اجتماعات فامیلی و خانواده ها افراد کمتر گفتگو می کنند، به طوری که اینترنت و استفاده از آن نقش گفتگو را کمرنگ تر کرده و زنگ خطری جدی برای ارتباطات انسانی به صدا درآورده است که در نتیجه در جهت بهبود آثار مثبت و کاهش پیامدهای منفی اینترنت نظرات و پیشنهادهای فراوانی ارائه می شود.


*مشکلات روحی و روانی ناشی از استفاده اینترنت

سیما فردوسی، روانشناس بالینی گفت: افرادی که زمان بسیاری را در روز به استفاده از اینترنت اختصاص می دهند، زمان کمتری را با دوستان و خانواده می گذرانند که در نهایت احساس تنهایی و افسردگی می کنند.
وی ادامه داد: مشکلاتی چون چاقی، اختلال در بینایی، ناتوانی در ایجاد ارتباط عاطفی در خانواده، افسردگی، انزواطلبی و کاهش سلامت روانی افرادی را که بیش از حد از اینترنت استفاده می کنند، تهدید می کند.
فردوسی اظهار داشت: استفاده کنترل نشده از رایانه و اینترنت، افراد را در معرض خطر قرار داده و اثرات منفی بر تکامل فیزیکی و اجتماعی و روانی شخص خواهد داشت.


* تأثیر استفاده نادرست از اینترنت در گسترش آسیب های اجتماعی

مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و آسیب شناسی اجتماعی گفت: فضای مجازی اینترنت تأثیر بسیاری روی کاربران دارد و می تواند سبب تغییر سبک و سیاق فرهنگی، افزایش میل به بزهکاری و سردرگمی هویت جوانان که عمده ترین کاربران اینترنت را تشکیل می دهند، شود.
وی ادامه داد: از آن جایی که در کشور برای ورود به اینترنت بسترسازی فرهنگی و فکری مناسبی انجام نشده است، استفاده از اینترنت در افزایش آسیب های اجتماعی تأثیرگذار است.
ابهری گفت: برقراری ارتباط غیر اخلاقی در چت روم ها، تبلیغات ضد دینی به وسیله فرقه های انحرافی، مکاتبه های انحرافی باعث گمراهی و بروز ناهنجاری های رفتاری در افراد می شود.
این متخصص علوم رفتاری و آسیب شناسی اجتماعی ادامه داد:‌ استفاده نادرست از اینترنت در افزایش جرایم اعتیاد، خودکشی و طلاق تأثیر گذار بوده و سبب بالا رفتن آمار آسیب های اجتماعی است.

*آشنایی های اینترنتی غیر قابل اعتمادند
مجید صادقی روانپزشک گفت: با گسترش ابزارهای نوین ارتباطی به ویژه اینترنت آشنایی های مجازی در جامعه رو به افزایش بوده و بیشتر مشتریان این فضاها جوانانی هستند که به دنبال یک همکلام و آشنایی از طریق دنیای مجازی هستند.
وی افزود: امروزه تماس های نزدیک و روابط عاطفی در جامعه کاهش پیدا کرده و جای خود را به ازدواج اینترنتی و آشنایی از طریق اینترنت داده است.
صادقی ادامه داد: اطلاعاتی که در فضای مجازی اینترنت رد و بدل می شود قابل اعتماد نبوده و در بسیاری از موارد فرد اطلاعات شخصی و فردی خود را به صورت ساختگی و دروغین می دهد.
وی گفت: به دلیل نبود آشنایی کامل و صداقت در بسیاری از این ازدواج ها وقتی فرد با حقیقت روبرو می شود خواه ناخواه دچار مشکل می شود که این امر شکست عاطفی سنگین، افسردگی، واکنش های هیجانی و در نهایت جدایی را در پی دارد.
صادقی اظهار کرد: ازدواج هایی که آشنایی آنها در فضای مجازی صورت پذیرفته است از اعتبار لازم برخوردار نبوده و همواره با درجاتی از دروغ همراه است.

*اثرگذاری منفی اینترنت بر کودکان
حسین ابراهیمی مقدم روانشناس گفت: هم اکنون فناوری اینترنت نقش مهمی را در زندگی کودکان ایفا می کند که این نقش به سرعت در حال افزایش است به طوری که تعداد کودکان ۵ تا ۱۷ سال که از کامپیوتر استفاده می کنند از ۴۸ درصد به ۷۰ درصد صعود کرده و استفاده از اینترنت از ۱۵ درصد به ۵۲ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: این فناوری با وجود جنبه های مثبت از قبیل جنبه های آموزشی و ارائه خدمات ارتباطی جنبه منفی بسیار زیادی بر روی کودکان دارد.
ابراهیمی مقدم اظهار داشت: از آن جائیکه کامپیوتر و اینترنت در همه جای زندگی حاضر است مهم این است که بفهمیم چگونه تکنولوژی رشد و تکامل کودکان را بهبود می بخشد یا منحرف می کند.
وی ادامه داد: خانواده ها در استفاده فرزندان از اینترنت باید آنها را آگاه سازند که تمامی مطالب و محتوای اینترنت قابل اعتماد نیستند.

*اینترنت و گسترش رذایل اخلاقی
امیرحسین شریعت، روانشناس گفت: یکی از اثرگذاری های منفی اینترنت وجود تصاویر مستهجن یا خلاف عمومی است که امکان دسترسی فوری و آسان به این تصاویر وجود دارد.
وی افزود: در بسیاری از موارد دیده شده که استفاده از فضای مجازی اینترنت ارزش های اخلاقی جامعه را متزلزل کرده و سبب افزایش رذیلت های اخلاقی در اجتماع شده است.
شریعت خاطرنشان کرد: استفاده نامناسب از اینترنت در گسترش رذایل اخلاقی دین گریزی و دین ستیزی در بین افراد تأثیرگذار است.
گفتنی است، آشنایی با این فناوری و آموزش در زمینه استفاده درست از اینترنت و نیز دادن آگاهی های لازم در این زمینه به افراد می تواند اثرات منفی استفاده از اینترنت را تا حد زیادی کاهش داده و با درک واقعیت ها و آموزش منطقی و اصولی صحیح از این فناوری می تواند باعث گسترش علوم و اطلاعات شده و زمینه رشد را فراهم کرد./ط