اتهام ایرانیان اعدام شده در عربستان اثبات نشد/ فیصل به صالحی دروغ گفت
تاريخ ارسال خبر : 20 ژوئن 2012 | ساعت 20:51 | کد خبر: 15359 | sv160 | چاپ این مطلب

حسین امیرعبداللهیان گفت: اتهام این افراد به قاچاق دو تن مواد مخدر هنوز برای جمهوری اسلامی ایران محرز نشده و به اثبات نرسیده است و عربستان در یک اقدام غیر دیپلماتیک بدون اینکه این افراد از حقوق عادی خود در دفاع از خودشان برخوردار باشند اعدام کردند. سعود الفیصل به دکتر صالحی دروغ گفت و بعد‌ها مشخص شد در‌‌ همان روزی که وی به وزیر امور خارجه ایران قول داد تا اعدام این افراد را تعویق بیندازند در‌‌ همان روز یک گروه از آن‌ها را اعدام کردند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: اتهام اتباع ایرانی اعدام شده در عربستان به جرم قاچاق دو تن مواد مخدر هنوز برای ایران محرز نشده و به اثبات نرسیده است.

به گزارش مهر، حسین امیرعبداللهیان در نشستی خبری که بعد از ظهر چهارشنبه در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم برگزار شد، با اشاره به اعدام تعدادی از اتباع ایرانی از سوی حکومت عربستان سعودی در خصوص اتهام این افراد اظهار داشت: پنج سال پیش تعداد ۳۰ نفر از اتباع ایرانی که اهالی منطقه جنوب ایران بودند به اتهام قاچاق دو تن مواد مخدر در عربستان دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته سابقه نداشته است یک تبعه ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس به اعدام محکوم شود افزود: در هفته‌های جاری تعداد ۱۸ نفر از اتباع ایرانی دستگیر شده در عربستان، در گروه‌های ۸ نفره و ۱۰ نفره اعدام شدند.

امیرعبداللهیان اعدام اتباع ایرانی از سوی عربستان را اقدامی سیاسی خواند و اظهار داشت: گروه اول در روز مذاکره گروه ۱+۵ با ایران در استانبول و گروه دیگر نیز در روز مذاکره ایران با ۱+۵ در بغداد اعدام شدند که ما این اقدام را یک اقدام سیاسی می‌دانیم.

سعود الفیصل به دکتر صالحی دروغ گفت

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وزیر خارجه عربستان سعودی در مذاکرات خود با دکتر صالحی قول داد تا مسئله اعدام این افراد را به تعویق بیاندازد تا در این خصوص مذاکراتی صورت گیرد افزود: سعود الفیصل به دکتر صالحی دروغ گفت و بعد‌ها مشخص شد در‌‌ همان روزی که وی به وزیر امور خارجه ایران قول داد تا اعدام این افراد را تعویق بیندازند در‌‌ همان روز یک گروه از آن‌ها را اعدام کردند.

وی افزود: اتهام این افراد به جرم قاچاق دو تن مواد مخدر هنوز برای جمهوری اسلامی ایران محرز نشده و به اثبات نرسیده است و عربستان در یک اقدام غیر دیپلماتیک بدون اینکه این افراد از حقوق عادی خود در دفاع از خودشان برخوردار باشند اعدام کردند.

واکنش های ایران

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در هفته‌های اخیر جمهوری اسلامی اقداماتی را در راستای اعلام نارضایتی خود نسبت به حکومت عربستان صورت داده است، افزود: بعد از فوت نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی طبق رسم دیپلماتیک می‌بایست هیئتی برای عرض تسلیت اعزام می‌شدند که در این راستا برای اعلام نارضایتی خود هیچ هیئتی را اعزام نکردیم و به سفیر خود در عربستان نیز اعلام کردیم تنها در یک مراسم وی و آن هم به صورت کمرنگ شرکت کند.

وی در ادامه عنوان کرد: بنده در این هفته قرار بود با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در جده دیداری داشته باشم تا دعوتنامه ملک عبدالله پادشاه عربستان برای شرکت در اجلاس غیر متعهد‌ها که در شهریورماه در تهران برگزار می‌شود به وی تسلیم شود که این سفر انجام نشد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه همچنین به منتفی شدن سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان اشاره کرد و افزود: کمیته‌ای حقوقی نیز از سوی کنسولگری ایران در عربستان ماموریت یافت تا تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه برای روشن شدن کامل این اقدام سعودی‌ها تلاش کند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: کاردار عربستان سعودی در ایران نیز در غیاب سفر این کشور به وزارت خارجه فراخوانده شد و یادداشتی دقیق در این زمینه برای پاسخگویی حکومت عربستان تسلیم وی شد.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