طی کردن مسافت ۸۶ کیلومتری توسط مادران عسلویه ای
تاريخ ارسال خبر : 5 آوریل 2017 | ساعت 11:28 | کد خبر: 36136 | sv356 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” بدلیل نبود زایشگاه در بیمارستان مادران عسلویه ای همچنان مسافت ۸۶ کیلومتری را طی می نمایند.نوزاد

به دنبال انتشار خبری با موضوع مشکلات به وجود آمده در زایمان خانم باردار در بیمارستان پارسیان و قفل چند ساله و تعطیلی بر در زایشگاه شهرستان عسلویه، طی تماس تلفنی چند نفر از معتمدین و اهالی بومی با پایگاه خبری عسلویه نیوز و طرح موضوع و نگرانی چند ساله پیگیری رسانه ای از زمان اعلام ثبت نام آزمون استخدامی زایشگاه بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه کلید خورد.

حالا دو دختر و پسر جوانی عسلویه ای که بیشتر و یا کمتر از یک سال از ازدواج‌شان گذشته است، منتظر بزرگ‌ترین اتفاق زندگی مشترک‌شان هستند. تولد فرزند برای هر زوج ایرانی شیرین‌ترین اتفاق است. اما این روزها خدمت درمانی تبدیل‌شده است به صنعت پزشکی، برای کسب درآمد از جان مردم! تولد یک فرزند در حال تبدیل‌شدن به اتفاقی است که همراه با هزینه‌های زیاد و سرسام‌آور برای خانواده‌های عسلویه ای است. هر چند که هزینه‌ها در سراسر کشور در همین سطح و شاید هم بیشتر باشد.
متاسفانه بیشتر مردم مهربان بومی وقتی صحبت از درب بسته زایشگاه می شود فقط فکر لحظه زایمان را می کنند و بحث وجود آمبولانس و مسافت ۸۶ کیلومتری عسلویه تا کنگان و جم را پیش می کشند و مشکل را به سادگی از سر می گذرانند در صورتی که حتی مشکل ساده ی عدم تکان بچه در شکم مادر می تواند نگرانی چندین ساعته را برای مادر باردار به بار آورد که به راحتی با حضور مادر شب در زایشگاه این نگرانی بر طرف میشد ولی این زمان ماما فقط صبح و ظهر در درمانگاه به ارائه خدمات می پردازد. به راستی بندر عسلویه که الان مرکز شهرستان است، امروز از نبود برخی خدمات زایشگاه، سونوگرافی، آزمایشگاه مجهز بیمارستانی محروم است و همه ی این کاستی ها بذر بی اعتمادی در ارائه خدمات در مردم بومی شهر های به ظاهر کوچک می کارد.
در ماههای پایانی سال گذشته فراخوان استخدامی مامایی و آزمایشگاهی بیمارستان تامین اجتماعی عسلویه اشاره به این بند فراوان شده بود که اهمیت شروع کار زایشگاه با جذب و بکارگیری نیرو متخصص و تحصیل کرده بومی(اصطلاح کلمه بومی یعنی زادگاه مادری داوطلب محدوده شهرستان جدید عسلویه باشد والاغیر) خواهد بود و هست که تاکنون هیچ اطلاعیه مبنی بر جذب نفرات بهمراه حد الامکان سه رقم اول شماره های ملی آن وعده شیرین ندیده ایم!؟
حال که ترویج فرهنگ سازی ایجاد شده در سطح کشور این بوده که تمامی زایمان های مادران ایرانی در داخل بیمارستان انجام گیرد، امری مطلوب و پسندیده است. علیهذا باید به نکته و توصیه کارشناسی صرفا برای آشنایی بیشتر با منطقه جنوب استان بوشهر یعنی شهرستان عسلویه دقت فراوان کرد که مردمان این خطه از دیر باز تا کنون بر اصالت و نجیب بودن خود بالیده اند و بر همگان این موضوع نیز ثابت شده است‏، خانمی که زبان و گویش اصیل خود را از دامن مادری فداکار و با حیاء به ارث دارد آنهم تا لحظه بدو تولد فرزند خود با چه زبانی غیر از این لهجه و زبان شیرین عربی یا مادری خود می تواند با ماما یا پزشک معالج خود ارتباط برقرار کنند؟!
این مهم نیز قابل درک است که اینجا یعنی عسلویه، ایران کوچک هست! از خیلی جاهای این مرز و بوم برای کار و روزی حلال به این خطه زر خیز آمده اند تا امرار معاش کنند بهمراه خانواده آنهم فقط برای مدتی مشخص که زمان و لحظه بارداری مادر خانه فرا می رسد بی شک در اولین فرصت ممکن رفتن را بر ماندن در این منطقه ترجیح میدهند، چون بر همه آنان حجت شده است که اینجا برای سلامتی فرزندان شان سالم نیست! چه می شود کرد چرا که اول و آخر خاک اینجا برای مردمانی است که زادگاه مادری آنان، شهرستان عسلویه است نه کسانی که صرفا به کسب و کار آمده اند.
حال باید دید و صبر کرد برای پایتخت انرژی ایران، شهرستان عسلویه که با جمعیت بالغ بر ۷۴ هزار نفر ساکن دارد در کنار نبود و تعطیلی درب زایشگاه دو نگرانی مشهود است که رد شدن راحت از کنار این مساله را کمی با مشکل مواجه می کند، نگرانی مادران باردار از ساختمان زایشگاهی که خاک می خورد و شاید نگرانی برخی مسولان از خطرات احتمالی زایشگاه بر مادر و نوزاد!
مسئولان محترم استانی توجه کافی به احصاء مشکلات خاص مناطق محروم داشته باشند تا با بررسی دقیق و بدون ایجاد تنش، بتوان گرهی را از مشکلات این مردمان سخت کوش و فهیم باز کنند نه اینکه با اقدام عجولانه، مساله ای که با دست باز می شود به دندان بسپارند. نگرانی مردم و مسئولان شهرستان عسلویه به حق است ولی مسئولان رده بالا هم باید با دید کارشناسانه در راستای رفع مشکل شهرستان عسلویه قدم بر دارند. مدیران ذی ربط هم توجه داشته باشند تا در دسته بندی مشکلات و رفع آن مسائل بومی و قومیتی منطقه عسلویه را در نظر بگیرند تا باری بر بار مشکلات این اهالی خونگرم و صبور نگذارند.
در پایان هفته جاری، روز سلامتی نام گذاری شده است، با آرزوی سلامتی برای یکایک مادران و فرزندان ایران اسلامی.

متن نگارنده صرفا جهت مطالعه است، نیازی به جوابیه نیست!نویسنده : یوسف صابر- کارشناس روابط عمومی گرایش رفتار اجتماعی و افکار سنجی

با ما در کانال رسمی سایت عسلویه نیوز همراه باشید

https://t.me/assalouyehnews


نظرات کاربران 

یک پاسخ به "طی کردن مسافت ۸۶ کیلومتری توسط مادران عسلویه ای"

  1. حامد گفت:

    جالب و معنا دار بود.تاسف برای مدیران و مسئولین خواب رفته

ارسال یک پاسخ