- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

امیر قطر مورد حمایت آمریکاست/ کودتا علیه وی پیروز نخواهد بود

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امیر قطر در پی یک کودتا علیه پدرش به قدرت رسیده و یک حمایت نامحسوس آمریکایی و صهیونیستی را پشت خود دارد.

خبرگزاری فارس: امیر قطر مورد حمایت آمریکاست/ کودتا علیه وی پیروز نخواهد بود

هادی مجیدی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص انتشار خبری مبنی بر کودتا علیه امیر قطر گفت: این همان جنگ پنهانی است که بین قطر و عربستان وجود دارد، چرا که امیر قطر به دلیل بیماری کلیوی بستری شده و توان ادامه حکومت را ندارد، به همین دلیل عربستان تلاش دارد از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را کرده و بی‌ثباتی در این کشور را دامن بزند.

وی با بیان اینکه شیخ حمد در پی یک کودتا علیه پدرش به قدرت رسیده و یک حمایت نامحسوس آمریکایی و صهیونیستی را پشت خود دارد، یادآور شد: رقابتی خانوادگی بین نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر وجود داشته و نخست‌وزیر با توجه به هوشمندی و تحصیلات خود، قدرت را به دست گرفته، تا آنجا که در برخی موارد دیدگاه‌های امیر را در نظر نمی‌گرفته، لذا این حساسیت و شکاف مدت‌ها وجود داشته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بیماری بن حمد که در پی آن اختیارات خود را به ولیعهد منتقل کرده است، اظهار داشت: انتظار می‌رفت که با قدرت‌یابی ولیعهد، برخوردهایی بین او و نخست‌وزیر به وجود آید و این زمینه تنش از مدت‌ها قبل وجود داشته است.

مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار این خبر از سوی رسانه سعودی العربیه گفت: سعودی‌ها نیز از گذشته به دلایل مختلف از جمله سیاست‌های قطر در قبال منطقه، سیاست‌های شبکه الجزیره و رقابت‌های خانوادگی بین خود، از بی‌ثباتی در قطر استقبال می‌کنند و امروز زمان مناسبی است که عربستان با تولید خبر، فضای داخلی قطر را به چالش بکشد.

وی این واکنش سعودی‌ها را آشکار شدن نوع نگاه پادشاه سعودی به وضعیت قطر دانست که نشان می‌دهد کشورهای امیرنشین علیرغم گرفتن ژست‌های همبستگی در روابط که در شورای همکاری از خود نشان می‌دهند، بسیار شکننده بوده و تا حد براندازی یکدیگر و تمایل برای بی‌ثباتی برای کشور مقابل پیش می‌روند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اختلافات مربوط به سیاست‌های منطقه‌ای بین قطر و عربستان و رقابت برای کسب حوزه‌های جدید نفوذ را باعث درگیری‌های آنها دانسته و گفت: قطری‌ها با تکیه بر فقدان آزادی و از طریق رسانه الجزیره به شدت به سعودی‌ها حمله می‌کنند، اما در مجموع شکاف بین ولیعهد و نخست‌وزیر یک امر حقیقی است که ممکن است به تنش جدی نیز کشیده شود.