از آلایندگی و بیکاری تا مسدود شدن حساب شهرداری‌های استان
تاريخ ارسال خبر : 20 ژوئن 2015 | ساعت 12:20 | کد خبر: 33491 | sv150 | چاپ این مطلب

“عسـلویــه نیــوز” چهارمین مجمع مشورتی روسای شوراهای شهرهای استان با حضور بصیری پور رییس شورای عالی استانها برگزار شد.asa

به گزارش «خلیج فارس»؛ در این نشست که پیش از ماه رمضان در سالن شماره یک استانداری بوشهر برگزار شد، روسای شورای شهرهای استان و رییس شورای عالی استانها در مورد مسایل شورایی بحث و تبادل نظر کردند.

دولت و مجلس ازطرحهای شورای عالی استانها حمایت کنند

رییس مجمع مشورتی روسای شورای شهرهای استان با بیان اینکه  دولت و مجلس می توانند در خصوص طرحها و لوایح از نظرات کارشناسانه اعضای شوراها و شورای عالی استانها استفاده کنند، گفت: انتظار داریم مجلس شورای اسلامی و دولت از طرحهای شورای عالی استانها حمایت کنند.

عبدالخالق برزگرزاده با بیان اینکه اعضای شوراها از نزدیک مسائل و مشکلات شوراها و اداره شهرها را لمس کرده اند و بهترین دیدگاه در خصوص حل مشکلات را نیز می توانند ارائه دهند، ادامه داد: انتظار می رود دولتی ها در راستای  رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری بخشی از وظایف خود را به شورا و شهرداری  ها واگذار کنند.

برزگرزاده با بیان اینکه با توجه به عمر ۱۶ ساله شوراها نباید توقع داشته باشیم که شوراها به نقطه و جایگاه اصلی خود رسیده باشند افزود: انتظار می رود شوراها به گونه ای عمل کنند که دولتی ها به شوراها اعتماد کرده و از آن به عنوان بازوان توانمند مدیران اجرایی کشور استفاده کنند.

وحدت و انسجام خوبی در جامعه شورای استان حاکم است

رییس شورای استان نیز با بیان اینکه وحدت و انسجام خوبی در جامعه شورای استان حاکم است، اظهار داشت: با توجه به شهدای شاخصی مثل شهید مهدوی، شفیعی و توسلی در استان انتظار داریم در فضای شهر و روستاهای استان تمثال های  این شهدای شاخص نصب شود.

اصغر گورکی اظهار داشت: با توجه اظهارات آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان در نشست امروز که شوراها در استان را جهادی و  دانش بنیان دانستند، انتظار داریم این نگاه به رویکرد جدی شوراها در استان مبدل شود.

دولت و مجلس باید شورا باور باشند

رییس شورای عالی استانها نیز اظهار داشت: شوراها در مظلومیت به سر می برند و انتظار داریم شوراها بیشتر صحبت کنند و فعالیتهای خود را انعکاس دهند

بصیری پور در با بیان اینکه ما شورای شهر هستیم و نه شورای شهرداری  اظهار داشت باید برای رسیدن به جایگاه  واقعی شوراها همه تلاش کنیم .

رییس شورای عالی استانها در ادامه اظهار داشت: ۱۱۷هزار عضو شوراها در کشور ظرفیت بسیار خوبی است که مسئولین که از این ظرفیت و توانمندی  باید استفاده کنند .

عض شورای شهر مشهد اظهار داشت: دولت و مجلس باید شورا باور باشند  و بدانند که شوراها به عنوان پارلمان محلی در کنار آنها هستند .

بصیری پور از مهمترین برنامه شورای عالی استانها پیگیری طرح مدیریت  یکپارچه شهری ، برنامه ششم توسعه  و آموزش شوراها خبر داد 

رونق اقتصاد شهری یکی از فاکتورهای مهم توسعه شهری است

معاون برنامه ریزی شهرداری بندر بوشهر در این نشست اظهار داشت: در سنوات گذشته در جایگاه شوراها حضور داشته و با بخش اعظم مشکلات شوراها آشنایی دارم.

