- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

مرگ ۳۸ نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر

به نقل از فارس، الله‌شکر فخیمی عصر امروز در آستانه هفته مبارزه با مواد مخدر در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: امروز در دنیا سه بحران جدی سلامت بشر را تهدید می‌کند که رشد جمعیت، بی‌توجهی به محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای از آن جمله است که در کنار آن مواد مخدر و روان‌گردان‌ها تهدیدی جدی به شمار می‌رود که از آن به عنوان شوک هزاره سوم یاد می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۷۰ کشور دنیا با معضل مواد مخدر درگیر هستند، تصریح کرد: در دنیا میلیون‌ها قاچاقچی و مصرف‌کننده مواد مخدر گرفتار این بلای خانمان‌سوز شدند به طوریکه کشور ما نیز به دلیل هم‌مرز بودن با افغانستان و پاکستان از این معضل جدی قرن معاصر که به عنوان طاعون قرن یاد می‌شود، رنج می‌برد.

فخیمی خاطرنشان کرد: مصرف مواد مخدر بیش از بلای خانمان‌سوز زلزله و جنگ‌ها قربانی می‌گیرد به طوریکه از این معضل به عنوان جنگ بدون مرز و بزرگ‌ترین خطر جامعه انسانی یاد شده و مافیای مواد مخدر نیز از جمله آسیب‌ها و تهدیدات جدی است.

این مسئول در ادامه سخنان خود به چهار عامل مرگ و میر انسان‌ها در تمام دنیا اشاره کرد و ادامه داد: در کنار تصادف، سکته‌های قلبی و سوختگی، اعتیاد چهارمین عامل مرگ و میرهاست به طوریکه در استان اردبیل در یک سال گذشته ۳۸ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اعلام اینکه معتادان تزریقی ۴۶ درصد اسباب و علل مرگ و میرها در سال‌های اخیر بوده است ما در ردیف چهاردهمین استان کشور هستیم که مرگ و میر سو مصرف مواد مخدر آنها بالاست به طوریکه ۱۶ استان در ردیف‌های پایین‌تر از ما قرار دارند.

به گزارش فارس، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل موضوع اصل پیشگیری در مصرف مواد مخدر را یادآور شد و اضافه کرد: رسانه‌های مکتوب و فضاهای مجازی، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها باید در این موضوع به ویژه اصل پیشگیری پیشقدم باشند و به نحوی تبلیغ و اطلاع‌رسانی کنند تا مبارزه با مواد مخدر حالت فراگیر و عمومی پیدا کند.

فخیمی در ادامه بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها با این موضوع درگیر هستند و حتی مصرف مواد مخدر سلامت و امنیت خانواده‌ها را به شدت تهدید می‌کند و گاه تعادل نظام خانواده را به هم زده و اسباب فروپاشی آنها را فراهم می‌آورد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: برای برطرف کردن این شکاف اجتماعی باید برخورد جدی با سوداگران مرگ و همچنین درمان معتادان در اولویت فعالیت رسانه‌ها باشد تا مبادا مظلومیت در این حوزه گسترده و فراتر از وضعیت فعلی باشد.