- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

گمانه زنی درباره جانشین نایف

مرگ نایف بن عبدالعزیز ولیعهد ۷۸ ساله عربستان بار دیگر بروز جنگ قدرت میان فرزندان و نوادگان ملک عبدالعزیز را در مدار توجه رسانه های غربی قرار داد.

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، نایف بن عبدالعزیز دومین ولیعهد عربستان است که در طول کمتر از ۸ ماه فوت می کند. مرگ این شاهزاده پیر سعودی که بیست وسومین فرزند ملک عبدالعزیز به شمار می رفت، زمینه جنگ قدرت و افزایش کشمکشهای دربار آل سعود را فراهم خواهد کرد.

شاهزادگاه سعودی که حاکمیت مطلق را در عربستان در دست دارند، از دو قبیله السدیری و الشمری تشکیل می شوند که این دو قبیله اختلافات پنهانی شدیدی با هم دارند.

اما از آنجایی که اعضاء قبیله السدیری از دیر باز اهرم های قدرت را در حوزه های امنیتی، نظامی و دینی در اختیار دارند، نسبت به قبیله الشمری از نفوذ بیشتری برخوردارند.

فرزندان ملک عبدالعزیز که به ۷ فرزند سدیری معروفند از مادری به نام “حصه بنت احمد السدیری” زاده شده اند وچون قبیله مادری آنان مورد توجه ملک عبدالعزیز بود، از امتیازات بیشتری برخوردار بوده وهستند.

این مجموعه در طول سالهای گذشته تلاش کرده اند تا تمام اهرمهای قدرت را در اختیار بگیرند، اما الشمری ها که وابسته به ملک عبدالله پادشاه عربستان هستند در طول دوره پادشاهی ملک عبدالله بن عبدالعزیز جایگاه خود را در دربار تقویت کردند.

ملک عبدالله تنها فرزند ملک عبدالعزیز است که از مادری به نام ” فهده بنت العاصی شریم الشمری” متولد شده و با مرگ وی قبیله الشمری نفوذ خود را از دست خواهد داد.

پیش بینی می شود که با مرگ نایف بن عبدالعزیز، وزیر دفاع فعلی عربستان، سلمان بن عبدالعزیز که بیست و پنجمین فرزند عدالعزیز به شمار می رود به عنوان ولیعهد انتخاب شود.

اغلب فرزندان و حتی نوادگان ملک عبدالعزیز دچار بیماری سرطان و یا پارکینسون هستند و در نتیجه مرگ هر یک از آنان می تواند خلاء قدرت را دردربار سعودی تشدید کند.

هر چند ساختار قدرت این کشور قبیله ای که فاقد قانون اساسی است در دست پادشاه است، اما مرگ احتمالی ملک عبدالله بن عبدالعزیز”۸۸ ساله” به تقابل جدی دایناسورهای دربار سعودی منجر می شود.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز تنها فرزند ملک عبدالعزیز است که رهبری جریان اپوزیسیون سلطنتی را به عهده دارد و با شیوه حکومتی عربستان کاملا مخالف است.

وی قصد دارد پس از مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز از رهگذر رهبری یک جریان اصلاح طلب در دربار، تغییراتی در ساختار حاکمیت سنتی عربستان ایجاد کند.

بنابراین مرگ نایف بن عبدالعزیز که به مدت ۳۵ سال پست حساس وزارت کشور را به عهده داشت مقدمه ای برای فروپاشی تدریجی رژیم آل سعود تلقی می شود، زیرا آشکار شدن جنگ قدرت در میان خاندان سعودی تقویت اپوزیسیون غیر سلطنتی را به دنبال خواهد داشت.