- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

افتتاح بزرگترین واحد تولید بوتن۱ جهان در عسلویه+عکس

به گزارش سرویس اقتصادی “بوشهرنیوز [1]” سید مصطفی مرتضوی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: با افتتاح این واحد که تماماً به دست متخصصین داخلی احداث شده است، ایران به کشورهای صادرکننده بوتن ۱ در دنیا خواهد پیوست.
 
تولید ۱۱۰ هزار تن بوتن ۱ در سال 
 
وی از آغاز صادرات این محصول در سال جاری خبر داد و درخصوص میزان تولید آن به “بوشهرنیوز” گفت: در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید بوتن ۱، ۱۱۰ هزار تن در سال بوده که پیش بینی می شود بیش از ۶۰ درصد این محصول صادر شود.
 
 
مرتضوی با بیان این که ۴۰ درصد از تولیدات این واحد پتروشیمی می تواند بازار داخلی را اشباع کند، اظهار داشت: در حال حاضر هر تن این محصول در بازار دو هزار و ۳۰۰ دلار قیمت دارد که با عرضه آن در بازار داخل صرفه جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت. 
 
احداث بزرگترین واحد تولید بوتن ۱ جهان توسط متخصصین داخلی
 
وی اتمام این پروژه عظیم را از افتخارات کشور دانست و افزود: تمامی مراحل احداث واحد بوتن ۱ توسط متخصصان و مهندسین داخلی صورت گرفته است.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با بیان این که برای اتمام این پروژه عظیم بیش از دو هزار و ۴۰۰ میلیون نفر ساعت کار انجام شده است، ابراز داشت: خوشبختانه این پروژه از پروژه هایی بوده که بدون هیچگونه حادثه ای به اتمام رسیده و بدین ترتیب افتخاری دیگر بر مجموعه افتخارات نیروهای توانمند داخلی افزوده شده است.
 
تحریم ها هیچ اثری نداشته است
 
مرتضوی به تحریم های کشورهای غربی اشاره کرد و به “بوشهرنیوز” گفت: سال ۹۰ را با کاتالیست های تحریمی از سوی اروپا آغاز کردیم اما در تابستان توانستیم کاتالیست های خودمان را جایگزین اروپایی ها کنیم.
 
وی با بیان این که در مدت کوتاهی توانستیم بسیاری از قطعات مورد نیاز صنایع پتروشیمی را در داخل تولید کنیم، افزود: خوشبختانه پس از آغاز تحریم ها توانستیم حدود ۳۰ هزار قطعه به دست متخصصین داخلی تولید کنیم که قابل تقدیر است.
 
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم ادامه داد: پس از تحریم ها، غربی ها بسیاری از اجناس را به ایران تحویل نمی دادند اما در مدت زمان کوتاهی توانستیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و با تکیه بر توانمندی های داخلی، محصولات خودمان را جایگزین محصولات خارجی کنیم.
 
مرتضوی در پاسخ به سئوال خبرنگار “بوشهرنیوز” مبنی بر این که چه زمانی رسماً از واحد بوتن ۱ بهره برداری خواهد شد، اظهار داشت: از نظر ما این واحد به اتمام رسیده و بهره برداری از آن شروع شده است اما افتتاح رسمی از آن را به حضور مسئولین بلندپایه کشور در عسلویه موکول کردیم.
 
پتروشیمی جم، بزرگترین تولیدکننده الفین جهان
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم درخصوص تولید الفین در این شرکت نیز گفت: در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده الفین دنیا هستیم به طوری که در هیچ کشوری به این میزان تولید نداریم.
 
مرتضوی با بیان این که هم اکنون حدود ۸۰ درصد تولیدات الفین صادر می شود، ابراز داشت: علی رغم تنگ تر شدن حلقه تحریم ها حتی برای ۱۰ روز هم مشکلی نداشته و علاوه بر حفظ بازار خود در تمام جهان توانستیم آن را توسعه نیز بدهیم.
 
وی با تأکید بر تأمین نیازهای داخلی افزود: اولویت اصلی ما تأمین نیازهای داخلی است اما به دلیل بالا بودن حجم تولید باید بخش عمده ای از محصولات شرکت را صادر کنیم.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم عمده ترین بازار مصرف محصولات شرکت متبوع را اروپا و شرق آسیا دانست.
 
 
مرتضوی به توانمندی صنعت پتروشیمی در ایران اشاره کرد و به “بوشهرنیوز” گفت: خوشبختانه صنعت پتروشیمی کشور آنقدر توانمند بوده که می تواند بر مشکلات غلبه کند.
 
وی ابراز امیدواری کرد با ذکاوت و هوش سرشار ایرانی شاهد موفقیت بزرگتری در آینده ای بسیار نزدیک باشیم.
 
جایگاه ویژه پتروشیمی ایران در جهان
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم در بخش دیگری از گفتگوی خود با “بوشهرنیوز” با بیان این که هم اکنون از لحاظ کیفیت در دنیا مطرح هستیم، افزود: در حال حاضر محصولات ما در دنیا در جایگاه ویژه ای قرار دارند و در صورتی که در برخی زمینه های دیگر بعضی طرح های ما به اتمام برسد قطعاً در جایگاه ویژه ای در جهان قرار خواهیم گرفت.
 
