- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

سخنگوی تلفیق: وابستگی بودجه به نفت را کاهش دادیم

سخنگوی کمیسیون تلفیق با تشریح ‌مصوبات این کمیسیون در لایحه بودجه ۹۱ ‌تأکید کرد که وابستگی بودجه ۹۱ به نفت و گاز کاهش یافته است.

خبرگزاری فارس: سخنگوی تلفیق: وابستگی بودجه به نفت را کاهش دادیم/همه مصوبات تلفیق

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۱ ‌اظهار داشت: امروز بررسی آخرین مرحله از فرایند تصویب قانون بودجه که در صحن علنی مجلس است، آغاز کرده‌ایم و این گزارش باید با اعلام بند یک این ماده واحده تکمیل شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه این گزارش حاصل کار چندین هزار نفر ساعت کار در قوه مجریه و مقننه است، تصریح کرد: کارشناسان در رده‌های مختلف از پایین‌ترین رده‌ها تا بالاترین مقامات و مدیران و هیئت‌ دولت و رئیس‌جمهور و مسئولان مختلف بویژه معاون نظارت و راهبردی رئیس‌جمهور وقت بسیار زیادی را برای تنظیم لایحه مصروف کردند.

وی با تأکید بر اینکه در مجلس نیز در کمیسیون ‌های تخصصی و در بررسی‌های شخصی، نمایندگان وقت زیادی را به این امر تخصیص دادند، یادآور شد:‌ کمیسیون تلفیق کار بسیار فشرده‌ای و با زمان طولانی انجام داد، بیش از ۴۳جلسه در کمیسیون تلفیق برگزار شد که در برخی موارد بویژه مثل جلسه دیشب تا بعد از نیمه شب به طول انجامید و سعی شد بررسی‌ها در حدی مقدور بتواند دقیق باشد.

مفتح ادامه داد: امیدواریم بتوانیم بودجه‌ای را به ملت ایران تقدیم کنیم که برای یک سال مالی فعالیت‌های دولت و کشور را به سمت رشد و تعالی و تحقق اهداف بالادستی و چشم‌انداز ۲۰ساله و برنامه ۵ساله را تسهیل و روان کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق به حجم بالا و وسیع و گسترده بودجه سالانه کل کشور که مسائل بسیار زیادی را در بر می‌گیرد، اشاره و اضافه کرد: این گزارش یک بررسی وسیع را می‌طلبد، از این رو نمی‌توان ادعا کرد که تمام مسائل با جزئیات کامل آن چیزی است که هر چند دقت فراوانی شده است به صحیح‌ترین مطلب رسیده باشد. طبیعی است مخالفان با تمام موارد بودجه مخالف نیستند و یا اینکه کسانی که موافق آن هستند، نسبت با برخی از لایحه بودجه مخالفت نداشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش ما این بوده که در مرحله‌ای که عبور می‌کرده، بودجه کامل‌تر و دقیق‌تر شود و امیدواریم با نظر نمایندگان در مرحله بررسی در صحن علنی بودجه یک قدم کامل‌تر و بهتر شود؛ امسال در آیین‌نامه داخلی مجلس به این نکته نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق تأکید داشتند که نباید مصوبه‌ای اعم از اینکه که در لایحه دولت و یا کمیسیون‌ها باشد و یا نمایندگان عضو کمیسیون پیشنهاد بدهند مغایر برنامه یا بخواهد قانون جدید وضع کند یا قانونی که در مجلس است را نقض کند.

مفتح با تأکید بر اینکه فرایند تصویب قانون در آیین‌نامه داخلی زمانی را می‌برد مبنی بر شور اول، شور دوم و بررسی‌های کارشناسی، افزود: باید در بودجه تلاش کنیم از قانون‌گذاری جدید پرهیز شود و تنها آثار مالی اجرای قوانین دیگر را در بودجه ببینیم‌ البته با در نظر داشتن اینکه ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشد، یک نصاب سخت‌گیرانه‌ای در کمیسیون قائل شدیم که اگر پیشنهادی به ضرورت باید انجام شود و قوانین دائمی را نقض می‌کند یا جدید است، باید سه چهارم در کمیسیون رأی آورد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: همچنین اگر بخواهیم برنامه را نقض کنیم، نمی‌توانیم و اگر بخواهیم اصلاح کنیم، باز هم دو سوم رأی نمایندگان را می‌طلبد. با این وضعیت در کمیسیون تلفیق بررسی‌ها انجام شد و اسناد بالادستی به ویژه سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی برنامه پنجم که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، قانون برنامه پنج ساله و قانون کلی سیاست‌های اصل ۴۴ مورد توجه بود.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال این بودیم که مواردی نظیر تأمین رشد اقتصادی حداقل به میزان مورد نظر در برنامه پنجم، بهبود رفاه اجتماعی تعدیل توزیع درآمد و ثروت در کشور را ذکر کنیم، گفت: کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌های جاری دولت، توانمندسازی بخش‌های غیردولتی، افزایش اشتغال، حمایت از اقشار محروم و مستضعف، توسعه علوم و فن‌آوری‌های نوین، تقویت صندوق توسعه ملی و کاهش وابستگی بودجه به ویژه بودجه جاری به نفت و گاز در تصمیمات کمیسیون تلفیق بودجه بوده است.

