- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

مجلس نهم با ۳+۱ مواجه است/مدیریت حداد مطلوب تر از لاریجانی است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت رهیز همه جریان ها سیاسی از بداخلاقی،تصریح کرد: مگر ملت ایران چند مجتهد همچون مصباح یزدی، مهدوی کنی و یزدی دارند؟ ادب را در همه جا باید رعایت کرد چون بداخلاقی‌ باعث کدورت‌ و اختلا‌ف‌ می‌شود.

خبرگزاری فارس: مجلس نهم با 3+1 مواجه است/مدیریت حداد مطلوب تر از لاریجانی است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست “در جستجوی اصلح” که از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دفتر مرکزی این اتحادیه دانشجویی برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت قانون اساسی اظهار داشت: قانون اساسی را برای قوایی نوشته‌اند که قصد همکاری با یکدیگر را دارند و نه اینکه در پی اختلاف و عیب‌جویی از یکدیگر باشند.

 

وی ادامه داد: اختلاف نظر طبیعی است زیرا هر وقت یک جمعی بخواهند راجع به یک امری تصمیم بگیرند مسلما اختلاف‌هایی پیش می‌آید اما تا زمانی که در مبانی اتفاق نظر وجود داشته و منطق کار مشخص باشد هیچ جای نگرانی نیست.

توکلی با بیان اینکه در مجلس منطق کار به وسیله قانون مشخص می‌شود و اصل بر آزادی افراد و افکار است، گفت: قوا نیز به همین شکل هستند؛ اگر در بین آنها تمکین به قانون وجود داشته باشد اختلاف‌ها هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر یک جایی در قانون اختلاف پیش آید باز هم قانون مشخص کرده که در این صورت شورای نگهبان باید موضوع را بررسی کرده و پاسخگو باشد، تصریح کرد: اگر این بار بین یکی از قوا و شورای نگهبان اختلاف پیش آید طبق قانون رهبری رفع اختلاف می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه فقدان حزب را یک ضعف ساختاری مهم دانست و افزود: گاهی وقتی یک لایحه عجیب و پیچیده به مجلس می‌آید در بین نمایندگان نگرانی‌هایی به وجود می‌آورد؛ زیرا اگر حزب وجود داشته باشد پیش از این کارهای کارشناسی پیرامون آن لایحه در شاخه‌های حزب انجام شده و نمایندگان زمانی که به مجلس می‌آیند، مطلع و با تصمیم، رای می‌دهند؛ در این حالت نه وقت تلف می‌شود و نه بی‌بصیرتی به وجود می‌آید، درحالی که  هم‌اکنون شاهد این هستیم در بسیاری از مواقع نمایندگان بررسی‌های لازم را انجام نداده و در نتیجه ممکن است یک ماده‌ای که ده ماده را خنثی می‌کند به تصویب برسد.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامه رئیس‌جمهور در آذر ۸۹ به مقام معظم رهبری اظهار داشت: در آن نامه رئیس‌جمهور با ذکر مواردی خدمت رهبری مدعی شد در این موارد حق با دولت است و مجلس تمکین نمی‌کند؛ مقام معظم رهبری نامه را به شورای نگهبان ارجاع دادند تا آنها شورای مشترکی جهت رفع اختلاف تشکیل دهند.

وی یادآور شد: این شورا از آقایان ابوترابی، باهنر، دهقان و بنده به نمایندگی از مجلس، آقایان عزیزی، الهام، میرتاج‌‌الدینی و خانم بداغی به نمایندگی از دولت، آقایان مهرپور، افتخار‌ جهرمی و مدنی به عنوان کارشناسان مطلع و آقایان جنتی، کدخدایی و علیزاده به نمایندگی از شورای نگهبان تشکیل شده بود که این افراد ۱۶ جلسه ۲ تا ۴ ساعته تشکیل و به طرح و بررسی موارد مطرح شده پرداختند.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم افزود: به جز یک مورد در هیچ موردی حق به دولت داده نشد و نتیجه این جلسات مکتوب شده و خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه شد و موضوع خاتمه یافت اما بعد از این ماجرا احمدی‌نژاد در رسانه‌ها نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشت و در آن مجددا به طرح موارد بررسی شده پرداخت لذا ما ناچار شدیم به صورت رسانه‌ای پاسخی را به آقای رئیس‌جمهور بدهیم.

