- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

مالکی: هیچ شرطی را نمی پذیریم/ در صورت خروج هاشمی، از اینترپل کمک می‌گیریم

نخست‌وزیر عراق در آستانه برگزاری نشست کنگره ملی عراق، با اشاره به پیش شرط‌ العراقیه برای شرکت در این، نشست تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد کسی برای او شرط بگذارد و اگر بنا بر شرط‌گذاری باشد، او نیز شروطی دارد.

خبرگزاری فارس: مالکی: هیچ شرطی را نمی پذیریم/ در صورت خروج هاشمی، از اینترپل کمک می‌گیریم

به گزارش فارس به نقل از رسانه‌های عراقی از جمله روزنامه “البینه الجدیده”، “نوری المالکی” نخست‌وزیر عراق در پاسخ به فهرست العراقیه و ائتلاف کردستان عراق طی یک کنفرانس خبری در بغداد، هرشرطی برای مشارکت در نشست گفت‌وگوی ملی را که قرار است پنجشنبه آینده برگزار شود، رد کرد.

اجازه نمی‌دهیم کسی برای ما شرط بگذارد

وی افزود: ما به کسی اجازه نمی‌دهیم که برای ما شرط بگذارد. اگر مسئله، مسئله شرط‌‌گذاری است ما نیز برای برخی رفتارها و برخوردها شرطهایی داریم.

مالکی در این اظهارات رسانه‌ای به شرط “العراقیه” به ریاست “ایاد علاوی” اشاره کرد که خواستار اجرای توافقنامه اربیل پیش از برگزاری نشست ملی است.

نخست‌وزیر عراق افزود: ما هیچ راهی جز این نداریم که فهرست العراقیه یا هر گروه سیاسی دیگری مشکلات خود را در چارچوب جدول کاری کنگره ملی مطرح کند. ما می‌خواهیم که فرزند زمان خویش باشیم و فرزندان امروز باشیم. اگر مشکلاتی دارین باید بر سر میز نشست ملی بنشینیم و تمامی مشکلات را طرح کنیم تا کسی نگوید که شما این امر را بررسی کردید و چنان چیزی را خواسته‌اید.

واکنش مالکی به انتقادات شدید اللحن بارزانی

وی در پاسخ به درخواست‌های رهبران کرد و از جمله “مسعود بارزانی” رئیس منطقه کردستان درباره ضرورت پایبندی به قانون اساسی عراق که به منطقه کردستان اختیارات گسترده‌ای داده، گفت: ما از هرکسی که فریاد می‌زند و منادی اجرای قانون اساسی است می خواهیم که به همین قانون بر اساس بندهای مختلف آن پایبند باشد. اگر کسی هم مشکلی دارد، بیاید و مشکلات خود را طرح کند تا آن را در دستور کار نشست ملی قرار دهیم و بر اساس قانون اساسی به آن بپردازیم.

مالکی تاکید کرد: تمام استان‌های عراق و از جمله منطقه کردستان زمین عراقی‌ها است و باید با آگاهی دولت مرکزی اداره شود.

وی افزود: گروه‌های سیاسی عراق در نشست پنجشنبه کنگره ملی تلاش خواهند کرد تا قانون اساسی را به طور کاملا دقیق اجرایی کنند.

بهتر بود کشورهای حوزه خلیج فارس در سطح سران در نشست اتحادیه عرب شرکت می‌کردند

مالکی درباره نشست سران اتحادیه عرب گفت: این نشست در راس دستاورهای نیروهای عراقی طی سالهای گذشته قرار دارد و تاکیدی بر حاکمیت، دموکراسی، آزادی و قانون اساسی بود.

مالکی تاکید کرد که حضور و مشارکت کشورهای حوزه خلیج فارس در این نشست در سطح پایینی نبوده است و فرستادن نماینده و سفیر به این نشست کاملا طبیعی بوده و امر غریبی نبوده است اما بهتر بود که این دولت‌ها در سطح سران خود در این نشست شرکت می‌کردند تا اگر مشکلی با دولت عراق داشتند، بطور شفاف بررسی می‌شد.

قرار نیست جسد صدام به جایی منتقل شود

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از سخنانش، اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم دولتش برای انتقال جسد “صدام” دیکتاتور معدوم عراق از روستای “العوجه” در تکریت به مکانی دیگر را تکذیب کرد.

وی افزود:هدف  کسانی که این اطلاعات را منتشر می‌کنند، فتنه انگیزی است.

این درحالی است که شیخ “حسن ندا” یکی از شیوخ عشیره صدام، هفته پیش اعلام کرده بود که از سوی دولت عراق درخواستی دریافت کرده است که قبرستان محل دفن صدام را ببندد و جسدش را به جای دیگری منتقل کند.

سازمان ملل در حال پیگیری انتقال منافقان به کشور ثالث است

نخست‌وزیر عراق درباره گروهک تروریستی “منافقان” گفت: سازمان ملل همچنان به تماس‌های خود برای انتقال ساکنان اردوگاه “عراق الجدید” (معروف به اشرف) به کشور ثالث ادامه می‌دهد.

در صورت خروج هاشمی از کشور، از اینترپل کمک می‌گیریم

نخست‌وزیر عراق درباره اخبار منتشر شده مبنی برفرار “طارق الهاشمی” معاون رئیس جمهور عراق به قطر نیز به دولت‌های عربی درباره استقبال از هاشمی هشدار دارد و گفت: این متهم نباید در هیچ کشور عربی بویژه بعنوان معاون رئیس جمهور، مورد استقبال قرار گیرد زیرا او تحت تعقیب دستگاه قضایی است. عراق از اعضای موسسان اتحادیه عرب است است و استقبال از هاشمی در هر کشور عربی مخالف عرف دیپلماتیک است.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که در صورت خروج هاشمی از کشور، بغداد از طریق پلیس بین‌المللی “اینترپل” دستگیری او را پیگیری خواهد کرد.