مشارکت مردم با توجه به کرونا در رویداد ساعت زمین بی نظیر بود
تاريخ ارسال خبر : 30 مارس 2020 | ساعت 9:17 | کد خبر: 36584 | sv527 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” اسماء نورانی مدیر دبیرخانه ساعت زمین استان بوشهر از مشارکت بی نظیر مردم در رویداد مهم ساعت زمین با توجه به شیوع بیماری کرونا خبر داد.

اسماء نورانی فعال محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار عسلویه نیوز در رابطه با برگزاری ساعت زمین اظهار داشت: تولید گازهای گلخانه ای، گرمایش جهانی، تخریب لایه اوزون، تغییر اقلیم، سیل ها و طوفان های ویرانگر و بحران آب؛ این ها فقط بخشی از نتایج استفاده بی رحمانه بشر از منابع تنها کره خاکی است.

وی با تاکید بر آگاه سازی مردم با توجه به خطرات تهدیدکننده کره زمین خاطرنشان کرد: منابع تجدید ناپذیری مثل زغال سنگ و نفت که روزی تمام می شود و بشر مجبور است در یک کره خشک، بی آب و بدون منابع زندگی کند. البته تا رسیدن به آن شرایط غیر قابل زیست، سال های زیادی فاصله داریم و سال هاست که فعالان محیط زیست سعی در آگاه سازی مردم جهان در خصوص خطرات تهدید کننده کره زمین را دارند و یکی از این اقدامات که چندین سال به شکل مستمر در حال برگزاری است، “ساعت زمین” نام دارد.

وی هدف از برگزاری ساعت زمین را آگاهی عمومی نسبت به گرمایش زمین عنوان کرد و افزود: ساعت زمین (Earth hour) یک روز جهانی است که به ابتکار صندوق جهانی حیات وحش World Wildlife Fund – WWF شکل گرفته است. در این روز شهرهای بزرگ جهان، روشنایی شاخص و عمده را خاموش می‌کنند با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به تغییرات اقلیمی ومدیریت انرژی است البته خاموشی چراغ‌ها در روز زمین همه ساله در آخرین روز شنبه ماه مارس صورت می‌گیرد.

کرونا و ساعت زمین

اسماء نورانی با توجه به شیوع بیماری کرونا یا همان کووید ۱۹ که برگزاری رویداد ساعت زمین را تحت تاثیر قرار داد به عنوان یک فرصت برشمرد و افزود: اگر چه این رویداد بر پایه مشارکت فعال مردم بنیان نهاده شده است اما با شیوع ویروس کرونا در جهان، نحوه ی مشارکت در ساعت زمین نیز در سال جاری تحت تاثیر قرار گرفت و از آنجایی که انجمن نبض زمین دارای دبیرخانه مستقل در مرکز استان می باشد و با توجه به حضور اعضا فعال در این دبیرخانه توانسته است ارتباط مستقیمی با دبیرخانه بین المللی ساعت زمین برقرار کند و ماحصل این ارتباط این بود که صندوق جهانی طبیعت در بیانیه ای اعلام کرد: حفظ سلامت همه ی مشارکت کنندگان و پرسنل ما، اولویت اصلی این نهاد است. کشورهای زیادی در جهان با شیوع ویروس جدید کرونا (بیماری کووید ۱۹) دست و پنجه نرم می کنند و ما از این بابت و از دست رفتن جان مردم عمیقاً غمگینیم.

این نهاد به همه مشارکت کنندگان توصیه کرد که تا امسال در خانه های خود به مشارکت در ساعت زمین بپردازند و از طریق فضای مجازی آن را پیگیری کنند که خوشبختانه استقبال سازمان عای دولتی، صنایع و شهروندان در این رویداد جهانی بی نظیر بود بطوری که تصاویر و فیلم های بسیار زیادی در استقبال از این رویداد مهم برای دبیرخانه استان ارسال شد.

وی افزود: آنچه برنامه امسال از سال های گذشته علاوه بر شیوع کرونا ویروس متمایز میکند جمع آوری تعداد ۱۱ هزار درب بطری توسط امیر محمد رضاطلب عضو کوچک انجمن، با شعار کمک به زمین و فرهنگ سازی توانست اتفاقی تاریخی رقم بزند که همین موضوع نیز از طریق دبیرخانه مرکزی ساعت زمین استان به دبیرخانه بین المللی در میان گذاشته شد که مورد تحسین و قدردانی بین المللی نیز واقع شد.

در پایان از ادارات و سازمان هایی که به رویداد جهانی ساعت زمین پیوستند من جمله سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استان بوشهر، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان،سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور و استان و منابع طبیعی استان بوشهر، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی، دهیاری های استان بوشهر، اداره برق عسلویه، معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی بوشهر، شرکت نوبرآوران غروب لیان، بومگردی پیسو، اقامتگاه بومگردی نصوری همچنین شهرداری عسلویه، نخل تقی، بنک، پارسیان، بهارستان، ریز، گناوه، برازجان، بوشهر، انارستان، بردستان، بندر خمیر، قشم و صنایعی چون پتروشیمی سبلان، پتروشیمی مروارید، سازمان منطقه ویژه سایت دو کنگان،مجتمع گاز پارس جنوبی، نفت و گاز پارس، شرکت پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی صدف، پتروشیمی مرجان، کارخانه ساروج کنگان، پتروشیمی انتخاب، شرکت بازرگانی آذین، پتروشیمی کاویان، شرکت اویکو ، فاز ١۵ و ١۶، پالایشگاه سوم پارس جنوبی، پالایشگاه نهم پارس جنوبی، پالایشگاه ششم،هفتم،هشتم و دهم پارس جنوبی که به این رویداد جهانی پیوستند کمال تشکر و قدردانی می نماییم.

“عسلویه نیوز” گفتنی است ساعت زمین همه ساله در مرکز شهرستان عسلویه با مشارکت آحاد مردم برگزار می شد که امسال با توجه به برگزاری ساعت زمین از طریق فضای مجازی بیش از ۴۰ دستگاه اجرایی و تاسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی در رویداد مهم ساعت زمین شرکت کردند.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