توکلی با اشاره به ضعف فراکسیون‌های سیاسی مجلس تصریح کرد: متاسفانه در مسائل مهم کشور ازقبیل قیمت ارز، اختلاس بزرگ و … فراکسیون‌های سیاسی مجلس فعال نبوده و موضع نمی‌گرفتند؛ زیرا اکثر اوقات این فراکسیون‌ها براساس انس و الفت شکل گرفته و همین باعث می‌شد خیلی از اختلافات و تنازعات به خوبی حل نشوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با مقایسه شرایط آغاز به کار مجلس هشتم و مجلس نهم اظهار داشت: مجلس هشتم در شرایطی شروع به کار کرد که تفاهم واقعی بین گروه‌هایی که با یکدیگر متحد شده بودند، ازقبیل رایحه خوش خدمت و پیروان خط امام وجود نداشت و متاسفانه مجلس نهم هم طلیعه‌اش از این حیث مطلوب نیست و فکر می‌کنم ترکیب مجلس نهم چیزی شبیه به همین مجلس هشتم باشد.

وی در بیان دلایل خود در این زمینه گفت: ۳ گروه فعال شامل طرفداران دولت، سنتی‌های اصولگرا و تحول‌خواهان در مجلس نهم حضور دارند اما نباید فراموش کنیم نتیجه انتخابات تهران می‌تواند بسیار در شکل‌گیری گروه‌های درون مجلس تاثیر‌گذار باشد.

توکلی ادامه داد: مجلس نهم با ۱+۳ مواجه است زیرا یک سال با احمدی‌نژاد و ۳ سال با فرد دیگری که رئیس‌جمهور آینده ایران خواهد شد، باید همکاری کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با لازم خواندن وجود فضای نقد در درون مجلس تصریح کرد: وظیفه ماست که انتقاد کنیم زیرا قسم خوردیم از مصالح جمهوری اسلامی، مردم، آزادی و قانون دفاع کنیم.

وی ادامه داد: مثلا در قضیه هدفمند کردن یارانه‌ها قانون گفته بود دولت باید در ۴ ردیف بودجه سنواتی، هدفمند کردن یارانه‌ها را بیاورد، ولی نمی‌آورد و به جای بودجه سنواتی بودجه عمومی را اعلام می‌کرد و ما به این مسئله معترض می‌شدیم؛ طبق قانون اساسی اگر اختلاف‌نظر در فهم قانون اساسی به وجود آمد مجلس ملاک است و باید بگوید نظر من این است و دولت باید بپذیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در همین زمینه گفت: احمدی‌نژاد حتی یک بار به نظر شورای نگهبان ایراد گرفت و  کار به آنجا رسید که آیت‌الله جنتی بیانیه داد و این کار را تقبیح کرد، لذا در مجموع من معتقدم ما در مجلس نهم با ۳ + ۱ مواجه هستیم.

توکلی با اشاره به وقایع انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ اظهار داشت: در سال ۸۴ بین من، رضایی، لاریجانی، قالیباف و احمدی‌نژاد یک میثاقی امضا شد مبنی بر اینکه با یک طریق مشخص و با یک نظر‌سنجی که با مکانیزمی تعیین شده انجام شود، بررسی کرده و فردی را که بیشترین احتمال برای کسب آراء مردم را دارد شناسایی کنیم که به تناسب آن، دیگران به موقع کناره‌گیری کنند.

وی ادامه داد: شورای هماهنگی در یک حرکت یک طرفه، لاریجانی را به عنوان فرد برگزیده اعلام کرد ولی بعد مشخص شد نظرسنجی‌ها قالیباف را پیروز نشان می‌دهد؛ من طبق میثاقی که امضا کرده بودم ۱۱ اردیبهشت‌ماه از انتخابات کنار رفتم اما احمدی‌نژاد قائل به کناره‌گیری نبود؛ روز دوازدهم به احمدی‌نژاد و رضایی زنگ زدم تا آنها کناره‌گیری کنند.

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد در جلسه‌ای که روز سیزدهم با من داشت کناره‌گیری را نپذیرفت؛ با لاریجانی صحبت کردم و چندین بار گفتم شما حیف هستید و تحلیل ما نشان می‌دهد که رای نمی‌آورید، حس وی هم این بود که رای نمی‌آورد اما دیگر برای کناره‌گیری دیر شده بود، از احمدی‌نژاد هم مایوس شده بودم.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم همچنین با یادآوری اینکه در مرحله دوم انتخابات سال ۸۴ من در مقابل هاشمی رفسنجانی از احمدی‌نژاد حمایت کردم، گفت: شما فکر نکنید احمدی‌نژاد تنها سیاستمداری است که میثاق می‌شکند اما بدانید وی زیاد میثاق می‌شکند؛ صحنه وقتی به تقابل احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی رسید شاید من اولین سیاستمداری بودم که بیانیه داده و از احمدی‌نژاد حمایت کردم.

وی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ ادامه داد: در سال ۸۸ من اعلام کردم که از آقای احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کنم اما بنا به اضطرار به ایشان رای دادم.

