آقای فرهنگ درهای فازی را در عسلویه نبندید
تاريخ ارسال خبر : 28 آوریل 2018 | ساعت 9:45 | کد خبر: 36479 | sv635 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز”خبرهای خوشحال کننده در راه عسلویه است.افتتاح ایرانی ترین فازهای گازی کشور یعنی فازهای ۱۷،۱۸و ۲۰،۲۱در بزرگترین منطقه انرژی ایران که همان شهرستان عسلویه استان بوشهراست در ۲۷فروردین ماه سال ۹۶با دستان روحانی کلید می خورد.بیکاری

شاید یادآوری چند مطلب از سخنرانی روحانی و تاکید ایشان در توجه به نیروهای بومی در آیین افتتاح این فازها خالی از لطف نباشد.

دکتر روحانی:”باید از محصول پیشرفت ها در پارس جنوبی برای مردم بومی این منطقه هزینه شود.
-باید سلامت هوا ، آب ها ومحیط زیست در اولویت ما باشد.
– ما نفت و گاز را برای برای نشاط و رفاه مردم می خواهیم و می خواهیم مردم این پیشرفت را در زندگی خود حس کنند.
– اگر در عسلویه ، نخل تقی و کنگان شاهد میزبانی خوب مردم در پروژه های نفت و گاز هستیم باید پروژه های نفتی هم به این مردم خدمت کنند.
-در قدیم هرجا کجا نفت بود، بهترین بیمارستان دانشگاه و تفریحات هم در آن منطقه بود.
– به وزیر نفت تاکید می کنم در توسعه پارس جنوبی محیط پیرامونی هم به خوبی دیده شوند مخصوصا محیط زیست منطقه.

اکنون با گذشت یک سال از به بهره برداری رسیدن این فازهای گازی در عسلویه اگر بگوییم هیچ قدمی در جهت برآورده شدن سخنان روحانی و قول هایی که در حضور مقامات و مسئولین محلی به عنوان نمایندگان جامعه محلی در آن مراسم داده شد برآورده نشده و حتی خلاف آن نیز عمل شده است.

اشتغال به عنوان اولین و مهم ترین خواست جامعه محلی در عسلویه است که تا کنون در این چند فاز گازی و حتی شرکت های پتروشیمی مستقر در عسلویه به مردم روی خوش خود را نشان نداده اند و این در حالی است که انتظار می رفت با تاکیدات رئیس جمهور وهمراهی بیش از هشتاد درصدی مردم عسلویه در انتخابات ریاست جمهوری که حسن نیت خود را علاوه بر پاسداری و نگهبانی از فازها و شرکت های منطقه در عرصه سیاسی نیز به دید همگان گذاشتند اما چرخش ها در حوزه اشتغال سمت و سو وحتی مسیری خلاف وعده های روحانی وجامعه محلی عسلویه گرفت.

انتظارها با تغییراتی که در حوزه مدیریتی مجتمع گاز پارس جنوبی اتفاق افتاد، دچار یک ابهام بزرگ شد.هادی هاشم زاده فرهنگ جانشین مسعود حسنی در پست مدیریتی مجتمع های گازی در عسلویه شد.

فرهنگ در جم شاید از نگاه تخصصی کاری کارنامه خوبی برای مجموعه خود داشت، اما در نگاه جامعه محلی جم اصلا نتوانست در بین مردم کارنامه قابل قبولی برای عرضه شدن از خود به یادگار بگذارد.

با آمدن فرهنگ این سوال در بین همگان مطرح شد که آیا فرهنگ همان رویکرد بی توجهی به محیط پیرامونی و در مقابل رضایت مسئولان بالادستی خود را دنبال خواهد کرد؟

در روزهای اول سال۹۷ شاید مصداق این ضرب المثل معروف”سالی که نکوست از بهارش پیداست” در حوزه اشتغال و بکار گیری نیروهای بومی عسلویه در فازهای مذکورتحت مدیریت هاشم زاده فرهنگ بودیم.

جذب نیروهای حراستی از فاز ۱۲کنگان به فاز ۲۰ و ۲۱در عسلویه و بلاتکلیف بودن وضعیت نیروهای حراست بومی عسلویه در این فازها، که سال های سخت پروژه بودن این فازها را به نیت جذب در روزهای خوب بهره برداری به جان خریده بودند اما اکنون چیز دیگری اتفاق افتاده است.

