- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

شرایط برای زیارت در سوریه چگونه است؟

سوریه در هفته‌های پیش چند بار لرزید؛ اما بشار اسد، رییس‌جمهور این کشور به‌تازگی اعلام کرده است، درگیرهای مستقیم در کشورش کاهش داشته، حال سؤال این است که اوضاع برای زیارت در کشوری که مقصد زیارت زائران ایرانی به‌شمار می‌آید، چگونه است؟

به گزارش ایسنا، روزانه دو شرکت هواپیمایی ایرانی و یک شرکت هواپیمایی سوری از ایران به سوریه پرواز دارند. مقصد دمشق است و هزینه‌ی این سفر هوایی نزدیک به ۵۰۰هزار تومان می‌شود. این تنها راه سفر به سوریه برای زیارت حرم حضرت رقیه (س) و حرم حضرت زینب (س) است، چراکه سفر زمینی و ریلی به سوریه حدود چهارماه پیش از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه ممنوع اعلام شده است.

سردار محمود صادقی ـ رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه ـ دلیل این کار را اقدامات گروه‌های معاند و تروریست علیه زائران ایرانی که از طریق مرزهای زمینی به کشور سوریه عظیمت می‌کنند، اعلام کرد و گفت: تا اطلاع ثانوی از خروج زائران به مقصد این کشور از طریق مرزهای زمینی و ریلی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

مسؤولان سازمان حج و زیارت و دیگر مقامات کشور همواره توصیه و تأکید کرده‌اند متقاضیان برای سفر به سوریه، راه‌های مجاز و البته دفاتر خدمات مسافرتی و زیارتی تأییدشده را انتخاب کنند. در حال حاضر تعدادی از این دفاتر اگر درخواستی باشد، تورهای سوریه را برقرار می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد این روزها مردم تمایل بیشتری برای سفر به عتبات عالیات عراق دارند و شرکت‌های مسافرتی و زیارتی هم براساس نیاز مسافران، تورها و کاروان‌های‌شان را برنامه‌ریزی می‌کنند.

مسؤول کانتر سوریه در یکی از دفاتر خدمات مسافرتی که خارج از سیستم شمسا (شرکت کارگزاران زیارتی سراسری ایران زیر نظر سازمان حج و زیارت) فعالیت می‌کند، نخست تأکید کرد: این‌که خارج از سازمان حج و زیارت کار می‌کنیم دلیل بر غیرقانونی بودن ما نیست، ما مجوز بند پ (دفاتر خدمات زیارتی) را از همین سازمان گرفته‌ایم و فقط به‌شکل آزاد کار می‌کنیم.

او درباره‌ شرایط سفر به سوریه توضیح داد: هنوز هم مردم برای زیارت به سوریه می‌روند؛ اما این روزها تقاضا برای کربلا بیشتر است، معمولا نیاز مردم برای سفر به مقصدی خاص دوره‌یی و با توجه به شرایط آن کشور است.

مهدی شهسواری ـ معاون عتبات سازمان حج و زیارت ـ نیز درباره‌ی اوضاع زیارتی سوریه و سفر کاروان‌های تحت نظارت سازمان حج و زیارت گفت: در حال حاضر سفر به سوریه فقط به‌شکل هوایی انجام می‌شود. در دمشق هم مشکلی برای زائران ایرانی تا کنون پیش نیامده است.

او افزود: محل بیشتر زائران ایرانی در «زینبیه» است که اندکی با شهر دمشق فاصله دارد. زیارتگاه حضرت رقیه (س) هم در شهر دمشق است که تا کنون زیارت در آن برای ایرانی‌ها بدون مشکل بوده است.