مفتح ادامه داد: تلاش داشتیم ارقام بودجه هر‌چه می‌تواند، به واقعیت نزدیک باشد‌، به تراز‌های اساسی بودجه توجه ویژه‌ای داشتیم که در جهت بهبود این ترازها اقدام کنیم و توجه ویژه‌ای در کمیسیون به شعار سال شد و کارگروهی در این زمینه در کمیسیون پیش‌بینی شد و جلسات مختلفی با وزرای ذیربط داشتیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق به چند محور مهم از مصوبات کمیسیون تلفیق اشاره و تأکید کرد: یکی از مواردی که در بودجه به آن توجه شد تنظیم رابطه مالی دولت و نفت است که این رابطه شفاف باشد و برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت که از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست، در کشور انجام شود و به شکل سهل و آسان بویژه در میادین مشترک و حوزه‌های بالادستی باشد.  

مفتح در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در مجموع ۱۴٫۵درصد از نفت خام میادین گازی برای حوزه نفت تخصیص پیدا کرده، همچنین وزارت نفت مجاب شده ‌۱۰میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و صکوک نفتی منتشر کند که منابع مالی لازم را برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه نفت کسب کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: ۱۰میلیارد دلار ‌‌‌از منابع ارزی خارج از کشور به بانک مرکزی برای اجرای ‌طرح‌ها‌ اختصاص داده شو و ‌یکی دیگر از نکات مورد توجه بحث صندوق توسعه ملی و تقویت این صندوق بود که این صندوق ‌کار‌ بسیار ارزشمندی ‌می‌تواند در اقتصاد ما ایفا کند.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی حتی‌الامکان باید در راستای اهدافی که مقام معظم رهبری تعیین فرمودند و در برنامه پنجم ذکر شده، ‌حرکت کند، افزود: در این راستا مقرر شد حداقل ۲۳درصد از درآمد نفتی مستقیماً به صندوق توسعه ملی واریز شود.

مفتح تأکید کرد: در حوزه مصرف به دلیل نیازهایی که در کشور وجود دارد و تحرک بخشی به اقتصاد کشور و رسیدن به رشدی که در برنامه ۵ساله پنجم ذکر شده است، مقرر شد ۱۰درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به بخش کشاورزی داده شود و ۱۰درصد از صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به صنعت و معدن تخصیص یابد که البته ۳درصد از این ۹رقم برای مددجویان کمیته امداد می‌تواند تخصیص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه ۱۸درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ارزی برای اجرای طرح‌های بالادستی به نفت و گاز تخصیص پیدا خواهد کرد، گفت:  ۵درصد از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما و تقویت ناوگان هوایی وام به شرکت‌های هواپیمایی داده خواهد شد، با بازگشت حداقل ۱۰ساله و همچنین حداقل ۲میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به قطارهای شهری تخصیص داده خواهد شد.

وی همچنین درباره توجه به تولید ملی و احکامی در این راستا افزود: مصوب شد که اجازه استفاده از فایننس‌های سال‌های قبل که هنوز استفاده نشده است، همچنان پابرجا باشد و ۳۰میلیارد دلار هم فایننس جدید امسال بتواند انجام شود.

مفتح ‌تأکید کرد: ‌بانک‌ها مکلف شده‌اند که همچون سال قبل که بدهی‌های واحدهای تولیدی ‌اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات که به دلیل شرایط اقتصادی در بازپرداخت اقساط مالی با مشکل مواجه شده بودند را ‌در بازه زمانی پنج ساله مجدد تقسیط کند و جرایم دیرکرد در صورت بازپرداخت ۵ساله بخشوده شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه بانک مرکزی مجاز شد که ۵میلیارد دلار در بانک‌های عامل داخلی یا خارجی سپرده‌گذاری کند، افزود: تا از این طریق بتوان تسهیلات ارزی برای واحدهای تولیدی و افزایش و رونق تولید تخصیص یابد.

