- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

دیلی‌میل: نام “خلیج فارس” پنج قرن پیش از میلاد مسیح به کار رفته است

 روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، در گزارشی ضمن پوشش خبر احتمال اقدام قانونی ایران علیه موتور جستجوی گوگل به خاطر حذف نام خلیج فارس از نقشه‌های اینترنتی، اذعان کرد که نام این خلیج از ۵ قرت پیش از میلاد مسیح، خلیج فارس بوده است.

خبرگزاری فارس: دیلی‌میل: نام "خلیج فارس" پنج قرن پیش از میلاد مسیح به کار رفته است

دیلی‌میل [1] نوشت: نام خلیج فارس از قرن پنجم پیش از میلاد مسیح همین بوده است، زمانی که داریوش بزرگ، این آب‌راه را دریایی دانست که از سرزمین پارس جاری می‌شود.

بنابراین گزارش، در همین زمان، نویسندگان یونانی از این خلیج تحت عنوان “پریسکونکایتاس” به معنای خلیج فارس یاد کرده‌اند. برخی نام‌های دیگر نظیر “پرسیکوس سینوس”، “آکواریوس پرسیکو”، “بحر فارس”، “دریای فارس”، “خلیج العجمی” و … نیز به کار رفته‌اند که همگی به معنای خلیج یا دریای فارس هستند.

در دوران امپراطوری عثمانی، از این خلیج بعضا به عنوان خلیج بصره یاد می‌شد اما این تنها در دوران ملی‌گرایی عربی در دهه ۱۹۶۰ میلادی بود که نام خلیج فارس به چالش کشیده شد.

دیلی‌میل تصریح کرده است که سازمان ملل متحد نیز این خلیج را به عنوان خلیج فارس شناخته  و  آخرین بار در بیست و سومین جلسه سال ۲۰۰۶ میلادی بر این موضوع تاکید کرده است.

دیلی‌میل دفاعیات گوگل را نیز در گزارش خود مطرح کرده است. یک سخنگوی گوگل می‌گوید که این شرکت نام خلیج فارس را حذف نکرده بلکه این نام هرگز در این نقشه نبوده است! اما در نقشه‌های دقیق‌تر گوگل نام خلیج فارس قید شده است.

گوگل ادعا کرده که حتی پس از تهدید به شکایت ایران نیز حاضر نیست نام خلیج فارس را در نقشه مزبور قید کند!