- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

آزادی ۵ تن از شهروندان ایرانی ربوده شده در سوریه

هنوز ۱۲ ایرانی ربوده شده در سوریه قرار دارند.

آزادی 5 تن از شهروندان ایرانی ربوده شده در سوریه

پنج تن از هموطنان لرستانی که برای زیارت به سوریه رفته و توسط افراد ناشناس ربوده شده بودند، با تلاش وزارت امور خارجه کشورمان آزاد و سحرگاه امروز وارد تهران شدند.

به گزارش  [1] واحد مرکزی خبر، سیدکاظم سجادی، مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه که در مراسم استقبال از این گروه حضور داشت در مصاحبه با خبرنگاران گفت: این گروه از خرم آباد برای زیارت حضرت زینب (س) عازم سوریه شده بودند که متاسفانه اتوبوس حامل زائران در ۱۲ بهمن سال گذشته متوقف شد و ۱۱ نفر از آنها توسط افراد ناشناس ربوده می شوند.

وی افزود: با تلاش های وزارت امور خارجه و سفارت خانه های ایران در سوریه و ترکیه موفق شدیم که ۵ تن از این عزیزان را از راه ترکیه به ایران منتقل کنیم.

سجادی درباره ۶ زائر باقیمانده هم گفت: آنان همراه با این گروه بودند و وضعیت سلامتی آنها مناسب است،‌ ما هم با رایزنی های انجام شده سعی می کنیم که آنان هم به زودی آزاد شوند و به ایران برگردند.

وی همچنین گفت: سفارتخانه های ایران در ترکیه، قطر و سوریه را مشغول تلاش و کار برای آزادی مهندسان ایرانی ربوده شده در سوریه هستند.
وی تصریح کرد: موضوع آنان از زائران جداست چرا که این افراد در سوریه مشغول به کار بودند ولی امیدواریم این رایزنی های مشترک بتواند راهکاری برای آزادی مهندسان باشد.

مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه علت ربوده شدن این گروه از زائران را وضعیت خاص سوریه در آن مقطع ذکر کرد و گفت: هم اکنون وضعیت خیلی بهتر شده و امنیت و ثبات بیشتری در این کشور حاکم است البته ما به همه زائران توصیه می کنیم که با کاروانها و به صورت گروهی سفر کنند، ضمن آن که مواظب امنیت و حفاظت خود هم باشند.

براساس این گزارش چند تن از زائران ربوده شده در مصاحبه با خبرنگار ما گفتند که پس از عبور از شهر حلب و در شب هنگام، اتوبوس آنها متوقف و ربایندگان یازده نفرشان را پیاده کرده و باقی که زن و بچه و چند پیرمرد بودند، به راه خود ادامه دادند.

اگر چه دو تن از این ۵ نفر سنی بالای ۶۰ سال داشتند ولی ربایندگان تلاش داشتند که جوانترها را به همکاری با دولت سوریه و پیرترها را به امور خدماتی مانند رانندگی و مخابراتی متهم کنند در حالی که ایشان شغل کشاورزی داشتند و اهل خرم آباد یا روستاهای اطراف آن بودند.