روایاتی درباره ایام فاطمیه اول و فاطمیه دوم
تاريخ ارسال خبر : 31 مارس 2014 | ساعت 10:32 | کد خبر: 30926 | sv217 | چاپ این مطلب

درباره تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا ‌‌سلام‌الله‌علیها‌ روایات مختلف است.فاطمیه

به گزارش”عسلویه نیوز” به نقل از آران مغان، از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر ‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌. میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر ‌صل‌الله‌علیه‌و‌آله‌ و دیگری نود و پنج روز. با توجه به رحلت پیامبر اسلام ‌صل‌الله‌علیه‌و‌آله‌ در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت ۷۵ روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاوّل ، شهادت حضرت زهرا‌‌سلام‌الله‌علیها‌ است و این ایام را فاطمیه اوّل می‌ خوانند اما بنا به روایت ۹۵ روز، شهادت حضرت‌‌سلام‌الله‌علیها‌ در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌ خوانند.بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی است.

ظاهرا علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت‌‌سلام‌الله‌علیها‌ معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ تا شهادت حضرت زهرا‌‌سلام‌الله‌علیها‌،۲۹روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳ جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵روز، شهادت حضرت زهرا‌‌سلام‌الله‌علیها‌ در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

علت بروز اختلاف در روز شهادت

در مورد تعداد روزهایی که حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها پس از رحلت پدر بزرگوارشان در قید حیات بوده اند در میان کتابهای تاریخی اختلاف وجود دارد. بعضی از مورخین مثل یعقوبی این زمان را چهل روز و کسانی مثل عایشه، دختر ابی بکر، این مدت را شش ماه و گروهی دیگر هشت ماه ذکر کرده اند.

علامه مجلسی

اما در میان این اقوال، آن قولی که برای ما قابل اعتنا است روایات رسیده از ناحیه ائمه هدی علیهم‌‌‌ السلام می باشد، به نقل مرحوم علامه مجلسی، مرحوم ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین اینگونه اظهار نظر کرده: مدت زمان حیات فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وآله مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوری که کمترین زمان ذکر شده در این رابطه ۴۰ روز و بیشترین زمان هشت ماه می- باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روایات رسیده از امام باقر علیه السلام است که حضرت می- فرماید: بدرستی که زمان رحلت صدیقه کبری سلام الله علیها سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بود.

طبری شیعی

همچنین مرحوم طبری شیعی در کتاب دلایل الامامه به سلسله اسناد خود روایاتی از حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت می فرماید: حضرت صدیقه طاهره علیها السلام در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال ۱۱ هجری از دنیا رفتند.

این دو روایت مبنای مورد اتخاذ غالب علمای شیعه من جمله سید طاووس در کتاب شریف اقبال می باشد.

کلینی

اما دسته دوم دیگری از روایات صحیحه هم این مدت را ۷۵ روز ذکر کرده اند از جمله این روایات، روایت مرحوم کلینی از امام صادق علیه السلام است که حضرت می فرماید: «بدرستی که توقف فاطمه علیه السلام در این دنیا پس از پدر گرامیش ۷۵ روز بود.»این دسته از روایات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده. البته ممکن است دلیل اختلاف در این دو دسته از روایات صحیحه رایج نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روایات باشد. توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسه تسعون» موید این معنا است.

منابع :

۱- کتاب مقاتل الطالبین نوشته مرحوم ابوالفرج اصفهانی به نقل از علامه مجلسی

۲- کتاب دلایل الامامه، مرحوم طبری شیعی

۳- کتاب شریف اقبال، سید طاووس

۴- کتاب صحیحه، مرحوم کلینی


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