- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

محل مذاکرات ایران و ۱+۵ رسما اعلام شد

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که هنوز تاییدیه ای رسمی از سوی ایران برای پذیرش انجام مذاکرات آتی ایران با اعضای گروه۱+۵ در شهر استانبول دریافت نکرده است.

به گزارش عصر ایران [1] نخست وزیر ترکیه روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره موافقت ایران با انجام گفتگوهای هسته ای خود در استانبول ضمن اعلام این مطلب گفت که در مورد خبری که رسما مورد تایید ایران قرار نگرفته نمی تواند اظهار نظر کند.

وی افزود که در صورت دریافت تایید رسمی این موضوع از سوی ایران ، دولت آنکارا آن را با صدور بیانیه ای رسما اعلام خواهد کرد.

گفتنی است روز گذشته شبکه خبری پرس تی وی ایران با انتشار خبری از موافقت ایران با برگزاری گفتگوهای هسته ای در استانبول خبر داده بود . بر اساس این خبر در صورت کشیده شدن گفتگوها به مرحله دوم گفتگوها در بغداد ادامه خواهد یافت.

در حالی که ۴ روز بیشتر به آغاز مذاکرات هسته ای ایران با اعضای گروه ۱+۵نمانده است اما هنوز مکان انجام این گفتگوها در هاله ای از ابهام قرار دارد.
ایران پیشتر اعلام کرده بود که به دلیل سیاست های خصمانه دولت آنکارا نسبت به دولت سوریه مایل به انجام مذاکره با اعضای گروه۱+۵ در شهر استانبول نیست.

محل مذاکرات ایران و ۱+۵ رسما اعلام شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ظهر امروز (دوشنبه) اعلام کرد: دور اول مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در استانبول و دور دوم این مذاکرات در بغداد برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: به دنبال انجام چندین دور مذاکرات فشرده میان معاونان دکتر جلیلی و کاترین اشتون، دو طرف با برگزاری دور نخست گفت‌وگوها در روز شنبه ۲۶ فروردین ماه در استانبول و انجام دور بعدی آن در بغداد موافقت کردند.

همچنین قرار شد زمان برگزاری گفت‌وگوها در بغداد در پایان گفت‌وگوهای استانبول اعلام شود.

پیش از این وزیر امور خارجه آمریکا هفته دوم فروردین ماه زمان و مکان مذاکرات را ۲۵ فروردین و در استانبول اعلام کرده بود، اما یک روز پس از آن وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مکان مذاکرات هنوز قطعی نشده است.

با وجودی که مقامات ایرانی و دیپلمات‌های اروپایی ۲۵ فروردین را تاریخ انجام مذاکرات اعلام کرده‌ بودند اما مکان مذاکرات پس از رایزنی‌هایی فشرده تعیین شد. آنکارا، استانبول، ژنو، بغداد، دمشق و چند شهر اروپایی دیگر از جمله شهرهایی بودند که به عنوان مکان احتمالی برگزاری مذاکرات از سوی دو طرف پیشنهاد شد.

یکشنبه شب (۲۰ فروردین) در آخرین اظهار‌نظرها خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان را در مذاکرات به عهده دارد، اعلام کرد که مذاکرات ایران با این کشورها روز ۲۶ فروردین ماه و در استانبول برگزار می‌شود اما پس از آن رجب طیب اردوغان، ‌نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که کشورش هنوز ابلاغیه‌ای رسمی را در این‌باره دریافت نکرده است.

روز دوشنبه بار دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی اشتون تاکید کرد که این مذاکرات در استانبول برگزار خواهد شد و در نهایت دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان خبر داد که به دنبال انجام چندین دور مذاکرات فشرده میان معاونان دکتر جلیلی و کاترین اشتون، دو طرف با برگزاری دور نخست گفت‌وگوها در روز شنبه ۲۶ فروردین ماه در استانبول و انجام دور بعدی آن در بغداد موافقت کردند.

ایران و ۱+۵ تاکنون دو دور مذاکرات یکی در ژنو و دیگری در استانبول برگزار کرده‌اند.