محمد مشقی  با بیان اینکه رونق اقتصاد شهری یکی از فاکتورهای مهم توسعه شهری است اظهار داشت: اگر شهری داشته باشیم که  اقتصاد شهری در آن رونق داشته باشد و جریان پولی حرکت خوبی داشته باشد شورا و شهرداری موفقی می تواند داشته باشدو رضایت مندی مردم جلب کند.

وی با بیان اینکه ما امروز در موقعیت جغرافیایی قرار گرفتیم که به دلیل همجواری با دریا فرصت ممتازی است، اظهار داشت ساحل و دریا و دسترسی به آبهای آزاد یک پتانسیل بالقوه است که ما از آن بهرهای نگرفته ایم.

معاون برنامه ریزی شهردار بوشهر تصریح کرد: استحقاق مردم ما در بهره مندی پتانسیل نفت و گاز بیش از این است اما ما پتانسیل دریا داریم که  هیچ استفادهای از آن نکردیم .

دمشقی با بیان اینکه  دسترسی آسانتر مردم سایر استانها به استان بوشهر نسبت به سایر بنادر می تواند به ما کمک کند که جذب و جلب گردشگر بسیار خوبی داشته باشیم خاطرنشان کرد: گردشگری می تواند درآمدهای خوبی ایجاد کند که باعث توسعه و رونق اقتصاد شهری می شود که بالتبع آن شهرداری و شورا نیز می تواند موفق باشد.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال توسعه و آبادانی شهرها هستیم با بودجه دولتی نمی توانیم شهری آباد داشته باشیم یادآور شد: باید به دنبال جذب سرمایه گذار باشیم تا بتوانیم شهر و دیار خود را آباد کنیم.

احیاء شورای شهرستان در دستور کار قرار گرفته

دشتی مطلق عضو شورای شهر کنگان و نماینده استان در شورای عالی استانها هم گفت: احیاء شورای شهرستانها در دستور کار شورای عالی استان قرار گرفته و انشالله یاس و ناامیدی که  در شوراهای شهرستانها به وجود آمده، از بین برود و این شوراها فعال شوند.

وی همچنین یکی از دغدغه مهم شوراها را درآمدهای پایدار در شهرداریهای کم جمعیت دانست که باید به دنبال راهکار جهت ایجاد درآمدهای پایدار در این شهرداری ها بود.

اختیارات شوراها افزایش پیدا کند

بهروز خواجه رییس شورای شهرستان بوشهر در این نشست گفت: با وجود اختیارات کم شوراها، اما مردم انتظارات بسیاری از شوراها دارند که این موضوع نیازمند تبیین و افزایش اختیارات این نهاد است.

وی خواستار تهیه لوایحی توسط شورای عالی استانها در جهت افزایش اختیارات شوراها و ارایه آن به مجلس و دولت شد.

ضرورت تعامل جهت مسدود نشدن حساب شهرداری ها

رییس شورای شهر گناوه با قدردانی از برگزاری مجمع مشورتی روسای شوراها اظهار داشت: یکی از مشکلات شوراها و شهردرای ها  مسدود شدن حساب شهرداری ها توسط دستگاه قضایی است که انتظار داریم یک تعامل با دستگاه قضایی صورت گیرد و یک راهکار ارایه شود تا حساب شهرداری ها مسدود نشود.

دستگاههای خدمات رسان در شهرداری ها تجمیع شوند

ولایتی عضو شورای شهر وحدتیه در این نشست اظهار داشت: در شهرهای کوچک دستگاههای آب، مخابرات، برق و گاز مشکلات زیادی برای شهرداری ها بودجود آوردند و با وجود بودجه، اما بار اصلی خدمات رسانی بر عهده شهرداری ها است، از این رو پیشنهاد دارم در شهرهای زیر بیست هزار نفر این دستگاهها در شهرداریها تجمیع شوند تا با مدیریت بهتری خدمات رسانی به شهروندان انجام شود.

