- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

بزرگترین فاز پارس جنوبی بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

عسلویه نیوز: مدیرعامل نفت و گاز پارس از پیشرفت ۷۰ درصدی فاز ۱۲ پارس جنوبی خبر داد.

خبرگزاری فارس: بزرگترین فاز پارس جنوبی بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش ” عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، موسی سوری اظهار داشت: با سازماندهی مجدد در فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز مرزی، پیشرفت فیزیکی این فاز از ۲/۲۰ درصد به بیش از ۷۰ درصد در ۱۵ ماه گذشته رسیده است.

وی افزود: پیشرفت کلی فاز ۱۲ پارس جنوبی پس از گذشت ۵۲ ماه از کلنگ‌زنی آن تا اسفند سال ۸۹ درمجموع ۲/۲۰ درصد بود اما از این تاریخ به بعد این پروژه به صورت میانگین ماهانه ۵/۳ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل نفت و گاز پارس اضافه کرد: براساس برنامه، در این فاز سه جکت و سه سکو نصب خواهد شد و سکوهای آن در یارد خرمشهر از سوی شرکت پتروایران با بیش از ۷۶ درصد پیشرفت در دست ساخت است.

سوری با بیان این که جکت‌های فاز ۱۲ در دریا نصب شده است، ادامه داد: نخستین عرشه این فاز اواخر خردادماه جاری بارگیری و تا اواخر تیرماه روی سکوی A نصب و عملیات راه‌اندازی این فاز آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با توجه به آماده شدن سکوی A فاز ۱۲ و خطوط لوله آن، امسال دو واحد این فاز با ظرفیت تولید روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز وارد مدار می‌شود.

وی افزود: حفر۱۲حلقه چاه سکوی A این فاز مرزی تکمیل شده و حفاری سکوی C نیز با ۸۲ درصد پیشرفت در دست اجراست که براساس برنامه تا تیرماه عملیات حفاری آن به پایان می‌رسد.

سوری ادامه داد: عملیات حفاری سکوی B این فاز نیز از اسفند سال گذشته آغاز شده که بیش از پنج هزار متر حفاری در این فاز انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: بیش از ۷۰۰ متر حفاری افقی نیز در سکوی C این فاز برای نخستین بار در خلیج فارس انجام شد.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید سه میلیارد فوت مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش‌بینی شده است که از این میزان یک میلیارد به شبکه سراسری تزریق و ۲ میلیارد فوت مکعب به ال ان جی تبدیل می‌شود.

تولید ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۷۵۰ تن گوگرد در روز در فاز ۱۲ پارس جنوبی نیز پیش‌بینی شده است.