خبر جذب نیروهای خدماتی در اولین ماه سال ۹۷در فاز ۱۷و ۱۸عسلویه باز روزنه امیدی بود که در مجموعه مدیریتی مهندس فرهنگ اتفاق افتاد اما این مورد نیز به مانند بقیه فرصت های جذب در هاله ای از ابهام قرار گرفت تا شاید از به واسطه این فرصتی برای سوداگران اشتغال باز شود.

“به وزیر نفت تاکید می کنم در توسعه پارس جنوبی محیط پیرامونی هم به خوبی دیده شوند مخصوصا محیط زیست منطقه” شاید اگر این تاکیدات دلخوش کننده روحانی نبود، امروز نگاه خواهش گرانه جامعه محلی به سمت فرهنگ و دوستان او در مجموعه مدیرتی شرکت ها نبود.

شاید روزی گفته می شد نیروی متخصص بومی در این شهرستان وجود ندارد یا مدرک دانشگاه معتبر نیست ولی هر روزه شاهد مراجعات فراوان نیروهای متخصص بومی با مداراک مرتبط از دانشگاه معتبر به اداره کار و بعضا فرمانداری هستیم اما به بهانه های واهی از سوی شرکت های مستقر در منطقه پس زده می شوند تا جایی که حتی جامعه محلی قادر به اشتغال فرزندان خود در واحد خدماتی نیست و باید این نیروها با هزینه و امکانات فراون و صرف هزینه های هنگفت بیت المال از دورترین نفاط کشور به عسلویه کوچانده شوند.

جذب و بکارگیری نیروهای بومی در فازهای ۱۷،۱۸و۲۰،۲۱در شهرستان عسلویه می تواند فرصتی باشد تا تراز نبودن ها و کم توجهی ها به جامعه محلی در امر اشتغال، از فاز منفی خود خارج شود.

رویکرد مهندس فرهنگ در نگاه به جامعه پیرامونی تاکنون هیچ نشانی متفاوت تر از جم شاید بعضا خصمانه تر از جم نیز در عسلویه به خودگرفته است و باید دید چگونه شکل مثبت تری در اشتغال به خود می گیرد.

حال باید دید فرصتی که در جذب نیروهای بومی شهرستان عسلویه در فاز ۱۵،۱۶علی رغم فشارهای نماینده مجلس و سایرنهاد محلی، نتوانست تابوی بومی گزینی را بشکند این بار در فازهای مذکور چه شکلی به خود خواهد گرفت.

باید دید نگاه بالا به پایینی در مدیران شرکت های مستقر در عسلویه وحتی مجموعه نفت رنگ تغیر به خود می گیرد؟
آیا فرهنگ می تواند پاسخ گوی خوبی در رضایتمندی جامعه محلی خود با توجه به ساز ناکوکی که همکارانش برای او در عسلویه کوک کردند، باشد؟/انتهای پیام-ع.م


نظرات کاربران 

یک پاسخ به "آقای فرهنگ درهای فازی را در عسلویه نبندید"

  1. جویای کار گفت:

    تا وقتی مدیر اداره کار استان بوشهر همان یاسوجی ۸ سال قبل است، مدیری غیر بومی که فقط به دنبال اشتغال همشهری‌های خود در عسلویه و دیگر نقاط استان بوشهر است و تمام فرصت‌های کاری را برای همشهریان یاسوجی خود پیدا و دست‌وپا می‌کند دره های فازهای مختلف پارس جنوبی بروی ما بومی‌ها بسته وابسته‌تر می‌ماند
    الکی تلاش نکنید ما نه مدیری داریم که از جنس خودمان و دلسوزمان باشد نه نماینده‌ای داریم که برای ما دل بسوزاند و فقط رأی ما را می‌خواهد.
    خانم الماسی به‌جای آنکه به‌دنبال فرصت‌های شغلی باشد که به جای دیگر استان‌ها به خودمان برسد دنبال اهداف کاری خود رفته و به یاد ما نیست

ارسال یک پاسخ