- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

ساخت یک بندر جدید پتروشیمی در عسلویه

مدیر عامل شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی از ساخت یک بندر جدید برای افزایش صادرات، تخلیه و بارگیری محصولات پتروشیمی ایران در خلیج فارس تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد.

 محمد شریف شهریاری با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن افزایش می یابد، گفت: با تولید این میزان محصولات پتروشیمی قطعا صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران هم افزایش می یابد.

مدیر عامل شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی با تاکید بر اینکه هم اکنون در سطح بنادر تخصصی پتروشیمی ایران در خلیج فارس ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۵۰ میلیون تن محصول پتروشیمیایی به وجود آمده است، تصریح کرد: به منظور افزایش ظرفیت صادرات محصولات به زودی ساخت یک بندر جدید پتروشیمی در منطقه عسلویه آغاز می شود.

این مقام مسئول از ساخت فاز دوم مجتمع بندری پتروشیمی پارس به عنوان این طرح افزایش ظرفیت پتروشیمایی ایران خبر داد و گفت : با تکمیل و راه اندازی این طرح توسعه ، امکان افزایش صادرات محصولات پتروشیمی کشور به ویژه اوره و آمونیاک فراهم می شود. وی با یادآوری اینکه هم اکنون ۱۳ پست اسکله در فاز یک مجتمع بندری پتروشیمی پارس به طور کامل راه اندازی شده است، گفت : از سوی دیگر زیرساختهای راه اندازی سه پست اسکله جدید هم در این بندر پتروشیمیایی تکمیل شده است.

بندر پتروشیمی پارس با ۱۵ پست اسکله و با ظرفیت اسمی ۳۰ میلیون تن بزرگترین بندر تخصصی صادرات محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه است. بندر پتروشیمی پارس قابلیت پهلودهی همزمان به ۱۵ فروند کشتی چهار تا ۱۰۰ هزار تنی را دارد و سالانه ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ فروند کشتی می توانند در این بندر تردد کنند. این بندر از هفت پست اسکله صادرات محصولات جامد و هشت پست اسکله محصولات مایع برخوردار است.

بندر یاد شده با ظرفیت ۳۵ میلیون تن در سال یکی از عظیم ترین بنادر صادرات مواد پتروشیمی در منطقه خاورمیانه و بزرگترین بندر تخصصی کشور به شمار می رود و صادرات تمامی محصولات تولیدی پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از طریق این بندر انجام می گیرد. ظرفیت اسکله‌های مخصوص بارگیری مایعات این بندر پتروشیمی بیش از ۲۹ میلیون تن و ظرفیت اسکله های مخصوص بارگیری جامدات آن نزدیک به شش میلیون تن در سال است.