- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

افزایش چراغ‌ خاموش کرایه تاکسی‌ها، سکوت مسئولان و نارضایتی مردم

افزایش چراغ‌ خاموش کرایه تاکسی در سال جاری مردم آبپخش را دچار مشکلات فراوانی کرده است و مردم خواستار رفع این معضل هستند.

خبرگزاری فارس: افزایش چراغ‌ خاموش کرایه تاکسی‌ها، سکوت مسئولان و نارضایتی مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از آبپخش افزایش بی‌رویه نرخ تاکسی‌های بین شهری آبپخش به شهرهای همجوار از مسائل مهمی است که در سال‌های اخیر همواره گله و شکایت مردم این شهر را به دنبال داشته و هر ساله شاهد تکرار داستان درخواست رفع این مشکل توسط مسئولان شهر آبپخش بوده‌ایم.

در سال جاری هم مردم آبپخش از این مسئله مستثنی نبوده‌اند و با پایان تعطیلات نوروزی و آغاز به کار مجدد مدارس و دانشگاه‌ها افزایش بی‌رویه نرخ کرایه تاکسی‌ها را شاهد بوده‌ایم، افزایشی افسار گسیخته که هیچ علتی برای آن وجود ندارد.

البته آنچه در این میان قابل توجه است افزایش کرایه‌ها بر اساس خواست راننده‌های خطی است، بدون آنکه مسئولان کمترین اعمال دستور و یا نظارتی بر آن داشته باشند، نرخی که فقط راننده‌های تاکسی‌های بین شهری آن را تصویب کرده‌اند و نه هیچ نهاد و ارگان دیگری.

هر سال پس از افزایش کرایه و تثبیت شرایطی که مردم هیچگونه رضایتی از آن ندارند امیدوارند در سال آتی با دقت و نظارت بیش از پیش مسئولان نرخ کرایه‌های بین شهری افزایش نیابد ولی هیچ‌وقت این خواسته مردم جامه عمل به خود نپوشیده و همه ساله مردم باید مسئولان را از افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی آگاه کنند.

آنچه هر سال شاهد آن هستیم افزایش کرایه تاکسی‌های بین شهری آبپخش به شهرهای همجوار بویژه مرکز استان و شهرستان است که مردم بیشترین رفت و آمد را به آنها دارند و اثرات افزایش کرایه این مسیر به نحوی گریبان‌گیر تمامی شهروندان آبپخشی می‌شود.

ظاهرا تصمیم‌گیری رانندگان تاکسی بر هر چیز دیگری ارجحیت دارد، چون در آغاز و پایان هر سال با تشخیص و صلاح‌دید خود نرخ کرایه‌ها را تغییر می‌دهند و آن را بر مردم تحمیل می‌کنند.

تلاش تمامی شهروندان آن است که با تلاش مسئولان نرخ کرایه به وضعیت قبل بازگردند ولی باز هم پس از مدتی این شرایط برایشان عادی شده و سعی می‌کنند خود را با آن وفق دهند و یا خود را به بی‌خیالی بزنند، شاید مسئولان هم همانند مردم این شرایط برایشان عادت شده باشد.

بر همه آشکار است که تاکسی‌رانان از اقشار فعال و زحمتکش جامعه هستند و حضور ایشان نقش مهمی در رفت و آمد و مسافرت‌های روزمره مردم دارد ولی برخی از آنها با فعالیت‌های سرخود و بدون ضابطه سعی در ناراحتی و تشویش خاطر مردم دارند و آسایش روانی مردم را برای به دست آوردن سود بیشتر به خطر می‌اندازند.

فعالیت تاکسی‌رانان با دو هدف صورت می‌گیرد اولی؛ کسب منافع مالی و اقتصادی و دومی؛ خدمت‌رسانی به مردم و شهروندان و بسیاری از رانندگان تاکسی برای تحقق این اهداف پیش از بیدار شدن برخی از مردم و مسئولان از خواب بیدار می‌شوند و بعد از همان مردم و مسئولان نیز به خانه باز می‌گردند ولی با تحمیل کرایه‌های غیر اصولی و غیر کارشناسی شهروندان و مردم را ناراحت می‌کنند.

