- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

استان بوشهر نیازمند مدیریت عقل توسعه و پیشرفت است

استان بوشهر با توجه به اینکه در سال‌های اخیر با کشف میادین نفت و گاز در پارس جنوبی در کانون توجهات قرار گرفته نیازمند مدیریت عقل توسعه و پیشرفت است.

خبرگزاری فارس: استان بوشهر نیازمند مدیریت عقل توسعه و پیشرفت است

به گزارش” عسلویه نیوز” در سال‌های اخیر و با کشف میادین نفت و گاز در پارس جنوبی، استان بوشهر در کانون توجهات قرار گرفته و سطح توقعات مردم استان نیز به واسطه این نعمت خدادادی و زیرزمینی بالاتر رفته است.

ایجاد اشتغال پایدار و افزایش امکانات رفاهی ساکنان بومی استان، کمترین توقع مردم نجیب این استان است که در سال‌های اخیر مسئولان و مردم استان از راه‌های مختلف برای تحقق خواسته‌های مردم استان گام برداشته‌اند که امیدوار هستیم شاهد گشایشی در این عرصه باشیم.

مصوبه اشتغال ۵۰درصدی نیروهای بومی و ساکنان استان بوشهر در پارس جنوبی امید را برای رفع معضل بیکاری در استان زنده کرد و جوانان استان به آینده‌ای روشن برای اشتغال خود امیدوارتر از همیشه شدند.

از دو سال پیش و با روی کار آمدن مهندس جهانبخش، استاندار غیربومی و البته پرکار استان بوشهر با وعده‌های جذاب و امیدوارکننده ایشان، موجی از شور و نشاط در بین جوانان استان به وجود آمد و به ویژه در نخستین کنفرانس خبری استاندار، وعده آبادانی و توسعه و گسترش فضای کسب و کار و خدمات‌رسانی به مردم به عنوان مهم‌ترین وعده‌های رئیس استان مطرح شد.

* وعده‌هایی که روی کاغذ ماند

پیگیری و اجرای مصوبه اشتغال ۵۰ درصدی که توسط استاندار وعده داده شد، هرگز نتیجه مطلوب نداشت؛ استاندار بوشهر در اواخر فروردین ۹۰ در جلسه مدیران استان وعده داد که با جدیت پیگیر تحقق اجرای مصوبه ۵۰ درصدی اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی هستیم.

وی عنوان کرد که با توجه به ظرفیت‎های استان بوشهر نباید هیچ بیکاری در استان داشته باشیم و با جدیت پیگیر اجرای این مصوبه هستیم و به همین منظور در هفته آینده جلسه‎ای در مرکز با مسئولان مربوطه داریم و با اجرای این مصوبه هیچ بیکار خاصی در استان نخواهیم داشت.

با عدم پیگیری مطلوب این مصوبه توسط استانداری، جوانان بومی و تحصیلکرده استان، پشت چراغ قرمز سبز شدند و هرگز روند اجرای مصوبه به نفع استان نشد و حتی مدیرکل کار استان بوشهر هفته گذشته اعلام کرد میزان اشتغال بومی‌های استان در پارس جنوبی زیر ۳۰ درصد است.

تا اینکه یکی دو ماه پیش و در میان سهل‌انگاری مقامات ارشد استان بوشهر، مردم هرمزگان نیز بومی استان بوشهر شدند و مسئله بغرنج‌تر و غیرعملی‌تر شد هر چند اخیرا و با تلاش مهندس نصوری، امیدواری‌هایی برای جوانان استان زنده شده است.

* کشاورزان هر سال داغدارند

در سال جهاد اقتصادی، استاندار محترم وعده‌هایی برای حل مشکل کشاورزان و ملوانان داد که به جز مسکن‌هایی که گاها تزریق شد هیچ تلاشی صورت نگرفت و خرمای باغداران استان به شکل اسف‌باری روی دستشان ماند و سایر محصولات نیز اینچنین قربانی وعده‌هایی شدند که مسئولان داده بودند.

* اصلاح نانواها و افزایش کیفیت نان

شاید از معدود پیگیری‌هایی که منتج به نتیجه مطلوب در کارنامه استاندار بوشهر شده، پرداختن به وضعیت نانواها بود که بدون اغراق، مجدانه تلاش کرد و تمام فرمانداران و بخشداران را بسیج کرد و این خواسته چند ساله مردم محقق شد و نان سالم بر سر سفره‌ها آمد که بدون تردید نتیجه تلاش و پیگیری شخص استاندار است.

 

* دعواهایی که هیچ سودی نداشت

کل‌کل کردن استاندار با مدیران استان از نخستین روز و با خواسته غیرکارشناسی ایشان مبنی بر برکناری مدیران مجرد کلید خورد که نه نتیجه‌ای در بر داشت و نه گره‌ای از مشکلات مردم باز می‌کرد و هیچ کس ندانست ازدواج مدیران چه ارتباطی با خدمات‌رسانی و عمران و آبادانی دارد و البته این مسئله در هیچ کجای جهان مسبوق به سابقه نیست و شاید جناب استاندار نیز از طرح این موضوع پشیمان شده‌اند.