وی تأکید کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی مکلف شدند، حداقل ۱۰میلیارد دلار خط اعتباری برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری در کشور در سال ۹۱ تأمین کنند؛ سه هزار و سیصد میلیارد ریال وجوه واریزی شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو در سال ۸۳ به عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک صنعت و معدن تلقی شود که سرمایه این بانک افزایش یابد و این ۳هزار و ۳۰۰میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام به دولت مبالغ برای این دو شرکت تأمین شود.

مفتح یادآور شد: مقرر شد تا ۴۰۰میلیارد ریال از مطالبات دولت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به حساب افزایش سرمایه دولت در این سازمان محاسبه شود که این سازمان بهتر بتواند فعالیت‌های تولیدی خود را انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین گفت که مقرر شد افزایش سرمایه بنگاه‌های تولیدی ناشی از ارزیابی آنها از پرداخت مالیات معاف شود که این تصمیم بسیار مناسبی در این شرایط اقتصادی است؛ همچنین وزارت نفت موظف شد سوخت مایع واحدهای تولیدی را تا زمانی که این واحدهای تولیدی به شبکه گاز سراسری متصل شوند، تأمین کنند.

وی تصریح کرد: همچنین بانک مرکزی موظف شد ۳٫۵میلیارد دلار در بانک‌های تخصصی سپرده‌گذاری کند تا واحدهای تولیدی بتوانند از این محل سرمایه در گردش وام بگیرند؛ بانک‌ها مکلف شدند وثایق شرکت‌های تولیدی را به میزانی که از اقساطشان بازپرداخت می‌شود، آزاد کند.

وی با تأکید بر اینکه احکام متعدد و مناسبی برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان در بودجه پیش‌بینی شده است گفت: در خصوص کشاورزی و توجه به کشاورزان و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی احکام متعددی داریم؛ تقویت بنیه مقابله با حوادث غیر مترقبه و سازمان‌هایی مثل هلال احمر حکم‌هایی در بودجه برای آن آمده است.

مفتح همچنین به گازرسانی به شهرها و روستاها اشاره و خاطرنشان کرد: احکام خوبی برای تسریع امر گازرسانی به شهرها و روستاها در گزارش بودجه وجود دارد؛ همچنین در خصوص تحقق هر چه بیشتر اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری اموال و سهام دولتی کوچک کردن حجم دولت، تقویت بخش غیر‌دولتی نیز احکام متعددی درباره واگذاری و فروش سهام در گزارش کمیسیون تلفیق وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین یادآور شد: در رابطه با ایثارگران توجه ویژه‌ای شده و احکام متعددی در خصوص ایثارگران در بودجه داریم؛ همچنین توجه به دانشگاه‌ها و زیرساخت آنها و مراکز آموزش عالی احکامی در گزارش کمیسیون ذکر شده است.

وی بر همین اساس به ناوگان حمل و نقل اعم از ریلی و هوایی اشاره و تصریح کرد: برای تقویت ناوگان ریلی و هوایی احکامی ۲هزارمیلیارد ریال به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تخصیص یافته و برای طرح‌های بازسازی خطوط و ۳هزار میلیارد ریال از محل واگذاری هتل‌های هما برای بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی تخصیص پیدا کرده است.

مفتح خاطرنشان کرد: ۵درصد از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما تخصیص یافته است؛ همچنین به مناطق محروم و اقشار آسیب‌پذیر توجه ویژه‌ای صورت گرفته تا مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و زندانیانی که به دلیل جرایم غیر عمد در زندان هستند، در پرداخت دیه به آنها کمک شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین به بخش آب و مهار آب بویژه آب‌های مرزی توجه خوبی در بودجه ذکر شده است، گفت: در رابطه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با توجه به حساسیت آن ۲۶هزار میلیارد تومان کمیسیون تلفیق تصویب کرده است، همچنین در رابطه با اوراق مشارکت ریالی احکامی را داریم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص کارکنان و معافیت حقوق کارکنانی ماهیانه تا ۵۵۰هزار تومان حقوق‌ و احکامی درباره کارکنان و بازنشستگان وجود دارد؛ همچنین در توجه به زنان نیز و پژوهش و کمک به آن احکام متعددی وجود دارد.

مفتح در پایان به توجه به فرهنگ قرآن و فرهنگ عفاف و حجاب، احکامی در گزارش کمیسیون وجود دارد تا در این حوزه‌ها نیز و توجه به روستاها در این زمینه در مصوبات کمیسیون تلفیق احکامی ذکر شده است؛ همچنین در رابطه با ورزش و توجه به جوانان و دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویی گزارش‌هایی وجود دارد.