- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

معامله شرکت‌های آمریکایی با ایران و بی اعتنایی به تحریم‌ها

رویترز طی گزارشی اعلام کرد شرکت تلفن همراه ایرانسل با دور زدن تحریمهای آمریکا توانسته است بخشی از تجهیزات مخابراتی خود را از شرکتهای آمریکایی خریداری کند.

خبرگزاری فارس: معامله شرکت‌های آمریکایی با ایران و بی اعتنایی به تحریم‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز [1] شرکت تلفن همراه ایرانسل موفق شده است با وجود تحریم تجاری و مالی بخشی از تجهیزات مورد نیاز خود را از  شرکت های آمریکایی سان میکروسیستمز، هیولت پاکارد و شرکت سیسکو سیستمزخریداری کند .

بر اساس این گزارش ، براساس قوانین آمریکا شهروندان و شرکت های آمریکایی مجاز به ارتباط مالی و معامله تجاری با ایران نیستند و برای شهروندان و شرکت های آمریکایی که این قوانین را نادیده بگیرند مجازات های سنگینی پیش بینی شده است. 

شرکت ایرانسل که بخش عمده ای از بازار تلفن همراه در ایران را در اختیار دارد ، به عنوان یک شرکت سهامی خصوصی به ثبت رسیده ۵۱ درصد از سهام آن متعلق به شرکت گسترش الکترونیک ایران و ۴۹ درصد سهام نیز متعلق به شرکت ام تی ان ، آفریقای جنوبی است . 

این گزارش در ادامه افزود  در جریان خرید تجهیزات آمریکایی توسط شرکت ایرانسل ، تعدادی شرکت مستقر در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه نقش واسطه را ایفا کرده اند و توانستند بدون جلب توجه مقامهای آمریکایی ، برخی تجهیزات مورد نیاز شرکت ایرانی را خریداری و به ایران حمل کنند .

رویترز به نقل از یکی از کارمندان ارشد سابق ام تی ان در تهران ، اعلام کرد شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی از معاملات ایرانسل با شرکتهای آمریکایی با خبر بوده است ولی پل نورمن ، سخنگوی ام تی ان تاکید کرد تا آنجا که ما مطلع هستیم ، هیچ یک از کارکنان این شرکت به طور مستقیم یا غیرمستقیم در صدد خرید تجهیزات مورد استفاده شرکت ایرانسل نبوده و چنین تجهیزاتی را به نحوی که مغایر قوانین تحریم آمریکا  باشد به دست نیاورده است .

در واکنش به گزارش دستیابی ایرانسل به تجهیزات آمریکایی ، شرکت های آمریکایی مذکور نیز  اعلام کردند که از چنین معامله ای آگاهی نداشته اند . شرکت سیسکو اعلام کرد  این شرکت کاملا از قوانین آمریکا تبعیت می کند و در تمامی قراردادهایی که منعقد می کند ، از طرف قرارداد می خواهد تا این قوانین را به طور کامل رعایت کنند .

این شرکت افزود  تا کنون هیچ مدرکی مبتنی بر ارتباط کارکنان سیسکو با فروش تجهیزات این شرکت به ایران به دست نیامده است اما این موضوع همچنان در دست بررسی است .

سخنگوی شرکت هیولت پاکارد نیز تاکید کرد قراردادهای مربوط به توزیع اجناس تولیدی این کشور به ایران را منع می کند . مقامهای ایرانسل هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده اند .