عسلویه هستی بوشهر است/ باید از هرمزگان به دریا وصل شد
تاريخ ارسال خبر : 12 می 2015 | ساعت 12:37 | کد خبر: 33298 | sv212 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” نماینده شیراز در مجلس گفت: عسلویه هستی بوشهر است و باید از هرمزگان به دریا وصل شد.قادری

به گزارش “عسلویه نیوز” جعفر قادری شهردار اسبق شیراز و نماینده دو دوره فارس در مجلس ضمن طرح این مضوع که همه می دانیم مردم بوشهر چقدر نسبت به عسلویه حساس هستند، توضیح داد: اکنون تمام حیات و زندگی بوشهر وابسته به عسلویه است و نقشی که عسلویه برای بوشهر دارد، لامرد برای استان فارس ایفا می‌کند.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند شما نماینده لامرد هستید نه نماینده شیراز و پیگیری طرح اتصال جنوب فارس به دریا هم در راستای ایجاد استان مستقلی ارزیابی می شود، تصریح کرد: متاسفانه فضای استان فارس به‌گونه‌ای است که اگر کسی کار کند، سیبل می‌شود و اگر کسی کار نکند دیگران به او کاری ندارند؛ برخی در فضای رسانه‌ها به دنبال این هستند به جای اینکه بگویند چرا ما رشد نکردیم می‌گویند چرا فلان نقطه رشد کرد و متاسفانه این حسادت‌ها و حساسیت‌ها وجود دارد.

قادری با بیان اینکه چند مزیت عمده در لامرد است که در هیچکدام از شهرستان‌های فارس نیست، گفت: لامرد کمترین فاصله با دریا را دارد و از طرفی دروازه ورود به اقتصادهای بین‌المللی، حمل و نقل هوایی و زمینی نیست بلکه حمل و نقل دریایی است زیرا کمترین هزینه را دارد.

قادری با بیان اینکه ظرفیت لامرد برای تامین آب و ایجاد پروژه‌های آب‌بر به دلیل نزدیکی به دریا قابل توجه می باشد، ادامه داد: در جنوب استان فارس بین بخش کشاورزی و صنعت رقابتی بر سر آب وجود ندارد زیرا از فاصله ۲۵ کیلومتری می‌توان آب دریا را منتقل کرد و پتانسیل‌های بالقوه زیادی در این منطقه وجود دارد.

از بوشهر امکان رسیدن به دریا نیست

قادری با اشاره به اینکه برخی به من ایراد می‌گرفتند که اگر الحاق دریا به فارس از طریق شهرستان دیگری غیز ار زادگاهم (لامرد) بود آیا بازهم دنبال این قضیه بودید، تصریح کرد: اتصال فارس به دریا از طریق بوشهر ممکن نبود و نیست، زیرا تمام هستی بوشهر در عسلویه خلاصه می‌شود و در این استان حساسیت بالایی در خصوص این منطقه وحود دارد، از این رو یک متر از آن را هم نمی‌توان گرفت.

وی افزود: بنابراین باید از استان هرمزگان به دریا وصل شد و تنها شهری که با هرمزگان مرز مشترک دارد، همین لامرد است.

در سال ۶۸ کتاب مزایای دسترسی فارس به خلیج فارس را نوشتم

عضو کمیسیون بودجه مجلس که در جریان بازدید از یکی از پایگاههای اطلاع رسانی شیراز این مطالب را بیان کرده، با بیان اینکه ایده الحاق فارس به دریا مربوط به سال ۱۳۶۸ است که در آن زمان مسئولیتی هم در استان نداشتم، گفت: در سال ۶۸ که کتاب مزایای دسترسی فارس به خلیج فارس را نوشتم هنوز معادن گاز و نفت عسلویه شناخته شده نبود و بر این باور بودم که اگر فارس می‌خواهد اقتصاد فعالی داشته باشد، باید بخش عمده‌ای از ظرفیت‌هایش را از طریق دریا فراهم کند و بحث حمل و نقل ارزان دریایی را مطرح کردم که پس از کشف گاز، این مزیت هم به مزیت‌های قبلی اضافه شد.

نمی‌خواهم از رانت نمایندگی برای لامرد استفاده کنم

نماینده مردم شیراز با تاکید بر اینکه نمی‌خواهم از رانت نمایندگی برای لامرد استفاده کنم، تصریح کرد: مطمئن باشید اگر تعلق خاطری هم به لامرد نداشتم به عنوان کسی که رشته تخصصی‌اش اقتصاد است بحث الحاق فارس به دریا را دنبال می‌کردم.

در سفر روحانی به فارس اتفاق جدیدی درباره اتصال به دریا رخ نداد

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: در روزهای پایانی دولت احمدی نژاد، وی مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص اتصال فارس به دریا با انتزاع برخی روستاهای شهرستان پارسیان هرمزگان ابلاغ کرد که این موضوع اعتراضات و واکنش های منفی در بندرعباس به دنبال داشت.

پس از آن و با آغاز بکار رسمی دولت تدبیر و امید، اجرای این مصوبه مسکوت ماند، با این حال پیش از سفر اخیر هیات دولت به فارس، نماینده ولی فقیه و برخی از نمایندگان فارس خصوصا جنوب این استان خواستار تعیین تکلیف آن در سفر رییس جمهور شدند، اما دکتر روحانی در سفرش به شیراز بحثی در این خصوص به میان نیاورد.

این در حالی است که برخی از نمایندگان شیراز و شمال فارس معتقدند اتصال لامرد به دریا مقدمه ایجاد استان جدیدی در جنوب فارس می باشد و از این پروژه حمایت نمی کنند.

برجسته ترین موضوع گیری در این خصوص مربوط به سید احمدرضا دستغیب نماینده شیراز در مجلس است که چندی پیش گفته بود: بجای پیگیری طرح اتصال به دریا که اختلاف برانگیز است، ظرفیت های مغفول اقتصادی، کشاورزی و گردشگری استان تقویت شود، رضایت مندی بیشتری در مردم ایجاد می شود. خلیج فارس


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