 

**نبود وسایل حمل و نقل عمومی از مشکلات اساسی مردم آبپخش است

امیررضا عباسی یکی از شهروندان آبپخشی به خبرنگار فارس در آبپخش گفت: آنچه در ظاهر امر مشاهده می‌شود این است که با وجود افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی بین شهری آبپخش و نارضایتی عمومی مردم مسئولان این شهر تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل نداشته‌اند.

عباسی ادامه داد: نبود تاکسی‌‌های سازمانی و مشخص سبب آن شده که تاکسی‌های شخصی که هیچگونه مسئولیتی در قبال امنیت و سلامت مسافران ندارند جا‌به‌جایی مردم در مسیرهای بین شهری را بر عهده گیرند، تاکسی‌هایی که هیچ نهادی نظارت بر آنها را بر عهده ندارد و به هر شکلی دلشان بخواهد قوانین برای خود وضع می‌کنند، قوانینی که هیچ منبع و منشأیی ندارد و فقط خودشان تدوین کرده‌اند.

**یکی از ادارات آبپخش وظیفه تاکسی‌های بین شهری را بر عهده گیرد

جعفر شمسی از شهروندان آبپخشی با بیان اینکه نظارت بر فعالیت تاکسی‌ها از عواملی است که باعث رفع این مشکل می‌شود اظهار داشت: در حال حاضر هیچ نهاد و ارگانی در آبپخش وظیفه نظارت بر تاکسی‌های بین خطی که عموم مردم برای مسافرت‌های روزانه از آنها استفاده می‌کنند را بر عهده ندارند و این امر سبب بی‌قانونی و هرج و مرج در بین این قشر شده است.

وی تصریح کرد: اگر یکی از ادارات آبپخش مسئولیت نظارت بر تاکسی‌های بین شهری و تعیین نرخ کرایه و قانونمندی ایشان را بر عهده بگیرد تمامی مشکلات و مسائلی که شاهد آن هستیم مرتفع می‌شود.

 

**شورای اسلامی شهر آبپخش در این مسئله دخالت مستقیم کند

حسین هدایت در این راستا به خبرنگار فارس در آبپخش گفت: شورای اسلامی شهر آبپخش در سال‌های اخیر از هیچ اقدامی برای افزایش رفاه و آسایش مردم کوتاهی نکرده و از ایشان انتظار داریم با دخالت در این مسئله هر چه زودتر آن را برطرف سازند.

وی ادامه داد: حضور شورای اسلامی شهر آبپخش در تمامی عرصه‌ها مؤثر بوده و بدون شک با حضور در این عرصه می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت را به حالت قبل بازگردانند.

هدایت تاکید کرد:‌ اگر هر چه زودتر با این معضل برخورد نشود به صورت یک بدعت در بین رانندگان باقی می‌ماند و برخورد با آن کاری بسیار سخت است و مطمئنا شهروندان آبپخشی فشار ناشی از آن را متحمل خواهند شد.

 

**باید کل درآمدمان را به تاکسی‌ها بپردازیم

جواد راهپیما نیز به خبرنگار فارس گفت: بسیاری از شهروندان آبپخشی و جوانان در شرکت‌های مرکز استان اشتغال دارند و اکثریت ایشان برای رفت و آمد به محل کارشان از وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های بین شهری استفاده می‌کنند.

وی افزود: در گپ و گفت‌‌های خودمانی و دوستانه تمامی این افراد از افزایش بی‌رویه کرایه ناراضی هستند و نسبت به این مسئله معترضند.

راهپیما ادامه داد: افزایش نرخ کرایه باعث شده افراد مجبور شوند درصد بالایی از درآمد خود را به عنوان کرایه به رانندگان بپردازند و از مسئولان این شهر می‌‌خواهیم این مسئله را برطرف کنند.

 

**افزایش کرایه ضایع کردن حقوق مردم است

امید شادمان دیگر شهروند آبپخشی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: مردم افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی را ضایع کردن حقوق خود می‌دانند و خواستار برخورد سریع مسئولان شهر آبپخش و شهرستان دشتستان با این معضل مهم هستند.

شادمان اذعان داشت: نرخ کرایه‌های بین شهری توسط خود رانندگان تعیین شده و هیچ مرجعی دخالتی در آن نداشته، لذا از مسئولان محترم انتظار داریم برای رفاه و آسایش و امنیت خاطر شهروندان آبپخشی وارد مساله شوند و با دخالت‌‌های صریح خود وضعیت را به حالت قبل بازگردانند.