- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

عقب نشینی ایران به سود کاندیدای عراق برای دبیرکلی اوپک

رسانه ها از بغداد گزارش داده اند ایران با صرف نظر از کاندیدای خود برای تصدی دبیرکلی اوپک، آمادگی تهران را برای حمایت از کاندیدای عراق برای دبیرکلی اوپک اعلام کرد.

به گزارش عصر ایران، رستم قاسمی وزیر نفت ایران این موضوع را در ملاقات دیروز یکشنبه خود با حسین شهرستانی معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی در بغداد مطرح کرد.

خبرگزاری های رسمی امارات و کویت از بغداد و شماری از رسانه های عراقی مانند روزنامه المدی، صباح الجدید و خبرگزاری های “مستقل”و “آکانیوز”، این خبر را منتشر کرده اند.

براساس بیانیه دفتر شهرستانی، قاسمی آمادگی ایران را برای حمایت از گزینه عراق برای تصدی پست دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد.

این در حالی است که وزیر نفت ایران قبل از این گفته بود  این کشور نیز برای تصدی پست دبیرکلی اوپک تلاش می کند.

سایت رسمی روابط عمومی وزارت نفت (شانا) دیروز یکشنبه با انتشار مصاحبه ای از وزیر نفت در پایان سفرش به عراق نوشت: وزیر نفت کشورمان در آستانه برگزاری یکصد و شصت و یکمین اجلاس کشورهای عضو اوپک گفت: ایران کاندیدای خود را برای دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معرفی کرده که در اجلاس آینده این سازمان بحث و بررسی خواهد شد.

اعضای اوپک قرار است در نشست آتی خود که ۲۵ خرداد (۱۴ ژوئن) در وین برگزار می شود در مورد انتخاب دبیرکل جدید اوپک بحث کنند.

حدود ۶  ماه  به پایان دوره فعالیت دبیرکل فعلی اوپک باقی مانده است. هم اکنون عبدالله سالم البدری از لیبی مسئولیت دبیر کلی اوپک را برعهده دارد.

علاوه بر ایران، تاکنون عربستان سعودی، عراق، کویت و اکوادور گفته اند که برای دبیر کل بعدی اوپک، کاندیدا معرفی می کنند.

اوپک در سال ۱۹۶۰ توسط پنج کشور تولید کننده بزرگ نفت یعنی ایران، عربستان، عراق، کویت و ونزوئلا تاسیس شد و سپس کشورهای قطر، اندونزی، لیبی، امارات، الجزایر، نیجریه، اکوادور و گابون به عضویت آن درآمدند گرچه در سال های بعدی اندونزی به دلیل تبدیل شدن به کشور مصرف کننده نفت، از عضویت اوپک خارج شد.

اوپک هم اکنون ۴۰ درصد از نفت تولیدی جهان را به خود اختصاص داده است.