- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

آقای ضرغامی! مشکل از “هفت” نیست، مشکل از مدیریت محافظه‌کار صداوسیما است

همان‌طور که در خبرها آمده بود حرف‌های فریدون جیرانی در برنامه‌ی دو هفته پیش هفت و نشانه‌گرفتن جریان انقلابی سینمای ایران، باعث شد تا ۲۲ رسانه‌ی جبهه‌ی فرهنگی انقلاب، با انتشار نامه‌ای به ضرغامی، فراهم شدن زمینه‌ی مناظره‌ی نمایندگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با دست اندرکاران هفت را خواستار شدند. وحید جلیلی و مجید شاه حسینی، نمایندگان این جبهه برای مناظره با دست اندرکاران برنامه‌ی هفت معرفی شده بودند.

انتقاد اصلی ایشان به این نکته بود که برنامه‌ی سینمایی هفت به عنوان تنها رسانه‌ی سینمایی کشور، به صورت یک جانبه، به تریبون جریان روشنفکرمآب سینمای ایران تبدیل شده است و اجازه‌ی اظهار نظر از جریانات انقلابی سینمای ایران گرفته شده است. چرا که پس از مناظره‌ی صادق کوشکی با علی معلم که یکی از میهمانان همیشگی برنامه‌ی هفت است، جیرانی یک برنامه‌ی مجزا و یکطرفه را برای پاسخ به مباحث مطرح شده در برنامه‌ی پیشین خود اختصاص داد.

 

گفتنی است که این واکنش‌ها پس از اظهارت مکرر وی بعنوان مجری رسمی صداوسیمای جمهوری اسلامی در مورد ساختگی خواندن جنبش وال استریت، نسبت ژدانوف به متفکران سینمایی حزب الله، اعتراض به ممیزی‌ها و صحبت‌های یکطرفه او در حضور و غیاب دکتر کوشکی و عدم دعوت از منتقدین جبهه‌ی فکری انقلاب به هفت و تجلیل بیش از حد از یک سینماگر روشنفکر (داریوش مهرجویی) صورت گرفت.

در واکنش به این بیانیه، خبرهای ضد و نقیضی در مورد برنامه‌ی هفت به گوش رسید. خبرها حاکی از این بود که طی دستور ضرغامی، برنامه‌ی هفت تعطیل شده است. در ابتدا تصور می‌شد که این‌ حرف‌ها تنها شایعه است. و یا اینکه خبرهای قبلی در مورد ساخت سریالی توسط جریانی و احتمال جدایی او از هفت، در شرایط جدید به تعطیلی این برنامه تعبیر شده است. اما احتمالات رنگ واقعیت به خود دید و برنامه‌ی هفت تعطیل شد. روزنامه‌ی کیهان در این خصوص نوشت:

در پی انتقادهای فراوان و نامه‌ی جمعی از رسانه‌های اصولگرا به رئیس صدا و سیما در اعتراض به برنامه‌ی هفت، خبرها حاکی است، به رغم گزارش برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر این که فریدون جیرانی، به دلیل ساخت یک سریال از اجرای این برنامه کنار کشیده، جلوگیری از اجرای وی صرفاً به خاطر تحرکات برنامه‌ی هفت علیه سیاست‌های کلان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

هرچند فضل‌اله شریعت‌پناهی مدیر گروه اجتماعی شبکه‌ی سه در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس این ماجرا را طور دیگری توصیف کرد:

قرار است تغییر و تحولاتی در برنامه‌‌ی هفت رخ دهد که این امر نیازمند یک استراحت یک ماهه گروه است. برهمین اساس همزمان با شروع پخش جام ملت‌های اروپا برنامه یک ماه تعطیل می‌شود. وی ادامه داد: به احتمال قوی با درگیر شدن جیرانی در خصوص ساخت سریالی برای شبکه یک، وی از برنامه هفت خداحافظی می‌کند. البته این پیشنهاد توسط جیرانی به مسئولان شبکه سه داده شده، و هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته است. به هرحال ما برای یافتن یک مجری تازه، با افراد دیگر به مذاکره خواهیم پرداخت.

