- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

واکنش کمیته فرهنگی پرسپولیس به حوادث اخیر

عضو کمیته فرهنگی باشگاه پرسپولیس در واکنش به اتفاقاتی که در جریان دیدار این تیم مقابل داماش گیلان رقم خورد گفت: اگر باشگاه پرسپولیس محروم شود، این محرومیت خلاف عدالت خواهد بود.


 

 علی کدخدازاده ضمن بیان این مطلب افزود: در خصوص اتفاقاتی که در جریان دیدار پرسپولیس – داماش گیلان رخ داد، چند نکته قابل بررسی است. نخست اینکه اتفاقاتی که در حواشی این بازی رخ داد مطلقا از سوی ما تایید نمی‌شود و کار زشتی صورت گرفته که در آن هیچ بحثی نیست.
 
 وی در ادامه افزود: اتفاقات و حواشی که در این بازی رقم خورد از زاویه دیگری قابل بررسی است. در ابتدا این پرسش مطرح می‌شود که چرا داور بازی را قطع کرده است؟ پاسخ به این پرسش مشخص است چون تماشاگران الفاظی ناشایست را به کار برده‌اند.
 
 این عضو کمیته فرهنگی باشگاه پرسپولیس با طرح این پرسش که داور در زمین بازی باید بشنود یا گوش کند، خاطر نشان کرد: متاسفانه در جریان بازی پرسپولیس – داماش داور به سکوها گوش می‌کرد و به عبارتی دیگر تحت تاثیر رفتار تماشاگران قرار گرفته بود. نمی‌دانم اما قطعا در آموزش‌های داوری به داوران آموخته می‌شود که باید محیط برگزاری بازی را تحت کنترل خود درآورند نه اینکه تحت تاثیر آن قرار گیرند.
 
 کدخدازاده ضمن تاکید براینکه داور برای قضاوت نباید تحت تاثیر آنچه در ورزشگاه رقم می‌خورد، قرار نگیرد، افزود: در اینکه رفتار تماشاگران ما بد بوده است، هیچ شکی نیست. اینکه پس از قطع بازی در مرتبه اول مجددا بازی ادامه پیدا کرد، کار درستی نیست، چرا که داور با این کار خود آتش بیار معرکه شده و باعث شده اعتراض تماشاگران بیشتر شود.
 
 وی در ادامه یادآور شد: ما در فصل جاری مسابقات لیگ برتر و جام حذفی شکست‌های زیادی داشته‌ایم، از جمله باخت در دربی شهر تهران که اهمیت آن به مراتب بیشتر از بازی با داماش است. آیا در آن دیدارهایی که باخته بودیم، حتی پس از دربی نیز تماشاگران به این شدت شعار داده بودند؟ اما متاسفانه رفتار داور در بازی روز یکشنبه به گونه‌ای بود که تماشاگر پرسپولیس احساس کرد به او ظلم شده است و به این ظلم واکنش نشان داد. البته بازهم تاکید می‌کنم ما این واکنش تماشاگران را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم.
 
 این عضو کمیته فرهنگی باشگاه پرسپولیس خاطر نشان کرد: کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که ظاهرا تصمیم به جریمه باشگاه پرسپولیس دارد باید به این نکته توجه داشته باشد که کنش داور به گونه‌ای بوده است که آستانه صبر تماشاگران ما لبریز شده است و از خود واکنش نشان داده‌اند.
 
 کدخدازاده در واکنش به افرادی که به باشگاه پرسپولیس خرده می‌گیرند که اقدامات فرهنگی مناسبی صورت نداده است، گفت: در فصل جاری به غیر از بازی رفت داماش – پرسپولیس که در ابتدای حضور آقای رویانیان در باشگاه پرسپولیس بود، مورد غیراخلاقی و ورزشی از بازیکنان، مربیان و دیگر عوامل باشگاه سر نزده است.
 
