- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

موج تازه بیکاری از تابستان

با اینکه دولت مدعی ایجاد۳٫۲میلیون فرصت جدید شغلی در ۲سال گذشته است، فعالان بازار کار در خوشبینانه‌ترین حالت میزان مشاغل پایدار ایجاد شده را در این مدت ۸۰۰هزار فرصت می‌دانند و ادامه روند فعلی را هشداری برای راه افتادن لشکر جدید بیکاران تلقی می‌کنند.

به گزارش بی باک به نقل از مهر، ایجاد فرصت های جدید شغلی به منظور کاهش تعداد بیکاران و همچنین دستیابی به تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار؛ موضوعی است که در سال های گذشته از سوی دولت مطرح و پیرامون آن موارد مختلفی نیز مطرح شد.

 

قرار بود از طریق تزریق منابع بانکی و حمایت تسهیلاتی از طرح های جدید اشتغال زایی، امکان پاسخگویی به نیازهای میلیونی اشتغال کارجویان فراهم شود و از سویی نیز به این دغدغه جدی خانواده ها هم جواب منطقی داده شود.

 

بالا رفتن یکباره جمعیت جوان کشور به ویژه در دهه ۶۰ و ورود صدها هزار کارجوی جوان به بازار کار، باعث از بین رفتن عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور شد و از آن پس حداقل ۲ دهه است که هزاران جوان و بلکه چند میلیون نفر، اشتغال را به عنوان مهم ترین دغدغه و چالش زندگی خود بدانند.

 

اشتغال؛ چالش اول خانواده‌ها

 

به واقع باید گفت امروز اشتغال و بالا بودن تعداد بیکاران جوان در کشور، به عنوان یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیازها و معضلات مطرح است اما بیشتر از آنچه که در صحبت ها و طرح ها از لزوم حل ریشه ای آن سخن گفته شد، در عمل پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

 

در کنار جداول پیچیده آماری و استدلال های دولت در اینکه توانسته میلیون ها فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد کند، مقیاس اندازه گیری موفقیت و عدم موفقیت در این بخش در دستان مردم و خانواده ها قرار دارد.

 

به عبارتی باقی ماندن جوانان بیکار در خانواده ها و فراهم نشدن فرصتی برای اینکه فرد بیکار بتواند در یک محیط واقعی زمینه های بروز استعداد و توانایی های خود را ایجاد کند، ملاکی است که جامعه آن را نسبت به آمارهای دولت می سنجد.

 

متاسفانه طی سال های اخیر با وجود اینکه دولت می گوید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت جدید شغلی ایجاد کرده است، این موضوع از سوی خانواده ها و جوانان احساس نمی شود که البته دولتی ها معتقدند به دلیل بزرگ بودن تعداد بیکاران، تاثیرگذاری اقدامات در کاهش تعداد کارجویان کشور نیاز به چندسال زمان دارد.

 

چگونه ۳٫۲میلیون شغل دیده نمی‌شود؟

 

عدم پذیرش اشتغال زایی میلیونی دولت چه از سوی خانواده ها و مجلس باعث بروز حواشی و نقدهای فراوانی بر عملکرد دولت در این نیاز جدی و حیاتی جامعه شده است تا جایی که واکنش ها متفاوتی از دولت و بیرون آن را نیز برانگیخت.

 

علی دهقان کیا در گفتگو با مهر در این زمینه که آیا می توان آمار ایجاد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی از سوی دولت را در تنها در دو سال ۸۹ و ۹۰ پذیرفت، در حالی که تغییر چندانی در تعداد بیکاران و همچنین نرخ بیکاری کشور در طول این مدت مشاهده نمی شود؟ گفت: مهم این است که دولت بتواند مشاغلی را ایجاد کند که از پایداری و ماندگاری لازم برخوردار باشد.

 

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، با بیان اینکه در بهترین حالت دولت در سال ۹۰ تنها ۴۰۰ هزار فرصت جدید شغلی پایدار ایجاد کرده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم بگوییم فرصت های جدید شغلی پایدار در کشور ایجاد شده است باید بتوانیم تاثیر آن را در تعداد بیمه شدگان نیز مشاهده کنیم.