توکلی افزود: همان موقع گفتم موسوی حتی اگر خودش مایل نباشد ترکیب اجتماعی طرفدارانش به شکلی است که بالقوه قدرت ایجاد تحرک اجتماعی در برابر رهبری را دارد؛ درحالی که احمدی‌نژاد حتی اگر خودش مایل باشد ترکیب اجتماعی طرفدارانش به گونه‌ای است که بالقوه قدرت ایجاد تحرکات اجتماعی در برابر مقام معظم رهبری را ندارد و چون حفظ جایگاه رهبری به دلایل مسائل دینی، سیاسی، مصالح خودمان و مصالح کشورهای منطقه جزو اعتقادات ماست، من مضطر هستم به احمدی‌نژاد رای دهم اما همان موقع به ۳ زبان گفتم من حمایت و تبلیغ برای احمدی‌نژاد را حرام می‌دانم.

توکلی با تاکید بر اینکه بسیار متاسفم که موسوی خیلی زود حرکت اجتماعی در برابر مقام معظم رهبری را آغاز کرد، اظهار داشت: احمدی‌نژاد در ۱۱ روز خانه‌نشینی‌اش معلوم شد که حتی اگر بخواهد نمی‌تواند در برابر رهبری حرکت اجتماعی ایجاد کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مطرح شده پیرامون چگونگی تامین هزینه‌های دفاتر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی کشور تصریح کرد: آنقدر که بنده اطلاع دارم زاکانی مقدار فراونی بدهکار است؛ البته حزب رهپویان هم حزب گسترده‌ای نیست که هزینه‌های سنگینی داشته باشد.

توکلی با بیان اینکه تنها ۲ حزب بزرگ در ایران داشتیم، آن ۲ حزب را حزب جمهوری اسلامی و حزب توده برشمرد و گفت: هم‌اکنون تنها حزب واقعی کشور حزب موتلفه اسلامی است.

توکلی با ۳ مدل خواندن برخوردش با مراحل مختلف تصویب و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: من تا تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تمام تلاشم را به کار گرفتم تا این قانون شیب ملایمی در اجرا داشته باشد؛ برای مثال حذف کلمه حداکثر ازجمله “به تدریج حداکثر ظرف ۵ سال” از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها جزء این موارد بود.

نماینده تهران در مجلس هشتم با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت ایشان در مسائل تا زمانی که به ضرر انقلاب باشد، گفت: در هنگام تشکیل کابینه دوم احمدی‌نژاد، مقام معظم رهبری نامه‌ای به مجلس دادند و در آن ذکر کردند که مصلحت کشور این نیست که دولت تشکیل نشود اما در انتها اشاره کرده بودند که این یک دستور نیست لذا ما تصمیم گرفتیم اگر قصد داریم به کسی رای ندهیم این قضیه را تبلیغ نکنیم و هر کس به سلیقه خود در رای‌گیری‌ها شرکت کند.

وی ادامه داد: من به شخصه فقط به ۵ نفر رای دادم اما تبلیغ هم نکردم و نتیجه هم این شد که فقط ۴ نفر رای اعتماد نگرفتند.

توکلی در مورد انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی گفت: ما در این زمینه از طرق غیررسمی و رسمی غیراستیضاحی جلو می‌رویم.

وی اضافه کرد: بنده و چهار پنج نفر از نمایندگان مجلس شکایتی را تنظیم کرده و به دیوان عدالت اداری ارائه دادیم و در آن نصب مرتضوی را غیرقانونی خواندیم.

توکلی همچنین تصریح کرد: اطلاعات ما نشان می‌دهد مرتضوی به طور کامل سر کار نمی‌رود، بلکه صرفا جهت امضاء چک‌های حقوقی و این قبیل اقدامات به امور تامین اجتماعی رسیدگی می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد نامه جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق خطاب به آیت‌الله مصباح یزدی هم اظهار داشت: من اگر خودم می‌خواستم نامه را بنویسم آن را با ادبیات بهتری می‌نوشتم؛ حرمت بزرگان را حتی وقتی در هنگام انتقاد هم باید رعایت کرد.

وی افزود: مگر ملت ایران چند مجتهد همچون مصباح یزدی، کنی و یزدی و … دارند؟ در واقع ادب را در همه جا باید رعایت کرد؛ اینگونه بداخلاقی‌ها باعث به وجود آمدن کدورت‌ها و اختلا‌ف‌ها می‌شود.

توکلی مدیریت حدادعادل در مجلس را به لحاظ رعایت حقوق نمایندگان از علی لاریجانی مطلوب‌تر دانست.

وی همچنین هاشمی، علی لاریجانی را سرمایه‌های ملی برشمرد و تاکید کرد: مهم است که نیروهایی را که در نظام تربیت شده و از آنها کار برمی‌آید را حفظ کنیم.

این نماینده مردم در مجلس درباره تلویزیون اینترنتی جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم گفت: راه‌اندازی این تلویزیون در صورت نداشتن مجوز غیرقانونی است زیرا این قبیل شبکه‌ها نیاز به مجوز رسمی دارند.