- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

۱۰ تا ۲۵ درصد نیازمندان به دریافت عضو جان خود را در صف انتظار از دست می‌دهند

مسجدی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به ۱۸ هزار عضو منتظر دریافت پیوند هستند، عنوان کرد: خانواده‌هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده‌اند می‌توانند با اعلام رضایت این آمار را به حداقل برسانند، البته باید گفت این روند روبه رشد است و نیاز به انجام فعالیت‌های فرهنگی وسیع‌تری دارد.

مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضاء عنوان کرد: سالانه بین ۱۰ تا ۲۵ درصد بیماران نیازمند به اعضای مختلف پیوندی به دلیل نرسیدن به موقع عضو جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا مسجدی در نهمین مراسم بزرگداشت اعضاء (جشن نفس) که با شعار «اهدای عضو، اهدای زندگی» در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در حال حاضر پیوند کبد در بیش از سه مرکز، پیوند قلب در حداقل چهارمرکز، پیوند ریه در دو مرکز، پیوند پانکراس در سه مرکز و پیوند مغز و استخوان در سه مرکز آموزش درمانی کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون در جایگاه خوبی در خصوص پیوند اعضاء قرار داریم به گونه‌ای که به لحاظ علمی و توان انجام کار می‌توانیم با مراکز معتبر منطقه و جهان رقابت کنیم. این در حالیست که پیوند ریه هنوز در خاورمیانه به صورت جدی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: پیوند ریه بسیار سنگین است و نیاز به همکاری ۱۶ تیم‌پزشکی تخصصی دارد.

قائم مقام بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه هم‌اکنون امکان انجام همه نوع پیوند در ایران وجود دارد، گفت: یک یا دو مرکز در ابتدا عهده‌دار انجام این کار بودند اما اکنون شاهد پیشرفت و توسعه روزافزون مراکز آموزشی و درمانی هستیم که می‌توانند عمل پیوند را به صورت تخصصی انجام دهند. به عنوان نمونه یکی از سخت‌ترین موارد پیوند، پیوند پوست است که به تازگی در کشور ایران نیز آغاز شده است.

مسجدی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به ۱۸ هزار عضو منتظر دریافت پیوند هستند، عنوان کرد: خانواده‌هایی که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده‌اند می‌توانند با اعلام رضایت این آمار را به حداقل برسانند، البته باید گفت این روند روبه رشد است و نیاز به انجام فعالیت‌های فرهنگی وسیع‌تری دارد.

وی همکاری بیشتر جامعه پزشکی را نیز ضروری عنوان کرد و گفت: باید توجه داشت که میان مرگ مغزی تا مرگ واقعی فاصله چندانی نیست، تیم‌های پزشکی نیز باید از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی توانمندی بیشتری در این خصوص کسب کنند.

مدیرعامل جمعیت حمایت از پیوند اعضاء به مطالعه‌ای که در خصوص پیوند اعضا و تصمیم‌گیری در خصوص مرگ مغزی صورت پذیرفته است، اشاره کرد و گفت: در مورد تصمیم‌گیری در خصوص مرگ یکی از بستگان با فرض داشتن کارت اهدا در زمان حیات ۸۴ درصد عنوان کرده بودند که موافق اهدای عضو هستند در صورتی که اگر عقیده متوفی را نمی‌دانستند ۴۱ درصد موافق اهدای عضو بودند.

به گزارش ایسنا، نهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضاء(جشن نفس) با حضور جمع کثیری از دریافت‌کنندگان اعضای پیوندی، خانواده‌های اهداکننده، جمعی از مسئولان کشور و نظام سلامت از جمله جواد شمقدری ـ معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ ، محمدعبده زاده ـ مدیر کل نظارت بر درمان و مواد مخدر سازمان دارو ـ و جمعی از هنرمندان کشور از جمله پروانه معصومی، ژاله علو، همایون ارشادی، محمد کاسبی، امین تارخ، شهاب حسینی و آناهیتا همتی به عنوان سفیران اهدای عضو در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.