- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تحقیق کمیته مستقل داوری فیفا درباره رشوه دادن قطر برای میزبانی جام جهانی

رئیس “کمیته مستقل داوری” در فدراسیون جهانی فوتبال، از احتمال آغاز تحقیقات درخصوص چگونگی دستیابی قطر به آرای لازم جهت برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ خبر داد.

خبرگزاری فارس: تحقیق کمیته مستقل داوری فیفا درباره رشوه دادن قطر برای میزبانی جام جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از العالم، “مارک بت” تأکید کرد که این کمیته برای اصلاح فیفا پس از چند رسوایی فساد، پرونده های گذشته را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

قرار است این کمیته مستقل طی چند روز آینده گزارش نهایی خود را به کمیته اجرایی فیفا ارایه کند تا در نشست بیست و نهم و سی ام مارس و قبل از ارایه آن به مجمع عمومی فیفا بررسی شود.

مارک بت که کارشناس جرم شناسی و مشاور “سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه” در امور رشوه است، تأکید کرد که اعضای کمیته مستقل در حال بررسی شکایت‌ها در خصوص جرم های ارتکابی است.

این شکایت‌ها در خصوص فساد ۸ تن از اعضای سابق و فعلی کمیته اجرایی فیفا، درباره تصمیم آنها در موافقت با برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه و ۲۰۲۲ در قطر است.

اعلام نام قطر بعنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ با وجود رقبایی قوی از جمله ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، و استرالیا، همه کشورهای دنیا را غافلگیر کرد، امری که با شکایت و انتقادهای بسیاری علیه فدراسیون جهانی فوتبال، و اتهام زنی به دوحه درخصوص خرید آرا همراه شد.

مارک بت تأکید کرد: گفت و گوها و دیدارهای بسیاری در خصوص این شکایت‌ها و اتهامات صورت گرفته است.

افشای نامه دبیرکل فیفا که در آن گفته بود، “قطر میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲” را خریده است، جنجالی را در خصوص این موضوع به وجود آورد؛ با این حال دبیرکل فیفا برای کمرنگ کردن این موضوع گفت که قطر از توانایی های مالی خود برای جلب موافقت فیفا استفاده کرد.

در سال ۲۰۱۱ نیز “عیسی حیاتو” رییس فدراسیون فوتبال آفریقا و عضو کمیته اجرایی فیفا متهم شد که از سوی قطر در خصوص جام جهانی ۲۰۲۲ رشوه گرفته است که مسئولان قطری این موضوع را رد کردند.

“باراک اوباما” رییس جمهوری آمریکا نیز در آن هنگام با انتقاد از تصمیم فیفا برای اعطای جام جهانی ۲۰۱۲ به قطر، آن را “تصمیمی اشتباه” توصیف کرده بود.

دستیابی قطر به جام جهانی ۲۰۲۲ با نامزد شدن “محمد بن همام” قطری و رییس فدراسیون فوتبال آسیا برای ریاست “فیفا” همزمان شد.

با اعلام موضوع، “بن همام” در جلسه کمیته اخلاق فیفا برای توضیح در خصوص رشوه در رأی گیری فیفا حضور یافت، و بعد از آن وی از این نامزدی صرفنظر کرد.

با این حال ناظران معتقدند با توجه به اینکه قطر قراردادی را با فیفا در خصوص میزبانی جام ۲۰۲۲ امضا کرده و برنامه های خود را برای آمادگی جهت این موضوع آغاز کرده است، قطر در برابر هرگونه تحرک برای بازنگری در این موضوع مقاومت خواهد کرد.