مسعود فراستی هم در مصاحبه با خبر آنلاین درباره‌ی حواشی این چند وقته‌ی هفت گفت: با اینکه بعضی‌ها دوست ندارند برنامه سرجایش بماند، اما همچنان پخش می‌شود. فریدون جیرانی می‌رود چون قرار است سریال بسازد. به همین دلیل باید مجری تازه‌ای جایگزین او شود. هنوز درباره‌ی انتخاب مجری تصمیمی گرفته نشده است. این مسئله در حال بررسی است. این کار قطعا توسط مسئولان تلویزیون انجام می‌شود.

 

در این بین، شایعاتی هم در مورد گزینه‌های پیشنهادی برای جانشینی جیرانی عنوان شد. گزینه‌ی اول، محمد خزاعی، تهیه کننده‌ی سینما و دبیر سی‌ومین جشنواره‌ی فجر بود و گزینه‌ی بعدی، نادر طالب زاده، مجری موفق برنامه‌ی خاص “راز” که کارگردانی فیلم سینمایی بشارت منجی و عضویت چندین دوره‌ی هیئت داوری جشنواره‌ی فجر در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد.

در مقابل رفتار فرافکنانه‌ی رسانه‌ی ملی و جمع‌کردن سر و ته برنامه‌ی هفت به بهانه‌ی پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا، چهار تشکل دانشجویی بیانه‌ای صادر کردند و با اشتباه عنوان کردن این رفتار، پیشنهاد دادند تا رسانه‌ی ملی بجای تعطیلی این برنامه، فضایی فراهم کند تا جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی در مقابل جریان مثلاً روشنفکر سینمای ایران نشسته و رو در رو به ارائه‌ و نقد دیدگاه‌های‌شان بپردازند.

در همین راستا پرویز شیخ‌طادی، برنده‌ی سیمرغ بهترین کارگردانی سی‌امین جشنواره فیلم فجر در خصوص تعطیلی برنامه‌ی هفت و انتصاب این کار به جبهه‌ی فرهنگی انقلاب گفت: رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب فرصت حرف زدن و مناظره عادلانه می‌خواستند و هیچگاه خواستار تعطیلی برنامه هفت نبودند. این درخواست هم به نفع برنامه است هم به نفع مخاطب.

پرویز شیخ‌طادی همچنین افزود: برای ادامه یافتن این برنامه، سیما هیچ‌گاه مانعی برای اجرای آن ایجاد نخواهد کرد اما انتظار همگان از جمله مخاطبان این است که این برنامه مجری عادل و متخصص داشته باشد. من نمی‌دانم مسئولان برنامه چه کسی را به عنوان مجری برنامه در نظر دارند اما امیدواریم که فردی متخصص، عادل و منصف انتخاب شود تا هم به جذاب شدن این برنامه کمک کند و هم اصل تریبون آزادی این برنامه را رعایت کند.

 

و یا صادق کوشکی در گفتگو با سرویس نقد رسانه‌ی پایگاه ۵۹۸ در خصوص تعطیل کردن برنامه‌ی هفت از سوی رسانه‌ی ملی گفت: اگر دوستانی به برنامه‌ی هفت اعتراض دارند، این اعتراض متوجه آقای جیرانی یا برنامه‌ی هفت نباید باشد. اعتراض باید متوجه شبکه و بالاتر از شبکه، متوجه معاونت سیما باشد.

وی با ریشه‌ای دانستن مشکلات سینمای ما اشاره کرد: سینمای ما در یک کلام، با معاونت سینمایی زمان آقای مهاجرانی هیچ تفاوتی نمی کند. به همین خاطر از ابتدا مخاطب بنده نوعی و دوستان دیگر، معترضین، امام جمعه تهران، امام جمعه مشهد، همگی مخاطبشان وزارت ارشاد بوده و هیچ کدام مخاطبشان را فلان تهیه کننده و کارگردان  قرار ندادند.

