- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

عناصر مسلح جنایت الحوله را مرتکب شدند/افزایش حمایت مسکو از دمشق

کارشناس لبنانی مسائل استراتژیک با هشدار نسبت به گره خوردن طرح عنان به طرح ناظران عربی در سوریه از آغاز تلاش‌ها به منظور اخراج و یا متقاعد کردن ناظران بین‌الملل برای خروج از سوریه خبر داد و یادآور شد که طرح کوفی عنان باخطرات و چالش‌های بزرگی مواجه است.

خبرگزاری فارس: عناصر مسلح جنایت الحوله را مرتکب شدند/افزایش حمایت مسکو از دمشق

“حمزه الحاج حسن” کارشناس لبنانی مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به حوادث اخیر منطقه الحوله سویه پیش از ورود کوفی عنان فرستاده سازمان ملل به دمشق گفت: با توجه به تلاش‌های مجموعه‌های مسلح برای بر هم زدن امنیت داخلی سوریه،‌ معتقدم که طرح کوفی عنان با خطرات و چالش‌های بزرگی مواجه است.

وی با بیان اینکه برخی از سران معارض خارج‌نشین آشکارا از ضرورت ناکام گذاشتن طرح عنان سخن گفته‌اند، درباره گره خوردن طرح فرستاده سازمان ملل در امور سوریه به طرح نافرجام ناظران عربی هشدار داد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه برخی‌‌ها در صدد تکرار کردن سناریوی ناظران عربی در سوریه‌اند،‌ افزود: هم اکنون تلاش‌های به منظور اخراج و یا متقاعد کردن ناظران بین‌الملل برای خروج از سوریه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به وقوع قتل کودکان و زنان سوری در منطقه الحوله، عجله و مسابقه آمریکا،‌ فرانسه و انگلیس در متهم کردن دولت سوریه مبنی بر دست داشتن در این حادثه را شک‌برانگیز خواند و گفت : همه قرائن و شواهد نشان می‌دهد که چنین حادثه دردناکی را افراد مسلح مرتکب شدند بویژه اینکه نظام سوریه هیچ نفعی از کشتن شهروندان خود نمی‌برد.

الحاج حسن با بیان اینکه تنها معارضان خارج نشین از ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در سوریه سود می‌برند، از حمایت و پشتیبانی طرف‌های خارجی از مجموعه‌های مسلح به منظور ارتکاب جنایت در داخل سوریه سخن گفت و افزود:تلاش‌هایی برای ایجاد تغییر در مواضع مسکو در قبال تحولات سوریه آغاز شده ولی معتقدم هیچ گاه به ثمر نخواهد نشست.

وی قرار گرفتن مسکو در کنار سوریه را در راستای مصالح استراتژیک روسیه خواند و افزود: معتقدم با تکیه زدن پوتین بر کرسی ریاست جمهوری، مسکو مواضع شدیدتری در حمایت از دمشق اتخاذ می کند بنابراین بحث برگشتن روسیه از مواضع حمایتی خود از سوریه اصلا مطرح نیست.

این کارشناس مسائل سوریه هدف هجمه‌های خارجی به دمشق را تضعیف نظام اسد و هدف قرار دادن حاکمیت ملی سوریه خواند و افزود: امروز بر همگان مبرهن شد که مجموعه‌های مسلح با حمایت و پشتیبانی کشورهای عربی و غربی به هیچ روی به دنبال ایجاد اصلاحات در سوریه نیستند زیرا پرونده اصلاحات باز شده است.

وی شورای امنیت را چراگاهی برای آمریکا، فرانسه و انگلیس به منظور هدف قرار دادن استقلال و امنیت برخی دیگر از کشورها در راستای اهداف و منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی خواند و با اشاره به تحرکات اخیر سران کشورهای عربی در ارجاع برخی پرونده‌ها به سازمان ملل و شورای امنیت یاد آور شد که کشور های عربی حاشیه خلیج فارس بویژه قطر و سعودی گمان می‌کنند می‌توانند در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نقشی را ایفا کنند؛ غافل از اینکه آنها تنها به مثابه ابزاری در دستان آمریکا هستند.

الحاج حسن با اشاره به وجود مشکلاتی بین حاکمیت قطر و عربستان سعودی تاکید کرد که هیچ کدام از تحرکات عربی به ثمر نخواهد نشست زیرا فعالیت‌های آنان براساس فتنه انگیزی در کشورهای منطقه است.