- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

عراق با ایران در کنترل ریزگردها همکاری نمی‌کند

فارس: دبیرکمیته فنی دفتر امور بیابان سازمان جنلگل‌ها با بیان اینکه جنگ‌ها عامل موثر در ایجاد ریزگردها هستند، گفت: کشورهای منطقه به ویژه عراق برای کنترل ریزگردها همکاری نمی‌کنند.

علی محمد طهماسبی در پاسخ به اینکه پدیده گرد و غبار که طی سالهای گذشته رایج شده آیا منشا داخلی دارد؟، گفت: پدیده گرد و غبار بیشتر منشأ خارجی دارد و از ناحیه کشورهای عراق و عربستان و بخشی نیز سوریه و اردن هست و بخش بسیاری اندکی متاثر از شرایط داخل کشور است.

دبیرکمیته فنی دفتر امور بیابان سازمان جنلگل‌ها در ادامه اظهار داشت: اگرچه در کشور با معضل فرسایش بادی مواجه هستیم اما پدیده گرد و غبار در منطقه خاورمیانه رایج شده است.

*ریزگردها سوغات کشورهای منطقه

وی با بیان اینکه مشکل گرد و غبار کشور منطقه‌ای است، گفت: این گرد و غبارها معمولا در اوقاتی از روز در مناطق جنوبی کشور بلند می‌شود و چند ساعتی ادامه دارد اما گرد و غبارهایی که منشأ خارجی دارند به دلیل اندازه‌های بسیار ریزی که دارند از دیگر کشورها به کشور ما وارد شده و معمولا پایدار هستند و اثرات بسیار بدی روی سلامتی دارند.

وی تصریح کرد: طرحی موسوم به ۲۰۰ هزار هکتاری با اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومان در خوزستان در حال اجرا است که بیشتر در راستای مبارزه با این گرد و غبارها در کشور انجام می‌شود.

طهماسبی در پاسخ به اینکه همکاری‌ کشورهای منطقه‌ برای کنترل گرد و غبارها قرار بود انجام شود، گفت: فائو و سازمان ملل نیز با درک نقش ایران در منطقه همواره به برگزاری کلاس‌های آموزشی و مدیریت توسط ایران تأکید دارند اما کشورهای منطقه معمولا همکاری مناسبی در این زمینه ندارند به ویژه عراق که از سازمان محیط زیست ضعیفی برخوردار است اجرای این طرح را ناکام گذاشته است.

*نقش جنگ در ریزگردها

وی در پاسخ به نقش جنگ در ایجاد گرد و غبار اظهار داشت: با بی‌مدیریتی‌هایی که زمان جنگ تحمیلی در کشور عراق صورت گرفت از جمله انحراف آب و رها شدن اراضی خسارت‌های جبران ناپذیری علاوه بر اینکه به بخش کشاورزی وارد شد به آلودگی‌های زیست محیطی نیز دامن زده شد.

*سدهای ریزگردساز

 وی نقش سدسازی‌هایی که بدون ارزیابی زیست محیطی صورت می‌گیرد را در ایجاد گرد و غبارهای محلی و منطقه‌ای مؤثر خواند‌ و گفت: اجرای عملیات سدسازی باید به تایید مسئولان محیط زیست و دیگر سازمان‌های مرتبط هم برسد.

*کشت گونه‌های اقتصادی برای مقابله با بیابان

از مدیرکل دفترامور بیابان سازمان جنگلها،مراتع وآبخیزداری سئوال شد آیا در فرآیند بیابان‌زدایی کاشت گونه‌های گیاهی که دارای توجیه اقتصادی باشد مد نظر هست؟ وی گفت: البته در این مورد بیشتر تلاش می‌شود گیاهان دارویی نظیر آنغوزه، باریجه، گز، آتریپلکس کشت شود که علاوه بر اصلاح بیابان سود اقتصادی نیز خواهد داشت.

به گفته طهماسبی بر اساس نظر کنوانسیون مقابله با بیابان‌زدایی،  ایران بعد از چین پیشروترین کشور در بحث مقابله با بیابان است.

دبیرکمیته فنی دفتر امور بیابان سازمان جنلگل‌ها ، نهالکاری را مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای بیابان‌زدایی عنوان کرد اما طی سالهای گذشته از روش مالچ‌پاشی استفاده شده که هزینه هر هکتار آن بیش از ۱۰ میلیون تومان است.