- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

استیضاح وزیر کار منتفی شد

میرتاج الدینی اظهار داشت: رییس‌جمهور صبح امروز براساس دستور کار جلسه علنی مجلس که استیضاح را در دستور داشت با معاون اول و تعدادی از وزرا به مجلس آمد و تا ورودی مجلس داخل شد که به ایشان اطلاع داده شد انصراف نمایندگان استیضاح کننده از استیضاح شیخ‌الاسلامی قرائت شده است.

عصرایران – با پس گرفتن امضای تعدادی از استیضاح‌کنندگان، استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی منتفی شد.

طراحان استیضاح در نامه ای خطاب به مردم ایران نوشته اند:

“ملت شریف ایران چنانچه آگاهی دارید روز ۱۵ فروردین ما امضاکنندگان استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را تقدیم مجلس کردیم. علت استیضاح نصب مدیر فاقد صلاحیت لازم و دارای پرونده مفتوح به عنوان مدیر سازمان تامین اجتماعی بود.

هدف نیز حفظ مصالح نظام و منافع بزرگترین سازمان اقتصادی اجتماعی کشور بود که به ۳۳ میلیون کارگر شریف شاغل و بازنشسته و خانواده‌ای محترم آنها و نسل‌های بعدی تعلق دارد. حال که تلاش‌های انجام شده برای تامین هدف بدون نیاز به استیضاح با تعهد آقای مرتضوی به برادر ارجمند آقای حدادعادل مبنی بر استعفا به ثمر نشست فعلاً استیضاح خود را پس می‌گیریم ولی چنانچه طی چند روز آینده پذیرش استعفا رسما ً‌اعلام نشود مجدداً تقاضای استیضاح را تقدیم مجلس خواهیم کرد.”

  اسامی استیضاح‌کنندگانی که امضاهای خود را پس گرفتند به این شرح است:
نادران، نجابت،‌ توکلی، اکرمی، ‌رحیمی، ثروتی، زاکانی، دهدشتی، مسعودی ریحان، اکبرنژاد، پزشکیان، دهقانی نقدر، سروری،‌ مصباحی‌مقدم، الهیان، نوروزی و عوض حیدرپور.مرتضوی

به گفته امیدوار رضایی، این افراد کتبا نامه انصراف خود از استیضاح را به هیات رییسه مجلس ارائه کردند و استیضاح را پس گرفتند که در نتیجه از نظر قانونی این استیضاح قابل طرح نیست.

علی لاریجانی، رییس مجلس نیز گفت: با توجه به اینکه امضاکنندگان استیضاح کمتر از ۱۰ نفر هستند استیضاح قابل طرح نیست.

کسانی که امضا را پس گرفته اند می گویند که سعید مرتضوی قبول کرده که استعفا کند.
با این حال برخی نمایندگان در اعتراض به وضعیت جاری معتقدند که مرتضوی باید استعفا دهد نه این که وعده استعفا بدهد.
نادر قاضی پور نماینده ارومیه در این باره گفت: اگر امروز استیضاح پس گرفته شود و فردا مرتضوی به سرکار خودش برود چه باید کرد؟

در پاسخ به این سخنان ، اعلام شد که مرتضوی استعفا کرده و قول شرف داده که حتی اگر استعفایش هم پذیرفته نشود ، با سازمان تأمین اجتماعی نخواهد رفت.ز
زاکانی گفت: مرتضوی استعفای خود را به رئیس جمهور و وزیر کار تقدیم  کرده است .

احمد توکلی هم گفت: بر اساس قول آقای مرتضوی، امضاکنندگان استیضاح امضای خود را پس گرفتند، البته در صورتی که تا چند روز آینده استعفای آقای مرتضوی پذیرفته نشود، بدیهی است که مجدد این استیضاح در دستور کار قرار می‌گیرد.

پیش از این مذاکرات ، حدادعادل در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد: جناب آقای مرتضوی پیشنهاد استعفا از سوی اینجانب را که بر مبنای ضرورت همکاری و همدلی میان مجلس و دولت و با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب مطرح کردم، پذیرفت.
 
