- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

دستاوردهای علمی ایران، “بمب واقعی ایرانی” است

بسیاری از کارشناسان برای ایران، حداقل رهبری منطقه‌ای در زمینه فناوری را پیش بینی می‌کنند و تصادفی نیست که رئیس جمهور ایران، “بمب واقعی ایرانی” را نه مهمات مرگبار بلکه دستاوردهای این کشور می‌خواند.

خبرگزاری فارس: دستاوردهای علمی ایران، "بمب واقعی ایرانی" است

به گزارش خبرگزاری فارس،”آنتون یوستراتوف”،کارشناس علوم سیاسی روس در مقاله‌ای که در “خبرگزاری روسیه” با اشاره به پیشرفت‌های علمی در ایران و مقایسه آن با پیشرفت علمی سایر نقاط دنیا اظهار داشته که ایران طی سال‌های آینده با حفظ همین سرعت رشد علمی در جایگاه اول منطقه و جزو چند کشور مطرح دنیا در علوم مختلف بویژه نانو تکنولوژی قرار گیرد.

این مقاله از نظر خوانندگان می‌گذرد.

ایران در اذهان مردم عادی غرب بیش از پیش به عنوان یک دولت قهقراگرا با دولت تاریک‌اندیشی مجسم می‌شود که مردم این کشور را به قرون وسطی می‌کشاند، ولی دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران حتی بعد از بررسی اجمالی، این برداشت ناپخته را تکذیب می‌کند. 

ایران در حال حاضر یکی از توسعه یافته‌ترین قدرت‌های جهانی از نظر علم و فناوری‌های بالا می‌باشد.

در حال حاضر ایران بالاترین نرخ رشد دستاوردهای علمی در جهان را از خود نشان می‌دهد که از میانگین شاخص جهانی ۱۱ برابر بالاتر است. تعداد مقالات علمی که محققان جمهوری اسلامی ایران تألیف می‌کنند، به قدری سریع رشد می‌کند که حتی از کشورهای غرب جلو افتاده است.

می‌توان به چند رقم استناد کرد. اگر در سال ۲۰۰۱ متخصصین ایرانی تنها ۲۰۰۰ مقاله در نشریات مختلف بین‌المللی منتشر کردند، در سال ۲۰۱۰ تعداد این تألیفات پژوهشی به ۲۷۵۰۰ مقاله رسید. اگر این نرخ رشد حفظ شود، دانشمندان ایرانی بزودی می‌توانند از این نظر از دانشمندان روس هم سبقت بگیرند.

زمینه‌های اساسی پژوهش‌های محققان ایرانی شامل شیمی هسته‌ای و آلی (طی ۱۰ سال اخیر در این زمینه‌ها حدود ۱۰ هزار اثر علمی تهیه شد)، فیزیک هسته‌ای، فیزیک ذرات بنیادی و مهندسی هسته‌ای هستند.

در جمهوری اسلامی ایران به نانوفناوری و برنامه‌های پژوهشی فضایی توجه فراوانی می‌کنند.

به گفته سعید سرکار رئیس سازمان ملی “ابتکار نانو فناوری ایران”،  جمهوری اسلامی ایران در مقام اول در بین کشورهای اسلامی و در مقام دوازدهم جهان از نظر توسعه این نوع فناوری‌ها قرار دارد. این امر باعث تعجب نمی‌شود زیرا ایران از نظر سطح اولویت نانوفناوری در جدول جهانی در مقام چهارم قرار گرفته است. 

دولت ایران آینده دار بودن این طرح‌ها را درک ‌کرده و از محققان حمایت مالی می‌‌کند. جالب توجه است که طبق اطلاعات دانشگاه کالیفرنیا، ۱۲% مقالات علمی ایرانیان به نانو فناوری اختصاص دارد.

در ایران حداقل ۱۵۰ شرکت در این زمینه کار می‌کنند و رشته‌های مربوط به صنعت نانو به طور منظم در ۱۷ دانشگاه ایران تدریس می‌شود. بعضی نمونه‌های محصولات ایرانی که با استفاده از نانوفناوری تولید شدند، هم اکنون به خارج صادر شده یا در آینده نزدیک می‌توانند صادر شوند.

در این بین می‌توان به پودرها و مایع‌های مخصوص مبارزه با قارچ و باکتری، که در پزشکی، دامپزشکی و بخش کشاورزی کاربرد دارند و نیز به پوشش‌ها و رنگ‌های پایدار پلی‌مری و پوشش‌های نانو برای فلزات اشاره کرد.

همچنین محققان ایرانی در زمینه طراحی تجهیزات برای صنعت نانو دستاوردهای چشمگیری دارند. این‌ها سامانه‌های مخصوص پوشش در خلأ، میکروسکوپ تونلی اسکن کننده، دستگاه‌های مخصوص تولید پودر فلزی به وسیله انفجار هستند.