 
مرتضوی با اشاره به نامگذاری سال گذشته به نام سال “جهاد اقتصادی” ابراز داشت: در این سال متخصصین و مهندسین شرکت پتروشیمی جم با همت و تلاشی مضاعف توانستند یکی از  بزرگترین واحدهای تولید بوتن ۱ در دنیا را به اتمام برسانند به طوری در آغاز سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” این پروژه مهم و عظیم قابل بهره برداری است.

عیدی شرکت پتروشیمی جم به ملت ایران
 
وی بهره برداری از این طرح را عیدی شرکت پتروشیمی جم به ملت بزرگ ایران اسلامی دانست.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با اشاره به سفر سال گذشته مقام معظم رهبری به عسلویه به “بوشهرنیوز” گفت: رهبر معظم انقلاب اولین روزهای سال “جهاد اقتصادی” را با حضور در عسلویه و بازدید از تأسیسات نفتی و گازی آغاز کردند و روزهای پایانی این سال را نیز میهمان مجموعه نفت و خانواده های صنعت نفت بودند.
 
نگاه ویژه مقام معظم رهبری به صنعت نفت
 
وی با بیان این که این اتفاق بسیار مهم را باید به فال نیک گرفت ابراز داشت: حضور مقام معظم رهبری در آغاز و پایان سال ۹۰ در صنعت نفت بیانگر نگاه ویژه ایشان به این صنعت می باشد.
 
مرتضوی ادامه داد: سال ۹۰ به عنوان آغاز “جهاد اقتصادی” بوده و این جهاد تا رساندن ایران به قله رفیعی که جایگاه آن متعلق به ملت بزرگ آن است باید تداوم یابد.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم به نامگذاری امسال به نام سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” اشاره کرد و گفت: به عنوان یک سرباز نظام مکلفیم برای رسیدن کشور به جایگاه اصلی و واقعی خود تلاشی مضاعف کرده و در این راه از هیچ تحریم و شیطنتی نخواهیم هراسید.
 
کسب رتبه دوم کشوری پتروشیمی جم در بخش تعالی سازمانی
 
وی درخصوص شرکت پتروشیمی جم نیز افزود: این شرکت در سال ۹۰ در بحث تعالی سازمانی موفق به کسب رتبه دوم کشوری شده است.
 
مرتضوی ادامه داد: در بخش اجرای پروژه ها به لحاظ کوتاهی زمان و انجام موفق پروژه بوتن ۱ نیز جایزه پنچ ستاره گرفتیم که امیدواریم آغازی بر حرکت پرشتاب بعدی باشد.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم وضعیت کارکنان و متخصصین این شرکت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر به لحاظ نیروهای توانمند داخلی و متخصص هیچ نیازی به داخل و خارج نداریم بلکه تمامی فعالیت ها را با تکیه بر نیروهای متخصص و توانمند شرکت پتروشیمی جم انجام می دهیم.
 
وی افزود: آمادگی داریم در صورت نیاز نسبت به تربیت نیروهای متخصص در سطح کشور به سایر شرکت ها خدمات رسانی کنیم.
 
استفاده از نیروهای متخصص بومی در شرکت پتروشیمی جم 
 
مرتضوی درخصوص جذب نیروهای بومی در شرکت پتروشیمی جم به “بوشهرنیوز” گفت: هر میزان که نیروی توانمند بومی در منطقه وجود داشتند، جذب شده و در حال فعالیت در این شرکت می باشند به طوری که برخی از مسئولین واحدهای ما را نیروهای متخصص بومی تشکیل می دهند.
 
 
وی سیاست شرکت متبوع در درزامدت را استفاده از نیروهای متخصص با اولویت بومی عنوان کرد.
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم انجام فعالیت های فرهنگی را یکی از اولویت های مهم این شرکت دانست و ابراز داشت: در این شرکت هیچ محدودیتی برای انجام کارهای فرهنگی وجود نداشته به طوری که تعامل بسیار خوبی با آموزش و پرورش و مساجد منطقه داریم.
 
مرتضوی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که صنعت پتروشیمی کشور را چگونه ارزیابی می کنید تصریح کرد: در حال حاضر خوراک فراوان و متخصصین زبده و کارآمد در کشور بسیار داریم و به همین دلیل آینده بسیار خوبی را برای صنعت پتروشیمی کشور پیش بینی می کنم.
 
وی با بیان این که سه رکن اصلی کار یعنی خوراک، انرژی و نیروی انسانی کارآمد را در اختیار داریم، دورنمای بسیار خوبی را برای این صنعت پیش بینی کرد.
 
شتاب معقول مسئولین بلندپایه کشور در بخش پتروشیمی
 
مرتضوی تصریح کرد: هم اکنون شتابی که مسئولین بلندپایه کشور برای توسعه صنعت پتروشیمی گرفته اند بسیار منطقی و معقول است.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد به زودی در این صنعت حرف اول را در منطقه خاورمیانه خواهیم زد.