 

دهقان کیا با بیان اینکه با این حال نیز برخی از صاحبان مشاغل با بیمه کردن خود در آمارهای جدید دولت وارد می شوند، تصریح کرد: به عنوان نمونه برخی از افراد شاغل در بخش فروش خود را به عنوان کارگر معرفی و بیمه می شوند، با این حال این افراد در آمار اشتغال زایی دولت قرار می گیرند.

 

وی خاطر نشان کرد: نمی توان افرادی را که دارای شغل هستند و تنها برای بیمه شدن به عنوان شاغلان بخش های دیگر معرفی می شوند را جزو شاغل شدگان جدید دانست. اینها از اشکالاتی است که بر آمارهای دولت وارد است.

 

تلاش بی‌نتیجه بنگاه‌ها

 

این مقام مسئول کارگری کشور، عنوان کرد: کدامیک از اقدامات دولت در ۳ ماه اول سال بر مبنای تقویت تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بوده است؟ در سال جاری حتی یک ریال تسهیلات حمایتی به کارفرمایان از سوی دولت پرداخت نشده است.

 

به گفته دهقان کیا، به تازگی اعلام شد که قرار است از محل فروش اوراق مشارکت ۱۵هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت صنعت قرار بدهند ولی عملا چندان امیدواری برای اجرای چنین حمایت هایی از بنگاه ها و واحدهای تولیدی کشور نیست.

 

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، اظهار داشت: در صنایع خودروسازی و به ویژه برای قطعه سازان مسائل و مشکلات فراوانی به لحاظ کمبودهای نقدینگی و سرمایه در گردش به وجود آمده است.

 

وی با اشاره به اینکه قطعه سازی از بخش خصوصی ۶ ماه به دنبال سرمایه در گردش و تامین نقدینگی می رود و حتی از وزیر نیز نامه می گیرد که بتواند مورد حمایت قرار گیرد، اما سرانجام برای دریافت ۵ میلیارد تومان که بتواند ۱۸ شغل جدید ایجاد کند به بن بست می رسد. با این حال هم اکنون ۳۰۰ نفر در این بنگاه مشغول به کار هستند.

 

این مقام مسئول کارگری کشور، تاکید کرد: می گویند برای واردات کالاهای اساسی دولت ۲۴ هزار میلیارد تومان تصویب کرده است. سوال این است که در سال تولید ملی کدام کالای اساسی است که برای تامین آن نیاز به واردات بی رویه خارجی داریم؟

 

دهقان کیا تصریح کرد: اگر منظور از کالاهای اساسی برنج، گوشت، محصولات کشاورزی و سایر نیازهای از این دست است که می توان با همین میزان منابع و تزریق آن به بخش کشاورزی و تولید کشور، زمینه مناسبی برای رشد تولیدات داخلی در جهت تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ایجاد کرد.

 

ایجاد ۸۰۰هزار شغل پایدار

 

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، افزود: از ادعای دولت در ایجاد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در ۲ سال گذشته نمی توان گفت که بیش از ۸۰۰ هزار شغل پایدار و دارای امنیت ایجاد شده باشد.

 

وی ادامه داد: اجرای فازاول هدفمندی یارانه ها و طرح اجرای مرحله دوم آن بدون حمایت از تولید و واحدهای تولیدی کشور به ویژه واحدهای بحرانی، ممکن است به شدت به ایجاد شرایط ریزش نیروی کار و بحران بیکاری دامن بزند.

 

این مقام مسئول کارگری کشور با تاکید بر اینکه ادامه روند فعلی و عدم حمایت واقعی از تولید به افزایش بیکاری در واحدها و اخراج کارگران دامن خواهد زد، گفت: با حمایت از اقشار حداقل بگیر و تولیدکننده داخلی و جلوگیری از ادامه واردات بی رویه، جلوی راه افتادن لشکری از بیکاران گرفته شود.

 

دهقان کیا در پایان به این مطلب نیز اشاره کرد که در صورت عدم تلاش برای حفظ مشاغل موجود و همچنین تغییر نکردن فضای نامناسب مالی در بسیاری از واحدها و بنگاه های اقتصادی کشور؛ ممکن است در تابستان امسال شاهد تشدید از بین رفتن مشاغل موجود و لشکر بیکاران باشیم.