- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تنش در روابط بغداد و دوحه بر سر “طارق الهاشمی”

هاشمی گفته است که به عنوان معاون رئیس جمهور عراق و در سفر رسمی به دوحه سفر کرده است ولی معاون نخست وزیر عراق می گوید که او تحت تعقیب است.

دولت عراق از دولت قطر درخواست کرد طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق را به این کشور بازگرداند.

به گزارش عصر ایران [1] به نقل از بی بی سی ، این در حالی است که هاشمی گفته است که به عنوان معاون رئیس جمهور عراق و در سفر رسمی به دوحه سفر کرده است.

حسین الشهرستانی معاون نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: میزبانی از فردی تحت تعقیب، اقدام غیرقابل قبولی است و دوحه باید هاشمی را به عراق بازگرداند.
وی افزود: کابینه اقلیم کردستان عراق با اقدام خود در صدور مجوز خروج طارق الهاشمی از عراق، قانون و عدالت را به چالش کشیده است.

الهاشمی ، معاون رئیس جمهور عراق از مدت ها پیش به مشارکت در اقدامات تروریستی متهم شد. پس از آن وی با وجود صدور حکم بازداشت ، توانست به منطقه کردستان عراق فرار کند و در آنجا مستقر شد. مقامات کردستان عراق نیز از تحویل دادن وی به دولت مرکزی عراق خودداری می کنند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی قطر، طارق الهاشمی پس از ورود به دوحه در روز یکشنبه، با شیخ حمدبن خلیفه آل ثانی امیر قطر ملاقات کرد و دو طرف روابط میان دو کشور و آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار دادند.
طارق الهاشمی قرار است با نخست وزیر قطر نیز ملاقات کند تا پس از آن به شمار دیگری از کشورهای عربی سفر کند.

قبل از این نوری مالکی نخست وزیر عراق هم گفته بود طارق الهاشمی به عنوان یک فرد تحت تعقیب نباید به  عنوان معاون رئیس جمهور عراق مورد استقبال قرار بگیرد.
دفتر الهاشمی پیش از این گفته بود که وی به دعوت مقامات قطری به این کشور سفر کرده است.