قوانین و مقررات شوراها بازنگری شود

قدوسی عضو شورای شهر برازجان در این نشست گفت: انتظار داریم در شورای عالی استانها در مورد قوانین و مقررات شوراها بازنگری نماید و حتا در زمینه حضور اعضای شورا شرایطی ایجاد شود که افرادی دارای تخصص های لازم با مدیریت شهری در این عرصه وارد شوند.

هدف از تشکیل شوراها استفاده از ظرفیتهای بالقوه بوده

بحرانی فر رییس شورای شهر دالکی نیز با بیان اینکه هدف از تشکیل شوراها استفاده از ظرفیتهای بالقوه بوده است، گفت: انتظار داریم شورای عالی استانها یک بازنگری در مورد اختیارات و قوانین شوراها داشته باشد تا شوراها بتوانند فعالیت بهتری داشته باشند

شوراها حلقه اتصال دولت و ملت هستند

سید محمد حسینی رییس شورای شهر دشتستان نیز با بیان اینکه شوراها حلقه اتصال دولت و ملت هستند، اظهار داشت: شوراهای شهرستان با مشکلات زیادی مواجه هستند و انتظار داریم شورای عالی استانها طرحی جهت احیاء شوراهای فرادست تدوین کند.

ضرورت برگزاری دوره آموزشی برای اعضاء شوراها

رضایی رییس شورای شهر آبپخش در این نشست اظهار داشت: کتاب قانون شوراها ناقص است و هر عضو یک برداشت از آن می تواند داشته باشد، از این رو برگزاری مستمر کلاسهای توجیهی و کارگاه آموزشی برای اعضاء شورا ضرورت دارد.

موضوع عوارض آلایندگی شهرهای استان هنوز حل نشده

رییس شورای شهر امام حسن نیز با بیان اینکه موضوع عوارض آلایندگی شهرهای استان هنوز حل نشده، گفت: انتظار داریم شورای عالی استانها این موضوع که با توسعه شهرها ی که در معرض آلایندگی قرار دارند را در دستور کار خود قرار دهد.

به شهرهای نوپا توجه بیشتری شود

عضو شورای شهر بادوله در شهرستان دشتی هم خواستار توجه بیشتر به شهرهای نوپا شد.

آسیایی مجرد با بیان اینکه روستاهای که به شهر تبدیل شده اند در زمینه زیربنایی و عمرانی با مشکلات زیادی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم در شورای عالی استانها طرحی برای توجه بیشتر به شهرهای تازه تاسیس تدوین شود.

سهم قیر شهرهای زیر بیست هزار نفر قطع شده

رییس شورای شهر بردستان با تشکر از برگزاری نشست مجمع مشورتی روسای شوراهای شهرهای استان و حضور رییس شورالی عالی استان های کشور، اظهار داشت: جدید سهمیه قیر که به تمام شهرهای استان تعلق می گرفت در سال جدید به شهرهای زیر بیست هزار نفر داده نشده است.

عباسی افزود: قطع این سهمیه چنین شهرهایی را برای آسفالت معابر با مشکل مواجه کرده، چرا که اعتبار کافی برای خرید قیر با نرخ بورس ندارند.

تعامل با دادگستری جهت جلوگیری از مسدود شدن حساب شهرداری ها

رییس شورای شهر دیر با اشاره به بسته شدن متعدد حساب شهرداری ها توسط محاکم قضایی، خواستار تعامل با دادگستری جهت جلوگیری از مسدود شدن حساب شهرداری ها و خلل در خدمات رسانی آنها شد.

پولادی همچنین خواستار تدوین برنامه بازدید اعضای شوراها از استانهای دیگر به منظور استفاده از تجربیات موفق شد.

