خور بساتین در پارک ملی دریایی نای بند نفس کشید
تاريخ ارسال خبر : 22 آوریل 2014 | ساعت 8:49 | کد خبر: 31195 | sv194 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” با پیگیری های مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خور بساتین در پارک ملی دریایی نای بند نفس کشید.خور بساتین 2

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در سالهای اخیر بدلیل جاده سازی، محدود شدن ورودی های جزر و مد دریا به خور و همچنین فعالیتهای گسترده صنعتی و به تبع آن آلودگی های تخلیه شده به دریا جنگل حرا دچار آسیب های شدیدی شده به نحوی که بخش اعظم جنگل حرای نایبند در خور بساتین خشکیده و عمق این خور بدلیل رسوب گذاری بطور قابل توجهی کاهش یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار داشت: در راستای نجات خور بساتین جهت تبادل آب دریا حین جزر و مد در سفر پربرکت مقام معظم رهبری به شهرستان عسلویه مصوب گردید در جهت کاهش اثرات زیست محیطی جاده احداث شده عسلویه – بساتین، بر روی دهانه خور بساتین پل احداث گردد اما جهت احداث این پل ناچاراً می بایست کنارگذر احداث می گردید و تبادل جریان بوسیله لوله های بتنی کار گذاشته شده در زیر آن انجام می شد که این مسئله تاثیرات نامطلوبی بر جای می گذاشت. 

حسین دلشب افزود: علیهذا احداث پل (ولایت) آغاز و با وجود مشکلات بسیار زیاد به پایان رسید اما کنارگذر که در تعهدات مجریان بود جمع آوری نگردید.

وی ادامه داد: پیگیری های متعددی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و همچنین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه و پارک ملی دریایی نای بند صورت گرفته و جلساتی با اداره راه و شهرسازی، فرمانداری و استانداری انجام شد اما بدلیل عدم تامین اعتبار مالی این امر محقق نگردید و وجود کنار گذر که مانند سدی در مقابل جریان حیاتی جزر و مد اسیتاده بود خطری بزرگ برای آینده درختان حرا به شمار می رفت.خور بساتین 2

دکتر دلشب بیان نمود: با پیگیری های موثر در سال جدید ( اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ) موضوع در سطح استان به سرانجام رسید و عملیات اجرایی برداشت “کنار گذر” پل ولایت انجام شده و در روز های آتی به اتمام می رسد و  امید است جنگل حرا دوباره بازیابی و احیاء گردد.

مصطفی موذنی رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه و پارک ملی دریایی نای بند به اهمیت درختان حرا و زیستگاه آن اشاره کرد و گفت: درختان حرا سازگار یافته با آب دریا و استقرار یافته در ساحل یکی از زیستگاه های حساس، تغییر پذیر و نادر می باشد که از شرایط طبیعی و انسان تاثیر پذیر است. وی افزود: هر گونه تغییر در این زیستگاه ها می تواند به نابودی آن بیانجامد. 

خور بساتین

موذنی ادامه داد: جنگل حرای نایبند دستخوش تغییرات شدیدی بواسطه فعالیتهایی انسانی شده است که لازم است در یک طرح جامع مورد بررسی قرار گرفته و تدوین برنامه جامع مدیریتی آن در دستور کار قرار گیرد و به این نکته باید توجه داشت که احیاء زیستگاه های نابود شده کاری بسیار مشکل و پرهزینه خواهد بود.

جنگل حرای نایبند وسیعترین جنگل حرای طبیعی استان بوشهر و آخرین محدوده پراکنش طبیعی و وسیع حرا در کشور می باشد و تنها منطقه گردشگری قابل دسترس برای همگان در شهرستان صنعتی عسلویه می باشد که روزانه مورد بازدید عموم مردم می باشد.انتهای پیام/م.ج


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