- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

ابراز نگرانی غرب از تحریم ها : ایران کار خود را می کند

همزمان با تشدید تحریم های یکجانبه آمریکا و برخی متحدان این کشور علیه ایران رسانه ها ، کارشناسان و اندیشکده های غربی بر کم تاثیر بودن این تحریم ها بر رفتار ایران تاکید کرده و در عوض برزیان های احتمالی این تحریم ها  بر اقتصاد غرب تاکید می کنند.

به گزارش عصر ایران [1] در هفته های گذشته و همزمان با اعلام و اعمال برخی تحریم ها علیه صنایع نفت و گاز و مراودات بین المللی ایران ، به نظر می رسد نه تنها خللی در مراودات بین المللی ایران به وجود نیامده بلکه با افزایش قیمت نفت و مشتقات آن در بازارهای جهانی کارشناسان غربی می گویند ایران نه تنها متضرر نشده بلکه با فروش کمتر نفت با قیمت های بالاتر کاهش محسوسی در درآمدهای خود احساس نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این باره می نویسد : با اعلام خبر کاهش ۳۰۰ هزار بشکه ای فروش نفت ایران در ماه میلادی گذشته قیمت نفت برنت نیز در عرض یک روز ۴ دلار افزایش یافت و از ۱۲۳ دلار به ۱۲۷ دلار رسید.

این گزارش می افزاید :  در همین حال، بسیاری از ناظران آگاه مسائل ایران، از جمله برخی از مقامات غربی، نگران هستند که صرف نظر از مساله نفت، تشدید فشار اقتصادی بر ایران  حکومت این کشور را ( از پای میز مذاکره ) فرارتر ، غیر قابل پیش بینی و شاید خطرناک تر کند.

این خبرگزاری می افزاید : در حالی که مردم ایران نیز ممکن است از تحریم های جدید زیان ببینند اما مردم دنیا نیز آثار مخرب آن را به صورت افزایش قیمت سوخت ( نفت و بنزین ) و مواد خوراکی احساس خواهند کرد.

همزمان رویترز در گزارش دیگری با اشاره به واردات ۲ میلیون تن گندم در ماه گذشته میلادی از سوی ایران علی رغم تحریم ها می نویسد : ایران از بانک های ترکیه ای برای پرداخت پول واردات مواد غذایی مورد نیاز خود استفاده می کند.

بر اساس این گزارش علی رغم تحریم ها ایران در ماه گذشته میلادی ۲ میلیون تن گندم از کشورهای روسیه ، آلمان ، کانادا ، برزیل و استرالیا وارد کرده است .

یک تحلیلگر اقتصادی به رویترز می گوید: افزون بر استفاده ایران از بانک های ترکیه ای ، این کشور از راه های گوناگون تحریم ها را دور می زند ، از بانک های مختلف در کشورهای جهان از جمله بانک های سوییس گرفته تا موسسات تجاری کوچک ، مبادلات پایاپای از جمله با طلا ، استفاده از بانک های تحریم نشده و…

این گزارش در ادامه با اشاره به پهلوگیری کشتی های بزرگ تجاری حاوی کالا در بنادر ایران از جمله بندر امام خمینی طی روزهای گذشته می نویسد تنها در روز جمعه ۱۲ کشتی بزرگ حاوی غلات و دیگر محصولات غذایی در بندر امام خمینی ایران پهلو گرفتند.

یک منبع تجاری به رویترز می گوید : تخمین میزان خرید غلات گندم ایران از بازارهای جهانی کمی مشکل است بر اساس برخی برآوردهای محتاطانه این میزان در هفته های گذشته  ۱ و نیم میلیون تن بوده و بر اساس برخی تخمین های دیگر حدود ۲ میلیون تن .

این منبع تجاری می افزاید : پیش بینی می شود طی روزهای آینده کشتی های حاوی گندم بیشتری در بنادر خلیج فارس ایران پهلو بگیرند.

یک منبع دیگر تجاری به رویترز می گوید : ایران دارای منابع زیادی پول است و پس از وجود برخی مشکلات در حال حاضر همه چیز ( در معامله با ایران ) در حال رشد است

همچنین منبع دیگر تجاری به رویترز تاکید می کند که وی از طریق بانک های ترکیه ای با ایران مشغول دادوستد است و مشکلی وجود ندارد.