- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

عملیاتی شدن طرح افزایش تولید صیانتی از پارس جنوبی

عسلویه نیوز” مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران از عملیاتی شدن طرح افزایش تولید صیانتی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی خبر داد.

خبرگزاری فارس: عملیاتی شدن طرح افزایش تولید صیانتی از پارس جنوبی

به گزارش “عسلویه نیوز”  به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمدعلی عمادی اظهار داشت: با توجه به مشترک بودن میدان گازی پارس جنوبی، طرح تحقیقاتی “بهبود تولید با کاربرد فناوری‌های لازم در افزایش تولید صیانتی از این میدان ” با هدف رسیدن به تولید بهینه گاز و میعانات گازی، ارتقای روش‌های پیش بینی عملکرد مخزن و برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی تولید و افزایش ضریب بازیافت گاز و میعانات برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: تا یک ماه آینده همه تصمیم‌های تخصصی این کارگروه و اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها با محوریت تدوین فناوری‌های لازم برای افزایش تولید صیانتی از میدان پارس جنوبی گرفته می‌شود و اجرای این پروژه به سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برون‌سپاری خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: قطب‌بندی لازم برای استفاده از توانمندی‌های سایر پژوهشگاه‌ها و موسسه‌های خارج از صنعت نفت از جمله انستیتو دانشگاه تهران و برخی دانشگاه‌های بین‌المللی در دست اجراست.

عمادی ادامه داد: قرارداد طرح تحقیقاتی بهبود تولید با کاربرد فناوری‌های لازم در افزایش تولید صیانتی از میدان پارس جنوبی در یک برنامه زمانی پنج ساله طرح مطالعه و پایش عملکرد میدان گازی پارس جنوبی به منظور بهبود و افزایش تولید از مخزن بین شرکت نفت و گاز پارس و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز امضا شد.

وی درباره ساختار اجرایی “طرح تحقیقاتی بهبود تولید با کاربرد فناوری‌های لازم در افزایش تولید صیانتی از میدان پارس جنوبی” گفت: پنج کارگروه در قالب کمیته تخصصی و یک کمیته راهبردی کلان متشکل از کارشناسان و مدیران ارشد شرکت نفت و گاز پارس و پژوهش و فناوری شرکت نفت ملی نفت ایران هم اکنون در این پروژه مشغول فعالیت هستند.

عمادی، تولید حداکثری از میدان مشترک پارس جنوبی، ازدیاد برداشت از میدان گازی را با استفاده از فناوری‌های لازم در افزایش تولید صیانتی از میدان پارس جنوبی را از دستاوردهای این طرح تحقیقاتی اعلام کرد.

بر اساس مطالعه مخزن و نتایج به دست آمده از حفر چاه‌های اکتشافی در میدان مشترک پارس جنوبی، برداشت روزانه تا ۲۹ میلیارد فوت مکعب از این میدان مشترک گازی پیش بینی و این میزان در قالب تقسیم‌بندی‌های دریایی به صورت ۲۴ فاز اجرا می‌شود.