- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

نصب ایستگاه‌های پایش آلودگی دریا در عسلویه

محمدباقر نبوی صبح امروز در نشست با استاندار بوشهر با اشاره به روند توسعه صنعت در منطقه پارس جنوبی اظهار داشت: ضرورت توسعه صنعت در این منطقه بر کسی پوشیده نیست و بدون شک این صنعت باید به نحو شایسته‌ای توسعه یابد، اما این امر نباید موجب غفلت از مسائل زیست محیطی به عنوان یک اصل بسیار مهم و حیاتی در منطقه شود.
وی افزود: با توجه به ضرورت توسعه در کشور، محیط زیست و توسعه باید در کنار هم حرکت کنند تا بتوانیم علاوه بر استفاده مطلوب از منابع، محیط زیستی پایدار نیز داشته باشیم.
نبوی با بیان اینکه فرهنگی غنی در زمینه محیط زیست داریم، تصریح کرد: استان بوشهر جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و یکی از منحصر به ‌فردترین استان‌های کشور است که از منابع و محیط زیست خاصی برخوردار است و این مسئله حساسیت این استان را دو چندان می‌کند.
معاون سازمان محیط زیست کشور ادامه داد: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در برنامه پنجم مبنی بر نصب ایستگاه‌های پایش آنلاین در مناطق صنعتی، استقبال خوبی از نصب این ایستگاه‌ها در پتروشیمی بندر ماهشهر و جزیره خارک شده است.
وی تصریح کرد: در بخش دریا در عسلویه فعالیت‌هایی آغاز شده که انتظار داریم با نصب ایستگاه‌‌های پایش در این منطقه مشکلات زیست محیطی در عسلویه به ویژه در دریا کاهش یابد.
نبوی با بیان اینکه صنعت ما صنعت پاکی است و این مایه افتخار است، یادآور شد: یکی از ضرورت‌هایی که از ابتدای سال در ورودی واحدهای صنعتی، دریا و هوا آغاز کردیم، نصب ایستگاه‌های پایش آنلاین است که هزینه زیادی هم ندارد.
این مسئول اضافه کرد: در چابهار برای نصب هر ایستگاه پایش حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شد و مزیت این ایستگاه‌ها این است که به طور لحظه‌ای به تغییرات زیست محیطی دسترسی داریم.
وی با اشاره به آسیب‌های زیست محیطی وارد شده به منطقه عسلویه گفت: در بررسی‌هایی که پنج سال پیش در منطقه انجام شد، بیش از ۶۰ گونه جلبک دریایی در این منطقه شناسایی شد که مطالعات اخیر در منطقه نشان میدهد، از این تعداد گونه فقط حدود ۱۰ گونه باقی مانده این در حالی است که شاهد خشک شدن جنگل‌های حرا نیز هستیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: انتظار میرود که از ظرفیت‌های محیط زیست از لحاظ فنی و تکنیکی در طرح‌های مشترکی که در عسلویه اجرا می‌شود استفاده شود.
این مسئول در پایان اذعان داشت: مدافع توسعه صنعت هستیم، اما مشروط بر اینکه در کنار توسعه صنعت حفاظت و بهسازی محیط زیست نیز به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.