در مجموع باید گفت:

رسانه‌ی ملی در حوزه‌ی ساخت برنامه‌های چالشی و مناظره‌ای سابقه‌ی چندان مطلوبی ندارد و عموماً به دام افراط و تفریط می‌افتد. یا مانند مناظرات پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ آنقدر از این طرف بام می‌افتد که از معیارهای اخلاقی دور می‌افتد و یا مانند دور دوم برنامه‌ی “دیروز، امروز، فردا” آنقدر بی‌خاصیت می‌شود که بود و نبودش با هم هیچ فرقی ندارد.  از طرف دیگر، برنامه‌های مناظره‌ای موفق مانند دور اول “دیروز، امروز، فردا” که روشنگری مطلوبی در خصوص مسائل انقلاب و جمهوری اسلامی داشت، بدون هیچ دلیلی تعطیل می‌شود.

برنامه‌ی نود در حوزه‌ی ورزش بارها مورد فشار قرار گرفته و شاید چون به مسائل اساسی جامعه مربوط نمی‌شود دوام آورده و این هم از عاقبت برنامه‌ی هفت که در حوزه‌ی سینما و فرهنگ بوده و وقتی دچار مشکل می‌شود، بجای اینکه نقد سازنده را با روشی درست برطرف کنند، یکسره دست به نفی و توقیف آن می‌زند.

بدتر از آنهم اینکه نوع رفتار مدیریت رسانه‌ی ملی در تعطیلی این برنامه به شکلی‌ست که در جامعه وانمود شده برنامه‌ی هفت با فشار جبهه‌ی فرهنگی انقلاب تعطیل شده است. این رفتار نوعی مظلوم‌نمایی برای روشنفکرمآبان سینما و متحجر نشان دادن نیروهای حزب‌الله است. و این در حالی‌ست که اصل جریان دقیقاً بر خلاف این رویه است و کسی که در این میان مورد ظلم قرار گرفته است، فرهنگ انقلاب اسلامی‌ست.

 

در نتیجه پیشنهاد می‌شود بهترین راهکار در شرایط فعلی، نه تعطیلی این برنامه که حضور همه‌ی جریان‌های فکری-فرهنگی در برنامه‌ی هفت است تا به ارائه‌ی دیدگاه‌های‌شان پرداخته و توسط گروه‌های دیگر مورد نقد قرار بگیرد و قضاوت هم برعهده‌ی مردم باشد. لازم است تا مدیران رسانه‌ی ملی ما رویکرد محافظه‌کارانه‌شان را تغییر دهند و از بیان حقایق جامعه و انواع نگاه‌های مختلف در آن نترسند.

باور کنید و ایمان داشته باشید که انقلاب و جمهوری اسلامی، آنچنان به برکت عنایت حضرت حق، هدایت اولیای خدا، خون شهدا، روح بزرگ امام خمینی، رهبری حکیمانه‌ی رهبر انقلاب و اعتقاد درونی مردم از پایه‌های قوی‌ای برخوردار است که حتی به چالش کشیدن پایه‌های نظام، (با رعایت احترام و اخلاق علمی) نه تنها باعث تضعیف نظام نمی‌شود، بلکه حتی حساب خیلی‌ها را در دست‌شان گذاشته و ادعای مدعیان بی‌محتوا و پر سر و صدا را برملا کرده و در ضمن، اعتماد دو چندانی در مردم نسبت نظام ایجاد می‌کند.

مسلّما انقلاب اسلامی در عصر بیداری اسلامی، نیازمند رسانه‌ای است که به دور از تفکرات محافظه‌کار و سیاست‌زده، به دنبال تبیین و تبلیغ دستاوردهای انقلاب باشد. دوران محافظه‌کاری تمام شده است. در عصر حاضر، رسانه‌هایی موفق‌اند که پیشرو، جسور و شجاع باشند. در این دوره، رسانه‌هایی که در قید و بندهای سیاسی و امنیتی و جارچوب‌های غیر منطقی من درآوردی اسیرند، محلی از اعراب نخواهند داشت. و مگر جز این است دلیل عدم توفیق و اقبال رسانه‌ی ملی؟!

بولتن نیوز- سیدمجتبی نعیمی