- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تحریم ایران و سوریه عامل کاهش ارزش پول ملی عراق

رئیس بانک مرکزی عراق اضافه کرد: از ابتدای سال ۲۰۱۲ تاکنون میزان تقاضا برای دریافت دلار در عراق حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت تحریم های مالی علیه ایران و سوریه دو همسایه شرقی و غربی عراق باعث شده تا ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار کاهش یابد.

به گزارش عصر ایران [1]، در این گزارش با عنوان ” پول عراق قربانی تحریم مالی سوریه و ایران” آمده است: عراق که ماهانه مبالغ کلانی را بابت صادرات نفت خام خود به دلار دریافت می کند اما از دو طرف با ایران و سوریه همسایه است. دو کشوری که با تحریم گسترده مالی روبه رو هستند. این وضعیت باعث شده تا تقاضا برای دلار در عراق افزایش یابد و همین اتفاق منجر به کاهش ارزش پول ملی عراق شده است.”

“سنان الشبیبی” رئیس بانک مرکزی عراق در این باره گفت:” وضعیت سیاسی عراق به طور نسبی ، بی ثبات است. در کشورهای همسایه هم تفاضا برای دلار بسیار زیاد است و همین موضوع باعث شده قیمت دلار در عراق افزایش یابد.”

در این گزارش آمده است: به دلیل تحریم های مالی، میزان ورود دلار به سوریه و ایران به شدت کاهش یافته و این دو کشور سعی می کنند از طریق عراق، نیاز خود به دلار را تامین کنند.  اقدامی که باعث افزایش تقاضا برای دلار در عراق و همزمان گران شدن این ارز در برابر دینار عراق می شود.

رئیس بانک مرکزی عراق در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا به طور مشخص تحریم های مالی علیه ایران و سویه دلیل افزایش قیمت دلار در عراق است گفت: این یکی از دلایل است. مناطق اطراف عراق به طور نسبی، بی ثبات هستند.

قیمت دلار در عراق در روز سه شنبه گذشته به بالاترین رقم در چهار سال گذشته رسید و رکورد ۱۳۲۰ دینار در برابر یک دلار را ثبت کرد.
این در حالی است که در هفته گذشته هر دلار در برابر ۱۲۳۰ دینار مبادله می شد.

این افزایش بهای دلار در عراق باعث شد تا دیروز چهارشنبه دولت بغداد از تشکیل کمیته ای خبر دهد تا ضمن بررسی این اتفاق، راهکارهای مقابله با آسیب رسیدن به اقتصاد ملی را ارائه دهد.

ارزش دلار در برابر پول ملی ایران و سوریه در یک سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد عراق با درآمدهای نفتی گسترده و مبادلات بازرگانی فراوان با ایران و سوریه، گزینه خوبی برای جبران بخشی از کمبود دلار در این دو کشور است.

رئیس بانک مرکزی عراق اضافه کرد: از ابتدای سال ۲۰۱۲ تاکنون میزان تقاضا برای دریافت دلار در عراق حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: عراق دارای ذخایر ارزی به میزان ۶۰ میلیارد دلار است ولی این موضوع دلیل نمی شود که بدون کنترل و نظارت از این ذخایر ارزی استفاده کرد.
عراق ماهانه هفت میلیارد دلار از محل صادرات نفت، درآمد کسب می کند. این کشور هم اکنون روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت تولید و روزانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از آن را صادر می کند.

بانک مرکزی عراق در ماه فوریه گذشته و همزمان با افزایش تقاضا برای دلار ، بانک های این کشور را به شناخت خریداران دلار ملزم کرد.
رئیس بانک مرکزی عراق ادامه داد: عراق در مبادلات بازرگانی با کشور همسایه بر واردات تکیه دارد اما احساس ما این است که دلار خروجی از کشور بیش از میزان مورد نیاز برای واردات کالاست.

رئیس بانک مرکزی عراق قرار است در روزهای آینده با حضور در پارلمان درباره افزایش قیمت دلار توضیح دهد.