- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

ایران می‌تواند همه منافع آمریکا در خاورمیانه و فراتر را هدف قرار دهد

خبرگزاری فارس: “تام پیکرینگ” سفیر سابق آمریکا در اسرائیل گفت که ایران و متحدانش می‌توانند تمامی اهداف و منافع اقتصادی آمریکا و هر آنچه که به نوعی با ایالات متحده مرتبط است را در خاور میانه و فراتر از آن هدف قرار دهند.

خبرگزاری فارس: ایران می‌تواند همه منافع آمریکا در خاورمیانه و فراتر را هدف قرار دهد

به گزارش فارس به نقل از بی‌بی‌سی، سناتور جان کری، از سیاستمداران دموکرات آمریکا می‌گوید که جلوگیری از آنچه وی “ویرانگری جنون آمیز” ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی خوانده است، چالش اصلی سیاست خارجی فعلی آمریکاست.

کری که روز چهارشنبه در سنای آمریکا سخن می‌گفت با اشاره به اخبار مربوط به حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت که وقتی مذاکرات در سطح مقام‌های عالی صورت نمی‌گیرد، دور از انتظار هم نیست که نتایج این مذاکرات نتواند سوء تفاهمات و بی‌اعتمادی انباشت شده از دهه‌های گذشته را از میان بردارد.

وی که در جلسه مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان سنای آمریکا سخن می‌گفت تاکید کرد که برای موفقیت در راهکارهای دیپلماتیک می‌بایست سیاستی در پیش گرفته شود که طی آن ضمن جلوگیری از وقت‌کشی ایران جایی برای “تنفس” باقی گذاشت و به ایران نشان داد که اگر واقعا بخواهد که سازنده عمل کند، راهکارهایی در پیش پای اوست اما نمی‌تواند از مذاکرات برای اتلاف وقت سود ببرد.

این سناتور آمریکایی همچنین تاکید کرد که یافتن راهکاری اثربخش برای برنامه هسته‌ای ایران که هر دو طرف پذیرای آن باشند “به هیچ‌وجه آسان نیست” اما جامعه جهانی هم باید از اینکه ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت، اطمینان حاصل کند.

در این جلسه همچنین “تام پیکرینگ”، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا گفت که دیپلماسی فعلی و مذاکرات جاری در زمینه برنامه هسته‌ای ایران چنانچه به نفع حمله نظامی علیه برنامه هسته‌ای این کشور تعبیر شوند، می‌تواند زمینه ساز شکل گیری حملاتی علیه منافع آمریکا و شهروندان غیر نظامی این کشور در نقاط مختلف جهان شوند.

پیکرینگ گفت که ایران و متحدانش می‌توانند تمامی اهداف و منافع اقتصادی آمریکا، شهروندان این کشور و هر آنچه که به نوعی با ایالات متحده مرتبط است را در منطقه خاور میانه و فراتر از آن هدف قرار دهند.

او که پیش‌تر سفیر آمریکا در سازمان ملل و نیز سفیر این کشور در روسیه، هند و اسرائیل بوده، همچنین تاکید کرد که حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران اگر چه فرآیند ساخت “بمب اتمی” را احتمالا برای چند سالی به تاخیر خواهد انداخت اما در صورت وقوع چنین حمله‌ای ایران ترغیب خواهد شد که آشکارا خود را محق دستیابی به سلاح هسته‌ای بداند چرا که می‌خواهد خود را در برابر حملات آتی مصون کند.

به نظر پیکرینگ، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تنها تنش و پیچیدگی را به تلاش‌ها برای توقف برنامه هسته ای این کشور خواهد افزود.

این سیاستمدار آمریکایی که در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای غرب با تهران  سخن می‌گفت، پیشنهاد کرد که یکی از نکات سازنده برای خروج مذاکرات از بن‌بست فعلی، اینست که به مرحله گفتگوها پیش از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران رجوع شود.

وی پیشنهاد کرد که در این صورت ایران می‌تواند اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را تحویل دهد و در مقابل علاوه بر دریافت سوخت هسته‌ای مورد نیاز تحقیقات پزشکی خود، برخی از تحریم‌ها علیه این کشور هم لغو شود.

گفته‌های مقامات غربی در مورد محتوای مذاکرات آتی غرب با ایران در حالی عنوان می‌شود که ایران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید دارد.