 وی افزود: ما برای کنترل هرچه بهتر تماشاگران از هوادارانی که خواهان عضویت در کانوان هواداران باشگاه هستند خواسته‌ایم که میثاق نامه‌ای را امضا کنند. ما در رادیو برنامه‌ای با عنوان پرسپولیس داریم که در این برنامه بیشتر از آنکه در مورد تیم و باشگاه حرف بزنیم به مطالبی در خصوص جوانمردی، گذشت، برادری، برابری و … می‌پردازیم.
 
 وی از طراحی شعارنوشته‌ها و سرودهای مختلف برای تغییر نوع دیدگاه تماشاگران پرسپولیس خبر داد و گفت: در باشگاه طرحی داریم که طی آن پایان نامه‌های دانشجویان فوق لیسانس و دکترا را که در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و فوتبال است را بورسیه می‌دهیم و آنها را خریده بصورت کتاب به انتشار درمی‌آوریم. در روزنامه باشگاه هیچ وقت نسبت به رقبا اصاعه ادب و بی اخلاقی نشده است. آقای پروین برای تماشای بازی رقیب ما به ورزشگاه می‌رود. مدیرعامل باشگاه آنقدر از باشگاه رقیب حمایت می‌کند که شائبه استقلالی بودنش مطرح می‌شود و … . ما این همه اقدام فرهنگی داشته‌ایم. آیا اینها کافی نیست؟!
 
 این عضو کمیته فرهنگی باشگاه پرسپولیس در واکنش به افرادی که عنوان می‌کنند این باشگاه در خصوص حوادث و اتفاقات بازی پرسپولیس – داماش گیلان باید جریمه شود، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند ما باید جریمه شویم اما موضوعی که باید بدان توجه داشته باشند این است که کسی محروم می‌شود که نتواند مسئولیت خود را به خوبی اجرا کند. اگر ما قرار است محروم شویم باید بررسی شود چقدر در ترتیب و آموزش، حضور تماشاگران در ورزشگاه و … نقش داشته‌ایم و به اندازه مسئولیت و اختیارمان باشگاه پرسپولیس را محروم کنند، آنهم اگر خلافش عمل کرده باشیم.
  
 وی خاطر نشان کرد: مسئولان امر زمانی می‌توانند باشگاه پرسپولیس را جریمه کنند که هواداران زیر نظر ما باشند. بلیت فروشی توسط باشگاه صورت پذیرد. صندلی‌های ورزشگاه شماره گذاری شود و تماشاگران در جایگاه خاص خود مستقر شوند، مواردی که متاسفانه در ایران صورت نمی‌پذیرد. اگر تمام این کارها توسط باشگاه صورت پذیرد، آموزش‌های لازم برای تماشاگران در نظر گرفته شود و … آنوقت اگر رفتاری ناشایست از سوی هواداران سربزند، جریمه و محرومیت باشگاه منطقی است.
 
 این عضو کمیته فرهنگی باشگاه پرسپولیس محرومیت باشگاه پرسپولیس با این شرایط را خلاف عدالت خواند و گفت: آنچه در ورزشگاه‌ها رخ می‌دهند آینه تمام نمای نوع تربیت و تلقی است که تماشاگران در محیط اجتماعی دارند. ما چرا باید محروم شویم، چرا که رفتار تماشاگران آینه تمام نمای تربیت نهادهای اجتماعی و خانواده‌هاست که در ورزشگاه بروز می‌کند. قطعا اگر قرار است ما را محروم و محکوم کنند باید به اندازه سهم‌مان باشد در قبال مسئولیتی که داریم.
 
 کدخدازاده ضمن تاکید بر اینکه جامعه ما بلد نیست در مواجهه با شکست چه کند، تصریح کرد: تماشاگر ما نمی‌داند چطور اعتراض کند که اگر می‌دانست روز یکشنبه به جای توهین به داور با سوت زدن، هو کردن، پشت کردن به زمین و … نارضایتی خود را نشان می‌داد.
 
 دیدار جنجالی پرسپولیس – داماش گیلان در چارچوب هفته بیست و نهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور که عصر یکشنبه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، به دلیل توهین هواداران پرسپولیس به داور در دقیقه ۲+۹۰ ناتمام ماند.