ارزیابی نقش و جایگاه شوراها
تاريخ ارسال خبر : 22 آوریل 2014 | ساعت 8:21 | کد خبر: 31185 | sv138 | چاپ این مطلب

به نام خدا

ارزیابی نقش و جایگاه شوراها بمناسبت  نهم اردیبهشت روز شوراهارباب عبیدی

در خصوص ارزیابی جایگاه شوراها اگر به تاریخ انقلاب مشروطیت نگاهی بیاندازیم در خواهیم یافت که حدود صد و اندی سال قبل ایران قدرت سلاطین را محدود کرده حاکمیت ملی را از آن مجلس شورای ملی شناخت و تقریبا مشارکت مردم و شور و مشورت آنها با نمایندگانشان در امر حاکمیت و اداره امور عمومی رسمیت یافت.

در متمم قانون اساسی ، علاوه بر مجلس شورای ملی، انجمن های ایالتی و ولایتی معرفی شدند و عنوان شد که امور شهری و عمرانی ، آموزشی و بهداشتی به این انجمن ها سپرده شود اما این کار انجام نگرفت علی ایحال به دلیل نقشی که شوراها می توانستند در جلب مشارکت مردم در به کار گرفتن اراده عمومی در اداره امور کشور داشته باشند پس از شصت سال، مدتی انجمن شهر در پاره ای نقاط تشکیل شد که اقتداری نداشت و رونقی پیدا نکرد و دوام نیافت زیرا بسیاری از نظریه پردازان در دورانی طولانی با عدم تمرکز و سپردن اختیارات به مسئولین محلی موافقت نداشتند و مدعی بودند با مرز طولانی همسایه شمالی (شوروی سابق) عدم تمرکز خطر آفرین است و حوادث آذربایجان و جریانات کردستان دوره جنگ جهانی دوم و پیامدهای بعد از آن را مثال می زدند.

به هر حال سالهای پر تلاطم گذشته هر روز آن تحولاتی را به همراه داشت و تجربیاتی به ملت ما آموخت . پس از کش و قوسهای طولانی به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه ای که شوراها می توانستند در اداره امور مردم داشته باشند بعد از پیروزی انقلاب مجدداً بحث تاسیس شوراها در کشور در مجلس شورای اسلامی مطرح و بر لزوم تدوین قانون شوراها تاکید و این عزم جدی در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی به منصه ظهور رسید و در اسفند ماه ۷۷ انتخابات شوراها برگزار و منتخبین مردم در نهم اردیبهشت ماه ۷۸ اداره امور شهر را به عهده گرفتند .

از آن جا که شوراها از مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم است منتخبین این نهاد خود جوش می بایست برای ارج گذاری به نقش شوراها و تثبیت جایگاه مردمی آن، ارتباط دایمی خود را با مردم و حضور در میان آنان و اطلاع از مشکلات آنها را وظیفه مستمر خود بدانند و دسترسی مردم را به خود آسان سازند. سیاست پنهان کاری را به شفاف سازی مبدل سازند زیرا مردم امین شوراها هستند .

مخفی نگهداشتن خطاها و اشتباهات کنار گذاشته شود و مسئولیت آن را بپذیرند، انتقاد و اعتراض به عنوان تضعیف جایگاه شورا محسوب نشود و هیچکس چه مردم و چه اعضا شورا با مطرح کردن پیشنهاد و یا انتقادی چه سازنده و چه غیر سازنده در معرض بی احترامی و اتهام قرار نگیرند، به وظایف قانونی خود آگاه باشند و شعارهای قابل تحقق اعضاء منتخب در زمان انتخاب پیگیری و به مرحله اجر او عملی درآید، از حیف و میل اموال عمومی با شدت وقاطعیت جلوگیری شود منافع شخصی یا گروهی مدنظر قرار نگیرد زیرا غالب اختلافات پیش آمده تاکنون ناشی از همین نقطه حساس است این حالت گر چه در تمام سطوح جامعه کم و بیش وجود دارد ولی نمود بازر اصلی آن در سطح کسانی است که مراکز قدرت و مدیریت را در اختیار گرفته اند و نکته آخر اینکه با کارایی و عملکرد مثبت خود قدرت نفوذ شوراها را در کلیه سطوح جامعه افزایش دهند زیرا افزایش نفوذ شوراها افزایش حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است.

به هر حال گرامی داشت سالروز شوراها نه تنها بدلیل ارج و اهمیت جایگاه شوراهاست بلکه آنچه به این مدنیت آبرو و اعتباری می بخشید حضور و جوشش مردمی است که با هزاران امید و با صلابت در کنار صندوقهای رای اعتقاد و اعتماد خود را با برگ سبزی که به صندوق انداختند به منتخبین شان ثابت کردند و اکنون نوبت انتخاب شدگان است که به اهداف و برنامه هایی که قبل از حضور در شورا در فکر و نیتشان بوده، جامه عمل پوشانده و هر آنچه که از عهده شان برخواسته، دریغ ننمایند و خستگی ناپذیر بدنبال رتق و فتق امور و مرتفع ساختن مشکلات موکلین خود باشند.

بار خدا یا تو می دانی که سر بلندی و توفیق نمایندگان شهرمان آرزوی همه ما بوده و هست چرا که سربلندی آنان سرافرازی ماست پس هر آنچه از کرامت و بخشش توست به کسانی عنایت فرما که دل در گرو خدمت به بندگان تو بسته اند و حرفشان با عملشان یکی است.      آمین یا رب العالمین

با احترام 

رباب عبیدی

عضو سابق شورای اسلامی شهر بوشهر


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