متن نامه غلامعلی حدادعادل به شرح زیر است:

با سلام و احترام، به اطلاع آن عده از همکاران محترم و نمایندگانی که تقاضای استیضاح وزیر محترم تعاون و کار و رفاه اجتماعی را امضا کرده‌اند می‌رساند که جناب آقای سعید مرتضوی به درخواست خود، حوالی ظهر روز شنبه ۹۱.۱.۲۶ با این‌جانب ملاقات کردند و نظر مشورتی بنده را درباره این موضوع جویا شدند این‌جانب با توجه به ضرورت همکاری و همدلی میان مجلس و دولت و با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نوروزی با مسئولین و مقام‌های کشور، به ایشان پیشنهاد کردم برای حل مشکل از سمت مدیریت عامل سازمان تأمین اجتماعی استعفا کند جناب آقای مرتضوی نیز با قبول این مصلحت‌اندیشی پیشنهاد این‌جانب را پذیرفتند و آمادگی کامل خود را برای استعفا هم در آن جلسه و هم در تماس‌های مکرر تلفنی بعدی اعلام نمودند.

اکنون با عنایت به آنچه گفته شد این‌جانب ضمن تشکر از جناب آقای مرتضوی و توجه و اعتمادی که ابراز داشته‌اند از شما دوستان عزیز که تقاضای استیضاح را امضا کرده‌اید درخواست می‌کنم از مطرح کردن استیضاح در جلسه علنی مورخه ۹۱.۱.۲۷ مجلس شورای اسلامی خودداری فرمایید تا انشاءالله با پی‌گیری بیشتر استعفای جناب آقای مرتضوی به صورت کامل محقق شود و موجبی برای استیضاح باقی نماند.

بدیهی است حق استفاده از استیضاح در هر حال برای نمایندگان محترم محفوظ خواهد بود و در فرصت باقی‌مانده تا پایان دوره هشتم قانون‌گذاری هر زمان که ضروری بدانند به وظیفه خود عمل خواهند کرد.

الحمدالله رب العالمین والعاقبت للمتقین
۹۱.۱.۲۶
غلامعلی حدادعادل

در همین حال کاظم جلالی در تذکری به هیات رئیسه گفت: یک عده ای در مجلس ، دو رل بازی می کنند ، از یک طرف با مجلس کار می کنند و از طرف دیگر با دولت کار می کنند. در جریان سوال از رئیس جمهور هم این کار را کردند ، از یک طرف تشویق به سوال می کردند و از طرف دیگر ، در آستانه سوال ، می گفتند که باید پس گرفته شود و مذاکره شود!
وی با اشاره به این که خودش مخالف استیضاح بوده است گفت: در جریان استیضاح هم وضع همین گونه است و کاری کرده اند که استیضاح وزیر ، بدون این که استعفای مرتضوی پذیرفته شود ملغی می شود و مجلس صرفا به خاطر این که یک کسی یک حرفی زده ، از تصمیمش منصرف می شود!

دولت تعهدی برای استعفای مرتضوی نداده است!

بلافاصله پس از اعلام خبر منتفی شدن استیضاح وزیر کار،معاون پارلمانی رییس‌جمهور اعلام کرد که دولت هیچ‌‌گونه صحبت و تعهدی برای استعفای مرتضوی از ریاست صندوق تامین اجتماعی به نمایندگان نداشته است.

  حجت‌الاسلام میرتاج الدینی در جمع خبرنگاران ایسنا و ایرنا اظهار داشت: رییس‌جمهور صبح امروز براساس دستور کار جلسه علنی مجلس که استیضاح را در دستور داشت با معاون اول و تعدادی از وزرا به مجلس آمد و تا ورودی مجلس داخل شد که به ایشان اطلاع داده شد انصراف نمایندگان استیضاح کننده از استیضاح شیخ‌الاسلامی قرائت شده است.

وی افزود: پس از منتفی شدن استیضاح با انصراف نمایندگان رییس‌جمهور از مجلس برگشت در حالی که آماده بود در برنامه استیضاح شرکت کند و پاسخگوی نمایندگان در این رابطه باشد.