تعرفه های نظام مهندسی اصلاح شود

رییس شورای شهر خورموج در این نشست اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیرهای که شد تعرفه بیمه کارگران ساختمانی سازمان تامین اجتماعی حل شد.

تیموری افزود: با توجه به شکایت های متعدد شهروندان در مورد تعرفه سازمان نظام مهندسی ساختمان، درخواست داریم شورای عالی استانها پیگیر حل مشکل این تعرفه ها نیز باشد تا نظیر تعرفه سازمان تامین اجتماعی حل شود.

احیاء شورای شهرستانها در دستور کار گیرد

رنجبریان رییس شورای شهر عالیشهر خواستار احیاء شورای شهرستان و اصلاح قوانین شوراها شد.

وی با بیان اینکه شهرداری شهرهای تازه تاسیس مثل عالیشهر با مشکل درجه بندی برای جذب نیروی انسانی روبه رو هستند، افزود: درخواست داریم  بر اساس تفریغ بودجه شرکت عمران که تا قبل از تشکیل شهرداری متولی عمران شهری بودند، درجه شهرداری تعیین شود تا مشکل شهرداری های تازه تاسیس در این خصوص نظیر عالیشهر رفع شود.

مشکل دیون شهرداری حل شود

رضایی نایب رییس شورای شهر کلمه با بیان اینکه شورای شهر کلمه مبلغ یک میلیارد تومان بابت دیون بدهکار است و مراجعات بسیار زیادی از سوی شهروندان به شوراها داریم که انتظار داریم یک فکر اساسی برای این موضوع شود

لوایح در جهت تقویت شوراها تدوین شود

عضو شورای استان و رییس شورای شهر دیلم نیز خواستار تدوین لوایح از سوی شورای عالی استانها  و ارسال آن به مجلس در جهت تقویت شوراها شد.

دریانورد با بیان اینکه خوشبختانه با پافشاری شورای عالی استانها لایحه تغییر نحوه انتخاب شهروندان از دستور مجلس خارج شد، گفت: در صورت افزایش اختیارات شوراها، می توان به سمت پاسخگویی بهتر به شهروندان گام برداشت.

اشتغال و آلایندگی دو مشکل جدی

سلیمانی رییس شورای شهر اهرم در این نشست با بیان اشتغال و آلایندگی دو مشکل جدی ماست، اظهار داشت با وجود صنایع عظیم نفت و گاز، نیروگاه اتمی، شیلات و گمرک، بیکاری جوانان استان آزار دهنده است.

وی افزود: مشکل آلایندگی شهرها یکی از مهمترین دغدغه شوراها است که در زمینه عوارض آلایندگی نیز سهم شهرهای استان داده نشده و انتاظ داریم پیگیری ویژه تری در این زمینه شود.

برای انتخاب شهرداران شاخص های تعیین شود

قرائتی رییس شورای شهر بندر ریگ هم خواستار تدوین شاخصهای جهت انتخاب شهرداران شد .

وی با بیان اینکه باید در انتخاب شهرداران شاخصهایی تعیین شود تا انتخاب ها سلیقه ای نشود، ادامه داد: باید اولویت اول با انتخاب شهردار از بدنه شهرداری باشد تا کاملا با مدیریت شهری آشنایی داشته باشد.

دو درصد ارزش افزوده به شوراهای فرادست اختصاص یابد

فاطمی عضو شورای شهر کاکی و نماینده استان در شورای عالی استانها هم خواستار پیگیری شورای عالی استانها جهت اختصاص دو درصد ارزش افزوده به شوراهای فرادست شد.

وی با بیان اینکه دکتر بصیری پور دغدغه بسیاری جهت شوراها دارد، ابراز امیدواری کرد: با تلاش شورای عالی استانها شاهد رسیدن شوراها به جایگاه اصلی خود باشیم./خلیج فارس


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