- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

خروجی آب سد رئیسعلی ۸ هزار و ۱۰۰ میلیون لیتر در ثانیه است

عسلویه نیوز: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهشکی استان بوشهر گفت: خروجی آب سد رئیسعلی ۸ هزار و ۱۰۰ میلیون لیتر در ثانیه است.

خبرگزاری فارس: خروجی آب سد رئیسعلی 8 هزار و 100 میلیون لیتر در ثانیه است

به گزارش “عسلویه نیوز” سید مهدی موسوی ظهر امروز در دومین نشست هم‌‌اندیشی و بررسی مسائل و مشکلات باغداران منطقه آبپخش اظهار داشت: شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر به عنوان متولی توزیع آب کشاورزی در استان بوشهر همواره برای خدمتگزاری به کشاورزان تلاش کرده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهشکی اسنان بوشهر خاطر نشان کرد: آبیاری نخیلات و اراضی کشاورزی از مهم‌ترین مسائلی است که در کیفیت و کمیت محصولات تولیدی کشاورزی اثرگذار است و به همین منظور این شرکت از تمام توان و پتانسیل موجود برای ارائه خدمات به کشاورزان بهره برده است.

موسوی اذعان داشت: استفاده و بهره‌گیری مطلوب از نیروی انسانی و تجهیزات از رویکردهای مؤثر شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهشکی استان بوشهر به منظور ارائه خدمات مطلوب به کشاورزان است و در تمامی فصول توزیع آب شاهد حضور شبانه‌روزی پرسنل واحد بهره‌برداری این شرکت به منظور انجام مطلوب این فرآیند بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی به منظور آبیاری دو مرحله‌ای نخیلات تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی آبپخش از رویکردهای این شرکت در سال جدید است و افزایش حجم ذخیره آب سد رئیسعلی دلواری نسبت به سال گذشته در این مساله تاثیر بسزایی دارد.

این مسئول گفت: در سال گذشته حجم ذخیره آب پشت سد رئیسعلی دلواری ۱۲۰ میلیون مترمکعب بود که این میزان در سال جاری به ۱۹۸ میلیون مترمکعب افزایش یافته و با مدیریت صحیح منابع و برنامه‌ صحیح زمان‌بندی در تابستان سال جاری شاهد آبیاری دو مرحله‌ای نخیلات منطقه آبپخش خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهشکی استان بوشهر ادامه داد: یک دور آبیاری نخیلات پس از برداشت محصولات خرمای تولیدی کشاورزان از برنامه‌های این شرکت است که در صورت موفقیت در اجرای این برنامه‌ شاهد آبیاری سه مرحله‌ای نخیلات منطقه در سال جاری خواهیم بود.

موسوی با تشریح سرعت آبیاری نخیلات منطقه آبپخش بیان داشت: ۸ هزار و ۱۰۰میلیون لیتر در ثانیه خروجی کنونی آب از سد رئیسعلی است که برای آبیاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نخل منطقه آبپخش استفاده می‌شود.

وی با اشاره به برداشت سالانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد رئیسعلی دلواری شهرستان دشتستان تصریح کرد: سالانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد برداشت می‌شود که در سه دوره آبیاری نخیلات آبپخش از آن استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری آبپخش در توضیح جزئیات توزیع منابع آبی در نخیلات منطقه آبپخش گفت: در هر دوره آبیاری نیاز نخیلات منطقه آبپخش ۳۴ میلیون مترمکعب است.

موسوی ادامه داد: اکنون تنها نخیلات منطقه آبپخش از آب سد استفاده می‌کنند که با تکمیل و بهره‌برداری از بند انحرافی و کانال‌های پایین دست سد اراضی دشت گلدشت و شبانکاره نیز که با استفاده از چاه‌های زیرزمینی آبیاری می‌شوند از آن بهره‌مند می‌شوند.