- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

شیوه ای نوین برای مهار «ریفلاکس معده»

محقق ایرانی دانشگاه ویسکانسین گردن‌بندی طراحی کرده است که با ایجاد فشار بر گلو، مانع از بازگشت اسید معده به مری در مبتلایان به بیماری ریفلاکس شده و سوزش سر دل را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا ، معده برای هضم غذا اسیدی به نام اسید هیدروکلریک ترشح می کند. در افراد سالم ماهیچه های کوچک وظیفه ایجاد ممانعت از بازگشت اسید معده را بر عهده دارند، اما در افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس، ناتوانی این ماهیچه ها باعث برگشت اسید معده به مری و ایجاد «سوزش سر دل» می شود.

معده به دلیل دارا بودن لایه مخاطی از اثرات اسید هیدروکلریک مصون می ماند، اما مری فاقد لایه مخاطی محافظ است.

احساس سوزش در قسمت تحتانی قفسه سینه که به «سوزش سر دل» (heartburn) معروف است، ناشی از بازگشت محتویات معده به مری است که با تلخ شدن دهان و گلو همراه است. از هر سه نفر یک نفر از این بیماری رنج می برد. مبتلایان به اختلال گوارشی ریفلاکس معده به مری (CORD) بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مری قرار دارند.

شکلات، ادویه و غذاهای چرب به دلیل دیر هضم بودن باعث تشدید مشکل سوزش سر دل یا ترشح کردن می شود و قرص های ضد اسید می تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند.

دکتر رضا شاکر، متخصص گوارش دانشگاه ویسکانسین آمریکا نمونه اولیه ای از گردن‌بند ضد ریفلاکس موسوم به Reza-Band را طراحی کرده است که در هنگام خواب مورد استفاده قرار گرفته و با اعمال فشار بر گلو، مانع از بازگشت اسید معده می شود. 

دکتر بابایی از همکاران دکتر شاکری در حال آزمایش گردن‌بند

این گردنبند که از مواد انعطاف پذیر ساخته شده است، به راحتی دور گردن قرار می گیرد و اختلالی در روند خواب بیمار ایجاد نمی کند. یک پد کوچک در ابعاد جعبه کبریت با اعمال فشار به قسمت زیر غضروف جلو حنجره (Adam’s apple) مانع از بازگشت اسید معده به گلو می شود.

محققان این گردنبند را بر روی ۲۸ بیمار مبتلا به انواع مختلف ریفلاکس اسید معده که داروهای متداول بر آنها موثر نبود، مورد آزمایش قرار دادند که نتایج حاکی از کاهش قابل ملاحظه بازگشت اسید به مری است.

با تکمیل طراحی نهایی گردن‌بند Reza-Band این محصول از اواسط سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار عرضه خواهد شد. 

گردن‌بند Reza-Band برای توقف ریفلاکس معده