اختلافات استاندار بوشهر با مجموعه شورا و شهرداری بندر بوشهر از مسایلی است که اخیرا با سخنان استاندار در نشست شورای اداری استان جدی‌تر شده و رسانه‌ای شدن این اختلافات مردم را دچار نگرانی کرده است.

شهردار بوشهر با رای اعضای شورای اسلامی بوشهر به عنوان شهردار انتخاب شد و با رای هیئت حل اختلاف با ریاست جناب رحیمی معاون اول رئیس جمهور به عنوان شهردار بوشهر مشغول به فعالیت شده و بر اساس قانون، رای این شورا کاملا قانونی است و همه باید به آن تمکین کنند.

استاندار بوشهر این رای قانونی را برنتافته و به بهانه‌های مختلف توپ را به زمین شورا و شهرداری بوشهر انداخته که قصد وارد شدن به ماجرا نداریم؛ ولی به نظر می‌رسد به جای پرداختن به مسایل حاشیه‌ای که شائبه کینه‌ورزی را تقویت می‌کند، بهتر و مطلوب‌تر است که به مشکلات مردم رسیدگی شود و وضعیت فلاکت‌بار واحدهای تولیدی و خدماتی و صنعتی و تولیدکنندگان عرصه کشاورزی و دامداری رسیدگی شود.

کشاورزانی که با زجر و زحمت به تولید می‌پردازند ولی به دلیل پیگیری نکردن مسئولان، محصولاتشان روی دستشان باد کرده و واحدهای تولیدی که هر روز روند ناامیدکننده‌تری دارند؛ چشم‌انتظار پیگیری مسئولان استان هستند و انتظار دارند استاندارشان به جای اینکه به دنبال این باشد که جناب توسلی شهردار است یا سرپرست شهرداری بوشهر، به فکر رفع دغدغه‌های مردم باشد و خدمات‌رسانی را سرعت ببخشند.

در چند سال گذشته و با توجه به آمار موجود هیچ پیشرفتی در اشتغال‌زایی در استان نداشته‌ایم و به نظر می‌رسد عزمی برای رسیدگی به مشکلات بیکاران وجود ندارد و بدون تردید ورود مسئولان ارشد به مسایل حاشیه‌ای هیچ سودی برای مردم منتظر استان و جوانان بیکار و کشاورزان ورشکسته و تولیدکنندگان ورشکسته ندارد و باید با تلاش بیشتر و بهتر برای رفع دغدغه‌های مردم و حل مشکلات معیشتی ملوانان، کشاورزان، تولیدکنندگان و … اهتمام ورزیم تا شاهد رشد و بالندگی استان باشیم.

با توجه به ارتباط نزدیکی که استاندار بوشهر با مسئولان تصمیم‌ساز کشور دارد به نظر می‌رسد با تلاش بیشتر می‌توانیم نسبت به رفع مشکلات موجود امیدوار باشیم و البته زمانی که استاندار بوشهر رسما و در جلسه علنی اعلام می‌کند که دیگر نمی‌توانم کاری کنم شاید بسیار ناامید شویم و چاره‌ای هم جز این نیست.

دلسوزانه و از سر درد انتظار داریم مسئول اول استان به جای رقابت کردن با سایر مسئولان و به جای کوبیدن بر طبل حاشیه، به فکر حل مشکلاتی باشد که وعده داده و اعلام نکند که دیگر برای ملوانان کاری از دست من ساخته نیست!!!!

آقای جهانبخش با این جمله که برای حل مشکل ملوانان هیچ کار دیگری نمی‌توانم انجام دهم شاید بار وعده‌هایش را کاهش دهد ولی زمانی که مسئول یک استان این همه ناامید باشد و رسما اعلام کند که دیگر پیگیری نمی‌کتم، ملوانان نجیب استان با کدام امید برای یافتن لقمه حلال برای فرزندان خود تلاش کنند.

القصه باید به جای پرداختن به دیگران و اینکه کجای کارشان می‌لنگد، وصله‌های خودمان را پیوند بزنیم تا دیگران به ما ریشخند نزنند و امروز به فرموده آیت‌الله صفایی بوشهری امام جمعه محبوب بوشهر، استان بوشهر نیاز به مدیریت عقل توسعه و پیشرفت دارد و به فرموده ایشان باید نوع نگرش در توسعه و پیشرفت استان تغییر کند و همه مسئولان موظف هستند در این مسیر گام بردارند و به ویژه در سالی که به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده نباید فرصت‌ها را هدر دهیم و باید دست به دست هم دهیم و با کنار گذاشتن اختلافات برای ساختن استان اهتمام ورزیم.