- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تعریف و تمجید وزیر خارجه بحرین از آخرین شاه ایران: کاری خوبی کرد بحرین را به ما داد!

هیئت سازمان ملل متحد به ریاست ویتوریا گیچاردی پس از گفتگو با طیف هایی از مقامات مذهبی و مدنی و مردم عادی بحرین اعلام کرد که تقریبا تمام مردم بحرین خواهان یک حکومت کاملا مستقل هستند و اکثریت بزرگی از آن‌ها بحرین را یک کشور عربی می‌دانند.

وزیر خارجه بحرین به ستایش از عملکرد شاه سابق ایران در جدا کردن “بحرین” از ایران پرداخت.

به گزارش عصر ایران [1]، شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بحرین ضمن اعتراض به سخنان اخیر علی لاریجانی و حسینعلی شهریاری رئیس و نماینده مجلس ایران درباره بحرین گفت: این دخالت ها همیشه ادامه داشته و از سال ۱۹۷۹ افزایش یافته است. شاه سابق ایران ادعاهایی علیه بحرین داشت ولی با پذیرش نظر ملت بحرین و مواضع بین المللی و ماموریت وقت هیئت سازمان ملل متحد در این کشور، موضع عاقلانه و حکیمانه ای را اتخاذ کرد!

اشاره وزیر خارجه بحرین به تصمیم ۹ مارس ۱۹۷۰ (اسفند ۱۳۴۹) دبیر کل وقت سازمان ملل متحد برای نظر خواهی از مردم بحرین درباره استقلال بحرین یا پیوستن آن به خاک ایران است.

هیئت سازمان ملل متحد به ریاست ویتوریا گیچاردی پس از گفتگو با طیف هایی از مقامات مذهبی و مدنی و مردم عادی بحرین اعلام کرد که تقریبا تمام مردم بحرین خواهان یک حکومت کاملا مستقل هستند و اکثریت بزرگی از آن‌ها بحرین را یک کشور عربی می‌دانند.
این تصمیم در شورای امنیت تایید شد و بحرین استقلال خود را در ۱۴ اوت ۱۹۷۱ اعلام کرد. حکومت پهلوی نیز پیش از بقیه کشورها استقلال بحرین را به رسمیت شناخت. این در حالی است که در میان مردم و پارلمان وقت ایران مخالفت های زیادی با جداسازی بخشی از ایران از سرزمین مادری وجود داشت ولی محمدرضا پهلوی در خیانتی تاریخی تصمیم گرفت تا بحرین را از ایران جدا کند و به عنوان یک کشور مستقل به رسمت بشناسد.

وزیر خارجه بحرین افزود: گاهی ادعاهایی از طرف ایران می شنویم که بحرین استان چهاردهم ایران است همچنین می شنویم که ملت بحرین می خواهد به کشور مادر برگردد و به ایران ملحق شود. این دخالت ها و مواضع ایران تنها علیه بحرین نیست بلکه علیه همه است. می بینیم که ایران مواضعی علیه امارات ، کویت و عربستان نیز می گیرد.

وی ادامه داد: از این مواضع ایران در برابر همسایگانش تعجب می کنیم و این در حالی است که ایران به همسایگان خود نیاز دارد ، همسایگانی که براساس دین برادران ایرانی ها هستند و در مسائل بین المللی در کنار آنها ایستاده اند.

وزیر خارجه بحرین ادامه داد: هر گاه ما دست برادری و دوستی و حسن همجواری را به سمت ایران دراز کردیم با دستی روبه رو شده ایم که خواهان آسیب زدن به کشور ماست.

وی درباره احضار کاردار سفارت ایران در منامه به وزارت خارجه بحرین نیز گفت: کاردار ایران با حرفه ای گری به وظیفه خود عمل کرد و گفت که موضع بحرین را به دولت ایران منتقل می کند. همچنین در مقابل، کاردار بحرین در تهران نیز به وزارت خارجه ایران احضار شد. مقامات ایرانی به کاردار بحرین گفتند که مواضع آنها چیزی جز دوستی با بحرین نیست ولی باید پرسید که مقامات ایرانی از کدام دوستی صحبت می کنند؟

وزارت خارجه تاکنون خبری درباره احضار کاردار بحرین در تهران منتشر نکرده است.

در همین حال، شورای همکاری خلیج فارس نیز با صدور بیانیه ای اظهارات اخیر رئیس و نماینده مجلس شورای اسلامی ایران را محکوم کرد.

عبداللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه ای با اشاره به اظهارات رئیس و نماینده مجلس ایران درباره بحرین گفت: چنین اظهار نظرهایی نشان دهنده موضع دشمنانه و مقاصد بدی است که باعث نگرانی و بحران در منطقه می شود. این اظهارات دخالت در امور داخلی بحرین است.

مجالس نمایندگان و سنا (مشورتی) بحرین نیز با صدور بیانیه های جداگانه ای ضمن محکومیت اظهارات رئیس و نماینده مجلس ایران آنها را مغلطه های تاریخی و آسیب زدن به حاکمیت بحرین دانستند.

شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس در روز دوشنبه گذشته در واکنش به موضوع برقراری اتحاد میان عربستان و بحرین گفته بود: بحرین پیش از این استان چهادهم ایران بوده و اگر قرار است اتفاقی در بحرین رخ دهد، بحرین حق ایران است نه عربستان. اگر قرار است این کشور واگذار شود باید به جمهوری اسلامی ایران واگذار شود. بنابراین از سیاستمداران و مسئولان سیاست خارجی استدعا دارم تا در این زمینه پیگیری کرده و اقدام جدی را داشته باشند.

لاریجانی هم در پاسخ به این تذکر گفته بود:‌ تذکر شما بجاست، اما بحرین لقمه‌ای نیست که به سادگی از حلقوم کسی فارغ شود،‌ در واقع این اقدام نوعی بحران‌سازی در منطقه است. 

ایران و بحرین از حدود یک سال پیش به دلیل تنش در روابط دو کشور بر سر سرکوب اعتراضات داخلی در بحرین، سفرای خود را از منامه و تهران فراخوانده اند.