داروسازی هم در ایران با سرعت سرسام آوری توسعه می‌یابد. به گفته خانم مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و آموزش پزشکی ایران، داروهایی که در این کشور تولید می‌شوند، از داروهای مشابه ساخت بزرگترین شرکت‌های داروسازی غرب دست کمی ندارند و اینکه ایران از این نظر در جهان جایگاه مناسبی دارد. 

به گفته وزیر، داروهای مخصوص معالجه بیماری‌های ریوی و سرطان، نازایی، آسم و مالتیپل اسکلروزیس مورد توجه خاصی قرار می‌گیرند.

ایران در زمینه هوا و فضا دستاوردهای بی نظیری دارد. در ماه آوریل سال ۲۰۰۳ سازمان فضایی ایران ایجاد شده و برنامه پنجساله توسعه صنعت فضایی تصویب شد. هدف اساسی این کشور، قرار گرفتن در بین ۸ کشور جهان بود که می‌توانند به صورت مستقل ماهواره پرتاب کنند که قرار بود ۵۰۰ میلیون دلار در این فعالیت سرمایه گذاری شود. این هدف حاصل شده است. تا سال ۲۰۱۱، ۵ مورد پرتاب با موفقیت جهازهای فضایی آزمایشی مختلف صورت گرفت که از جمله پرتاب کپسول‌های حامل موش، لاک پشت و کرم در سال ۲۰۱۰ شایان ذکر است.

گذشته از آن، ایران ۲ فوریه سال ۲۰۰۹  اولین پرتاب با موفقیت ماهواره ایرانی پژوهشی و ارتباطی “امید” به فضای کیهانی را انجام داد. این ماهواره به وسیله موشک ایرانی “سفیر -۲” به مدار برده شد. ۱۵ ژوئن سال ۲۰۱۱ جمهوری اسلامی ایران ماهواره دیگر “رصد -۱” را پرتاب کرد و جدیداً، به تاریخ ۲ فوریه سال ۲۰۱۲ ماهواره جدید ایرانی “نوید” پرتاب شد. قرار است از آن به عنوان ماهواره ارتباطی و نیز برای هشدار از آفات طبیعی و رصد کردن پدیده‌های هوایی استفاده شود. البته خبرگزاری ایرانی “مشرق” اطلاع داد که این ماهواره بر اهداف نظامی در خاک اسرائیل نظارت می‌کند و از جمله عکس‌های دقیق راکتور هسته‌ای اسرائیلی “دیمونا” را گرفته و به زمین مخابره می‌کند.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به توسعه علم در ایران توجه فراوانی می‌کند. وی اندیشه‌های آیت‌الله العظمی خمینی را توسعه می‌دهد که فرمود: کار علمی، یک نوع عبادت است. آیت‌الله خامنه‌ای در همین راستا استدلال‌های شرعی برای بعضی پژوهش‌های علمی را طراحی کرده و فتاوی درباره مجاز بودن این پژوهش‌ها را صادر کرده است. رهبر جمهوری اسلامی ایران به دفعات  بر ضرورت سرمایه گذاری در علم، ارتقای سطح اجتماعی و حقوق  محققان تأکید کرده است که حرف او همیشه با عمل مطابقت دارد.

بسیاری از کارشناسان برای جمهوری اسلامی ایران حداقل رهبری منطقه‌ای در زمینه علم و فناوری را پیش بینی می‌کنند.

به عنوان مثال، در ماه مارس سال ۲۰۱۱ گزارش انجمن پادشاهی لندن صادر شد که در آن آمده بود که ایران تنها تا سه سال آینده می‌تواند به بزرگترین قدرت تکنولوژیکی جهان اسلام مبدل شود.

علم ایرانی تا کنون از چشم انداز بسیار مهمی برخوردار شده است. از جمله برنامه‌های رهبران و دانشمندان این کشور می‌توان به اعزام انسان به فضای کیهانی و پیوستن به گروه ۵ کشور جهان که برنامه فضانوردی دارند، ساخت ۵۵ هزار شرکت مبتنی بر فناوری‌های بالا در خاک ایران که بسیاری از آنها در حوزه نانوفناوری کار خواهند کرد، ایجاد مرکز  نانو مترولوژی و سایر طرح‌های مبتنی بر دستاوردهای علمی و فناوری‌های بالا اشاره کرد.

در سال‌های اخیر بخش علمی به اولویت توسعه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. تصادفی نیست که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران در یکی از سخنرانی‌های خود در پاسخ به سیاستمدارانی که نگران ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ایران  هستند، گفت که “بمب واقعی ایرانی”، نه مهمات مرگبار بلکه دستاوردهای این کشور در عرصه‌های مختلف اندیشه پیشرفته علمی می‌باشد.