- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

القاعده:مرد یک میلیون دلاری زنده است

گروه القاعده، یک نوار ویدئویی ضبط شده از “ابویحیی اللیبی”، مرد شماره دو القاعده که گفته می‌شد در حملات هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان کشته شده است، منتشر کرد.

به گزارش افکارنیوز، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: مشخص نمی‌باشد که آیا این نوار ویدئویی پیش از مرگ اللیبی ضبط شده است یا این نوار متعلق به پس از حمله آمریکایی‌ها به پاکستان می‌باشد.

این رهبر القاعده که گمان می‌رود در پاکستان کشته شده باشد، در این نوار در خصوص درگیری‌های سوریه سخن می‌گوید اما به هیچ تاریخ خاصی اشاره نمی‌کند که مشخص شود در چه زمانی ضبط شده است.

پس از اینکه آمریکا اعلام کرد که اللیبی در حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته شده است، سایر رهبران این گروه شبه‌نظامی این خبر را تایید و یا رد نکردند.

برخی از تحلیلگران بین‌المللی معتقدند که این امکان وجود ندارد که این فیلم پیش از مرگ ابویحیی اللیبی ضبط شده باشد و این گروه اقدام به پخش آن نکرده باشد.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد، ابویحیی اللیبی پیش از مرگ خود در حمله آمریکا تاکید کرده بود که “اعراب سلاح‌های خود را بردارند و به مخالفان سوری برای قیام علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه یاری کنند”. وی همچنین گفته بود که “هرگونه توهم صلح” را باید کنار گذاشت و با اسد مبارزه کرد.

پیش از مرگ وی، وزارت امور خارجه آمریکا جایزه یک میلیون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود، تعیین کرده بود. در سال ۲۰۱۰ مرکز مبارزه با تروریسم ملی در آمریکا، نام اللیبی را جزو یکی از فرماندهان ارشد القاعده قرار داد و از وی به عنوان “با تجربه ترین و با نفوذ‌ترین رهبر القاعده” یاد کرد.

طبق اطلاعاتی که وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وی منتشر کرده، اللیبی متولد سال ۱۹۶۳ و یک عالم مذهبی بوده که از آموزش‌های مذهبی خود برای تاثیر گذاشتن بر مردم و مشروع کردن اقدامات القاعده استفاده می‌کرده‌ است.

وی در سال ۲۰۰۲ یک بار دستگیر شد و در پایگاه نظامی بگرام آمریکا زندانی بود اما در شب ۱۰ ژوئیه سال ۲۰۰۵ از زندان فرار کرد. وی از آن پس در تعدادی از فایل‌های ویدئوی القاعده ظاهر شد.