- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

آیین‌نامه ایجاد نظام شناسایی ایرانیان تدوین شد

محمد ناظمی‌اردکانی در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان سمنان که در سالن غدیر استانداری سمنان و با حضور شماری از مدیران اجرایی برگزار شد، اظهار داشت: ثبت احوال، سازمانی حاکمیتی و زیرساختی بوده و سه مسئولیت مهم و محوری در برنامه‌های کاری این سازمان قرار دارد.
وی تصریح کرد: ثبت وقایع حیاتی چهارگانه شامل ولادت، وفات، ازدواج و طلاق از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان بوده که از سال گذشته، بررسی و ثبت مهاجرت نیز به این بخش افزوده شده است.
رئیس سازمان ثبت احوال اضافه کرد: هر شهروند ایرانی بر اساس قانون باید تغییراتی را که در کد پستی محل اقامتش رخ می‌دهد، به سازمان ثبت احوال اعلام کند.
ناظمی‌اردکانی گفت: صدور اسناد هویتی برای آحاد ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور از دیگر فعالیت‌های سازمان ثبت احوال بوده که در سه بخش صدور شناسنامه، کارت ملی و شماره ملی صورت می‌پذیرد.
وی تصریح کرد: برای انجام این سه مأموریت به‌صورت بهینه هدف‌گذاری‌هایی صورت گرفته است تا این سه برنامه کلان به‌خوبی دنبال شود.

* تدوین آیین‌نامه ایجاد نظام شناسایی ایرانیان
رئیس سازمان ثبت احوال همچنین گفت: ایجاد نظام شناسایی ایرانیان در ماده ۱۰ لایحه خدمات کشوری پیش‌بینی شده است.
وی یادآور شد: آیین‌نامه این ماده آماده شده است که باید هرچه سریع‌تر توسط معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری تأیید شود و به تصویب دولت برسد.
ناظمی‌اردکانی ادامه داد: اقدامات اولیه و سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

* فراخوان تعویض شناسنامه‌های فعلی با شناسنامه‌های مکانیزه
رئیس سازمان ثبت احوال همچنین اضافه کرد: نوین‌سازی این سازمان یکی از برنامه‌هایی است که به‌طور جدّ دنبال می‌شود و با توجه به سابقه ۹۰ساله ثبت احوال در ایران باید برای تحقق اهداف نوین‌سازی به آن کمک شود.
وی گفت: در این راستا، راهبردهایی تنظیم و سیاست‌گذاری شده است تا اقدامات جدیدی در این سازمان صورت گیرد.
ناظمی‌اردکانی ادامه داد: مکانیزه‌ کردن شناسنامه‌های موجود انجام می‌شود تا اسناد هویتی که در اختیار مردم قرار دارد، متقن بوده و قابل خدشه نباشد.
وی گفت: در صدور این شناسنامه‌ها تسهیلات لازم ایجاد می‌شود تا سرعت و دقت کافی در این اسناد دیده شود.
رئیس سازمان ثبت احوال تصریح کرد: در سال گذشته همه ادارات ثبت احوال به صدور شناسنامه‌های مکانیزه مجهز شدند و هرگونه تعویض شناسنامه به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد.
وی گفت: در صورتی که شرایط لازم فراهم شود، فراخوان تعویض شناسنامه‌های فعلی با شناسنامه‌های مکانیزه اعلام می‌شود.